logo
Karta przedmiotu
logo

Architektura krajobrazu i terenów zielonych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 9

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 P30 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. arch. Cezary Szpytma

Terminy konsultacji koordynatora: Termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Łukasz Wesołowski

semestr 3: dr inż. arch. Agata Gajdek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Nabycie wiedzy i umiejętności pozwalających na samodzielne opracowanie zagospodarowania obszarów terenów zielonych w tkance miejskiej.

Ogólne informacje o zajęciach: Celem modułu jest zdobycie przez studentów teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu projektowania krajobrazu i terenów zielonych. Ważnym aspektem jest wytworzenie u studentów głębokiego poczucia wagi problemu kształtowania krajobrazu w kontekście przyszłości następnych pokoleń. Całość kształcenia na module oparta jest o ramy prawne dla tego typu przedsięwzięć i gruntowną analizę wartościowych współczesnych przykładów analogicznych rozwiązań.

Materiały dydaktyczne: Dostępne na stronach prowadzących grupy projektowe.

Inne: -

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Bogdanowski J., Luczyńska-Bruzda M., Nowak Z. Architektura krajobrazu PWN. 1981
2 Prokopska A. Methodology of the morphological analysis in architectural creativity - a system approach to design. Polish Systems Society, Wrocław. 1998
3 Prokopska A. Projektowanie architektoniczne. Procesy wstepne Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2012
4 Gehl J. Miasta dla ludzi RAM. 2017
5 Zummthor P. Myślenie Architekturą Karakter. 2010
6 Gehl J. Życie między budynkami RAM. 2013

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończenie kursów projektowych na pierwszym roku studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada wiedzę z zakresu teorii i projektowania architektonicznego wstępnego, ogólną znajomość zagadnień z zakresu projektowania architektury krajobrazu.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Biegle posługuje się rysunkiem technicznym, umie wykonać makietę / wizualizacje 3d.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Pracuje w zespole, jest komunikatywny.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna wartościowe współczesne przykłady założeń krajobrazowych i umie wyselekcjonować poszczególne rozwiązania projektowe. wykład na podstawie obecności na wykładzie K_W21+++
K_W33++
T1A_W03+++
InzA2W07+++
InzA3W08+
02 Rozumie celowość działań zmierzających do podniesienia walorów estetyczno-użytkowych obszarów zielonych przestrzeni publicznych w mieście. wykład, projekt zespołowy zaliczenie na podstawie obecności na wykładzie K_W33+++
T1A_W03++
InzA2W07++
InzA3W08+
03 Potrafi analizować potencjał krajobrazu i w twórczy sposób przekształcać go poprzez określenie i zrealizowanie programu funkcjonalnego. projekt zespołowy ocena projektu K_U24+++
K_U61+++
InzA3U10+++
InzA5U13+++
InzA8U16+
04 Posiada umiejętność projektowania krajobrazu przy użyciu podstawowych narzędzi kompozycyjnych i intuicyjno-wrażeniowych. projekt zespołowy ocena projektu K_U15++
K_U24+++
InzA3U10+
InzA5U13++
InzA6U14+
InzA7U15+
InzA8U16++
05 Ma świadomość ważności publicznych przestrzeni krajobrazowych dla funkcjonowania społeczności miejskiej. projekt zespołowy ocena projektu K_K03++
T1A_K01++
InzA1K02++
T1A_K04++
T1A_K05++
InzA2K06++
06 Rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy i rozwijania umiejętności o zagadnienia z zakresu dziedzin humanistycznych (socjologii, psychologii). wykład zaliczenie na podstawie obecności na wykładzie K_K03+++
T1A_K01+++
InzA1K02+++
T1A_K04+
T1A_K05++
InzA2K06++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Krajobraz jest ważna częscią jakości życia ludzi zamieszkujących wszędzie W01, W02 MEK01 MEK02
3 TK02 Zrównoważony rozwój jako przyjazne i harmonijne kształtowanie środowiska architektonicznego współistniejącego z naturą. W03, W04 MEK05 MEK06
3 TK03 Definicja i typy krajobrazu. W05 MEK01
3 TK04 Gospodarowanie krajobrazem jako działanie z perspektywy trwałego i zrównoważonego rozwoju w celu zapewnienia podtrzymania krajobrazu. W06, W07 MEK05
3 TK05 Harmonizowanie zmian krajobrazu wynikających z procesów społecznych, gospodarczych i środowiskowych. W08,W09 MEK01
3 TK06 Planowanie krajobrazu jako skuteczne działanie perspektywiczne mające na celu odtworzenie lub utworzenie krajobrazów. W10 MEK01
3 TK07 Ochrona krajobrazu na rzecz zachowania i utrzymania ważnych lub charakterystycznych cech krajobrazu. W11 MEK06
3 TK08 Ramy prawne przedsięwzięć. W12 MEK02 MEK05
3 TK09 Problemy architektury krajobrazu w zrównoważonym rozwoju. W13 MEK05
3 TK10 Pojecie habitatu związane z ekosystem i środowiskiem architektonicznym oraz architekturą krajobrazu. W14 MEK02
3 TK11 Krajobraz jako kluczowy element dobrobytu całości społeczeństwa i jednostek. W15 MEK06
3 TK12 Prace przedprojektowe: wieloaspektowe analizy kontekstu. P01-P06 MEK03
3 TK13 Program funkcjonalno - użytkowy dla projektowanego obszaru. P07-P12 MEK03 MEK04
3 TK14 Projekt koncepcyjny wybranego obszaru terenu zielonego. P13-P30 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 1.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 40.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 8.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład zaliczenie na podstawie obecności na wykładzie
Projekt/Seminarium Ocena na podstawie złożonego projektu, klauzur, końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa ocena z projektu, obecność na wykładach i laboratoriach jest warunkiem wstępnym do zaliczenia kursu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
akitz skoczen sobala (1).jpg
akitz skoczen sobala (2).jpg

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 C. Szpytma; M. Szpytma School architecture for primary education in a post-socialist country: a case study of Poland 2022
2 C. Szpytma; M. Szpytma Modułowy regał wspornikowy, meblowy 2021
3 C. Szpytma; M. Szpytma Regał modułowy 2021
4 C. Szpytma; M. Szpytma Regał ścienny 2021
5 C. Szpytma; M. Szpytma System regałowy wspornikowy 2021
6 C. Szpytma; M. Szpytma Transformacja zdekapitalizowanych obiektów na tymczasowe przestrzenie pracy. Studium przypadku 2021
7 C. Szpytma; M. Szpytma Mobilna wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków 2020
8 C. Szpytma; M. Szpytma Wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków 2020
9 C. Szpytma; M. Szpytma Model of 21st century phisical learning environment (MoPLE21) 2019