logo
Karta przedmiotu
logo

Układy napędowe środków transportu

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Logistyka transportu drogowego, Transport przemysłowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 886

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W30 P15 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Artur Jaworski

Terminy konsultacji koordynatora: Środa 9:00-10:30, Czwartek 12:00:13:30

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie funkcji i budowy poszczególnych zespołów układu napędowego środków transportu. Umiejętność doboru podstawowych podzespołów układu napędowego.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów czwartego semestru

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Reimpell J., Betzler J. Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKiŁ, Warszawa 2004.. 2004
2 Markowski T., Mijał M., Rejman E.: Podstawy konstrukcji maszyn. Napędy mechaniczne. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. Rzeszów . 2003.
3 Micknass W., Popiol R., Sprenger A.: Sprzęgła skrzynki biegów wały i półosie napędowe WKiŁ, Warszawa. 2005
4 Sempruch J., Piątkowski T.: Środki techniczne transportu wewnątrzzakładowego Wydawnictwa Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy. 2002
5 Raczyk R.: Środki transportu bliskiego i magazynowania Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań. 2009
6 Tuchliński R.: Wózki jezdniowe napędzane specjalizowane Wydawnictwo KaBe, Krosno. 2015
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Jaśkiewicz Z.: Projektowanie układów napędowych pojazdów samochodowych. WKŁ, Warszawa . 1982.
2 Technika napędowa w praktyce. Projektowanie napędów. SEW Eurodrive. 2001
3 Szydelski Z., Olechowicz J.: Elementy napędu i sterowania hydraulicznego i pneumatycznego. PWN, Warszawa . 1986.
4 Cichocki W., Michałowski S. Inżynieria środków transportu przemysłowego. Metodyka obliczeń i projektowania mechanizmów napędowych dźwignic - wybrane zagadnienia Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków. 2014
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Szydelski Z. Napęd i sterowanie hydrauliczne. pojazdy samochodowe. WKiŁ, Warszawa. 1999
2 Jerzy Kwaśniewski Dźwigi osobowe i towarowe. Budowa i eksploatacja. Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne / Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie. 2006

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 4 semestr studiów kierunku transport

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających na kierunku transport.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Brak

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Brak

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 ma pogłębioną wiedzę dotyczącą układów napędowych środków transportu. wykład egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna K_W03+
K_W06+
T1A_W03+
T1A_W04+
T1A_W05+
T1A_W07+
02 potrafi przeprowadzić obliczenia inżynierskie i wykorzystać ich wyniki do doboru podstawowych zespołów, dla projektowanego układu napędowego projekt, wkład projekt K_W03+
K_W06+
K_U01+
K_U07+
K_U13+
K_U14+
K_K01+
T1A_W03+
T1A_W04+
T1A_W05+
T1A_W07+
T1A_U01+
T1A_U05+
T1A_U07+
T1A_U08+
T1A_U09+
T1A_U13+
T1A_U14+
T1A_U15+
T1A_U16+
T1A_K01+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Rola i zadania układu napędowego. Rodzaje napędów środków transportu. Mechaniczne układy napędowe. Sprzęgła. Przekładnie. Wały napędowe i osie. Mosty napędowe. Przekładnie główne i mechanizmy różnicowe. Mosty napędowe. Hydromechaniczne układy napędowe. Hydrostatyczne układy napędowe. Pneumatyczne (powietrzne) układy napędowe. Układy napędowe przenośników cięgnowych. Układy napędowe przenośników bezcięgnowych.Układy napędowe dźwignic: cięgniki, suwnice, żurawie. Układy napędowe dźwignic: dźwigniki, dźwigi, wyciągi. Hybrydowe układy napędowe środków transportu. W01_W015 MEK01
4 TK02 Obliczenia sprzęgła ciernego. Projekt układu napędowego przenośnika taśmowego. Układ napędowy windy transportowej. Obliczenia i dobór hydraulicznego układu napędowego. Obliczenia i dobór korbowego układu napędowego. P01-P08 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 4) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4)
Egzamin (sem. 4) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na egzaminie pisemnym i ustnym wykładu sprawdzana jest realizacja pierwszego efektu modułowego (MEK01). Z części pisemnej ocena ustalana jest na podstawie uzyskanej liczby punktów następująco: od 10 do 12 pkt. - dostateczny, powyżej 12 do 14 pkt. -plus dostateczny, powyżej 14 do 16 pkt. - dobry, powyżej 16 do 18 pkt. - plus dobry, powyżej 18 pkt - bardzo dobry. Studenci, którzy uzyskali ocenę niższą niż dobry muszą przystąpić do części ustnej egzaminu. Studenci, którzy uzyskali z części pisemnej ocenę co najmniej dobry mogą pozostać przy tej ocenie z egzaminu i mogą zostać zwolnieni z części ustnej.
Projekt/Seminarium Na zajęciach projektowych sprawdzana jest realizacja drugiego efektu modułowego (MEK02). Za wykonanie projektu ocenę: 5,0 (bdb) otrzymuje student, który wykonał projekt bezbłędnie, 4,0 (db) otrzymuje student, który popełnił mało istotne błędy obliczeniowe i merytoryczne, 3,0 (dst) otrzymuje student który popełnił mało istotne błędy obliczeniowe i istotne błędy merytoryczne. Ocena końcowa z projektów jest średnią ważoną ocen z prac projektowych. Udział ocen z poszczególnych projektów na ocenę średnią jest następujący: 10% dla projektu 1, 30% dla projektu 2, 20 % dla projektu 3, 20% dla projektu 4 i 20 % dla projektu 5. W zależności od średniej ocena z projektów wynosi: dla średniej od 3 do 3,24 - dst (3,0); dla średniej od 3,25 do 3, 74 - +dst (3,5); dla średniej od 3,75 do 4,24 - db (4,0); dla średniej od 4,25 do 4,74 - +db (4,5); dla średniej od 4,75 do 5 - bdb (5,0)
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa wyznaczana jest jako suma: 40% oceny z weryfikacji MEK01 i 60 % oceny z weryfikacji MEK02. W zależności od jej wartości ocena końcowa wynosi: dla przedziału od 3 do 3,24 - dst (3,0); dla przedziału od 3,25 do 3, 74 - +dst (3,5); dla przedziału od 3,75 do 4,24 - db (4,0); dla przedziału od 4,25 do 4,74 - +db (4,5); dla przedziału od 4,75 do 5 - bdb (5,0)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Jaworski; A. Kryuchkov; V. Rozen; M. Sergienko; O. Terentiev Removal of Contaminants from an Aqueous Solution by a Magnetic Field Using the Effect of Focusing Ionic Impurities 2024
2 A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; P. Woś A comparative study on selected physical properties of diesel–ethanol–dodecanol blends 2024
3 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer 2024
4 A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś The investigation of auto-ignition properties of 1-butanol–biodiesel blends under various temperatures conditions 2023
5 A. Jaworski; H. Kuszewski; R. Longwic; P. Sander Assessment of Self-Ignition Properties of Canola Oil–n-Hexane Blends in a Constant Volume Combustion Chamber and Compression Ignition Engine 2023
6 B. Babiarz; A. Jaworski; H. Kuszewski; V. Mateichyk; M. Mądziel; S. Porada; M. Śmieszek; P. Woś Towards Cleaner Cities: An Analysis of the Impact of Bus Fleet Decomposition on PM and NOX Emissions Reduction in Sustainable Public Transport 2023
7 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
8 S. Boichenko; L. Chelaydyn; A. Jaworski; V. Ribun; S. Viktor; D. Viktoriia; P. Woś; A. Yakovlieva Effect of Diethyl Ether Addition on the Properties of Gasoline-Ethanol Blends 2023
9 A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel Sustainable Public Transport Strategies—Decomposition of the Bus Fleet and Its Influence on the Decrease in Greenhouse Gas Emissions 2022
10 A. Jaworski; K. Lejda Inżynieria środków transportu: badania, konstrukcja i technologia: wybrane problemy 2022
11 A. Jaworski; K. Lejda Modelowanie emisji zanieczyszczeń w spalinach silnikowych samochodu osobowego w cyklu jezdnym z uwzględnieniem oporu ruchu samochodu 2022
12 K. Balawender; A. Jaworski; P. Woś Sterowanie wtryskiwaczami wodoru w silniku przepływowym 2022
13 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
14 M. Bilski; A. Jaworski; K. Lejda Effect of driving resistances on energy demand and exhaust emission in motor vehicles 2022
15 S. Boichenko; A. Jaworski; K. Lejda; I. Shkilniuk; O. Tarasiuk Modern technologies of hydrogen generation and accumulation - analytical overview of theoretical and practical experience 2022
16 S. Boichenko; A. Jaworski; І. Matviyi; I. Shkilniuk; O. Tarasiuk; О. Tselishchev; P. Woś Міжгалузеві проблеми і системні дослідження в паливно-енергетичному секторі 2022
17 T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques 2022
18 A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel Lubricity of Ethanol-Diesel Fuel Blends-Study with the Four-Ball Machine Method 2021
19 K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests 2021
20 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method 2021
21 M. Jaremcio; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; P. Woś Charakterystyka wybranych testów jezdnych stosowanych w badaniach emisji zanieczyszczeń w spalinach silnikowych samochodów osobowych 2021
22 T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś Assessing Vehicle Emissions from a Multi-Lane to Turbo Roundabout Conversion Using a Microsimulation Tool 2021
23 T. Campisi; A. Jaworski; M. Mądziel; G. Tesoriere The Development of Strategies to Reduce Exhaust Emissions from Passenger Cars in Rzeszow City-Poland A Preliminary Assessment of the Results Produced by the Increase of E-Fleet 2021
24 A. Jaworski Odwzorowanie oporów ruchu samochodu podczas badań emisji zanieczyszczeń w spalinach na hamowni podwoziowej 2020
25 A. Jaworski; K. Lejda Systemy i środki transportu: konstrukcja i badania: wybrane zagadnienia 2020
26 A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak The Impact of Exhaust Emission from Combustion Engines on the Environment: Modelling of Vehicle Movement at Roundabouts 2020
27 A. Jaworski; K. Lew; P. Wojewoda Wpływ oddziaływania buspasów na parametry ruchu środków transportu drogowego 2020
28 K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym 2020
29 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
30 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine 2020
31 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
32 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
33 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej 2020
34 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels 2020
35 O. Ivanushko; A. Jaworski; A. Loboda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; M. Tsiuman Establishing the regularities of correlation between ambient temperature and fuel consumption by city diesel buses 2020
36 S. Boichenko; A. Jaworski; L. Pavliukh; S. Shamanskyi Evaluation of the potential of commercial use of microalgae in the world and in Ukraine 2020
37 S. Boichenko; A. Jaworski; M. Mądziel; L. Pavliukh Comparative assessment of CO2 emissions and fuel consumption in a stationary test of the passenger car running on various fuels 2020
38 S. Boichenko; A. Jaworski; N. Kalmykova; K. Lejda; O. Tarasiuk; O. Vovk Hydrogen technologies and environmental safety of technosphere: the key points of recent tendencies 2020
39 A. Jaworski Problematyka wyznaczania współczynników oporów ruchu samochodów do badań emisji zanieczyszczeń spalin w warunkach symulowanych na hamowni podwoziowej 2019
40 A. Jaworski; K. Lejda; J. Lubas; M. Mądziel Comparison of exhaust emission from Euro 3 and Euro 6 motor vehicles fueled with petrol and LPG based real driving conditions 2019
41 A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel Creating an emission model based on portable emission measurement system for the purpose of a roundabout 2019
42 K. Balawender; A. Jaworski Wpływ dodatku gazu HHO na wybrane parametry eksploatacyjne silnika o zi o małej pojemności 2019