logo
Karta przedmiotu
logo

Technologia i organizacja napraw pojazdów samochodowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Logistyka transportu drogowego, Transport przemysłowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 875

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 L15 P15 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Jacek Michalski

Terminy konsultacji koordynatora: https://jmichals.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów pogłębionej wiedzy i umiejętności w tym opracowania harmonogramu i procesu technicznego napraw z zakresu technologii i organizacji napraw pojazdów samochodowych oraz umiejętności prowadzenia badań naukowych i badań modelowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 6 semestru specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Uzdowski M., Abramek K.F., Garczyński K. Pojazdy samochodowe. Eksploatacja techniczna i naprawa Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa . 2003.
2 Orzełowski S. Naprawa i obsługa pojazdów samochodowych WSP, Warszawa. 2007.
3 Klimpel A. Napawanie i natryskiwanie cieplne - technologie WNT, Warszawa . 2000.
4 S. W. Duer Inteligentny system wspomagający proces odnawiania cech eksploatacyjnych w złożonych obiektach techn Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin. 2012.
5 Kozłowski M. (red.) Budowa i eksploatacja pojazdów : praca zbiorowa. Cz. 2, Obsługa, diagnostyka i naprawa zespołów i po Raven Media, Wrocław. 2012
6 Abramek K.F., Uzdowski M. Podstawy obsługiwania i napraw WKiŁ, Warszawa . 2009
7 Szewczak K.H. Zarządzanie eksploatacją środków trwałych w przedsiębiorstwie Difin, Warszawa. 2013
8 Lausen G. Grummer A., Herold R., [i in.] Lakiernictwo samochodowe Wydawnictwo REA, Warszawa. 2012
9 Węgrzyn T. Spawanie elementów pojazdów z wykorzystaniem chłodzenia mikro-jetowego Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2014
10 Gilles T.: Automotive Service. Inspection. Maintenance . Repair. CENGAGE Learning, Australia, Brazil, Mexico, Singapore, United Kingdom, United States, . 2014.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Niewczas A., Koszałka G. Niezawodność silników spalinowych - wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Lubelskiej, Lublin . 2003.
2 Gajek A. Modelowanie i analiza układu samochód - stanowisko bębnowe do badań i diagnostyki hamulców. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków . 2002.
3 Gilles T. Automotive Service. Inspection. Maintenance. Repair. CENGAGE Learning, Australia, Brazil, Mexico, Singapore, United Kingdom, United States, . 2014.
4 Weinhuber K., Auer K. Podstawy lakiernictwa samochodowego WKiŁ, Warszawa . 2010.
5 Gabryelewicz M. Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych. Cz. 2, Układy hamulcowy i kierowniczy, zawieszenie oraz WKiŁ, Warszawa. 2011.
6 Zogbaum E.A. Poradnik mechanika samochodowego WKiŁ, Warszawa . 2011
7 Mistur L. Spawanie i napawanie w naprawach części maszyn i konstrukcji metalowych Wydawnictwo Książka i Handel, "KaBE", Krosno. 2003
8 Etzold H.-R. Sam naprawiam samochód: Volkswagen Jetta VI, Touran II Golf VI Variant, Golf VI Plus: Jetta VI od VI WKŁ, Warszawa. 2013
9 Kotnis G. Budowa i eksploatacja układów hydraulicznych w maszynach Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe", Krosno. 2011
10 Witaszek M. Metody diagnozowania, napraw i regeneracji wybranych części pojazdów mechanicznych: laboratorium. Cz Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2014
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Trzeciak K. Wyposażenie warsztatów samochodowych Wydawnictwo Auto, Warszawa. 1999
2 Tobota A. [Red.] Naprawy powypadkowe nadwozi a bezpieczeństwo Wyd. 2 poszerz. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 1998

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 6 semestr specjalności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu technologii organizacji i zasad napraw pojazdów, odpowiedniego doboru maszyn do systemu oraz przygotowanie do umiejętności prowadzenia badań naukowych i umiejętności prowadzenia badań symulacyjnych. Wykład, laboratorium, projekt Egzamin część pisemna i ustna, sprawozdanie z laboratorium, kolokwium, prezentacja projektu K_W06+
K_W10+
K_W15+
K_U01+
K_U04+
K_U11+
K_K01+
K_K02+
K_K03+
T1A_W03+
T1A_W04+
T1A_W06+
T1A_W07+
T1A_U01+
T1A_U03+
T1A_U04+
T1A_U05+
T1A_U06+
T1A_U07+
T1A_U14+
T1A_K01+
T1A_K02+
T1A_K05+
02 Potrafi opracować harmonogram i proces technologiczny naprawy Wykład, laboratorium, projekt Egzamin część pisemna i ustna, sprawozdanie z laboratorium, kolokwium, prezentacja projektu K_W06+
K_W10+
K_W15+
K_U04+
K_U11+
K_K01+
K_K02+
K_K03+
T1A_W03+
T1A_W04+
T1A_W06+
T1A_W07+
T1A_U05+
T1A_U14+
T1A_K01+
T1A_K02+
T1A_K05+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Podatność naprawcza. Metodyka opracowania strategii naprawczych na podstawie programowania dynamicznego i schematów decyzyjno-losowych. Gospodarka naprawcza i remontowa w przedsiębiorstwie - planowanie, organizacja, przygotowanie, prowadzenie, kontrola. Narzędzia naprawy - maszyny, urządzenia, sprzęt, aparatura. Planowanie procesów naprawczych - naprawy bieżące, cykl remontowy. Zalecenia producentów samochodów odnośnie sposobu prowadzenia napraw i remontów. Ocena granicznego zużycia oraz możliwości regeneracji części samochodu. Technologie regeneracyjne: mechaniczne, spawalnicze, elektrochemiczne, elektroiskrowe. Regeneracyjne powłoki: galwaniczne, próżniowe - PVD, CVD. Koszty naprawy i jej opłacalność. Części wymienne - normatywy i metody wyznaczania zapasów części wymiennych. Kształtowanie systemów jakości w procesach obsług naprawczych. Proces technologiczny naprawy samochodów - operacje, zabiegi. Naprawy silników spalinowych, elementów układu kierowniczego, napędowego, hamulcowego, zasady napraw blacharskich, lakierniczych oraz naprawy ogumienia.. Fazy procesu technologicznego naprawy i remontu - przyjęcie samochodów, oczyszczanie, demontaż, weryfikacja zespołów i części, regeneracja i wymiana części, montaż, badania oraz odbiór po naprawie. Przykład dokumentacji procesu technologicznego napraw i remontów, Bezpieczeństwo i higiena pracy podczas napraw. W01-W08, L01-L08, P01-P06 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 4.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 7.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 6) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny i ustny. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie laboratorium i projektu.
Laboratorium Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach, wykonania wymaganych zadań, opracowania wyników w formie sprawozdań, pozytywnych ustnych odpowiedzi z zakresu laboratorium.
Projekt/Seminarium Zaliczenie projektu następuje na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach, wykonania wymaganych zadań, opracowania wyników w formie sprawozdań, pozytywnych ustnych odpowiedzi z zakresu projektu.
Ocena końcowa 70% oceny egzaminu pisemnego i ustnego z wykładu, 30% oceny zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych i projektowych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 J. Michalski; P. Woś Gotowość techniczna pojazdów publicznego transportu zbiorowego z napędem elektrycznym BEB oraz zasilanych CNG i ON - ocena metodą studium przypadku 2022
2 J. Michalski; P. Woś Ocena techniczna i środowiskowa cyklu życia pojazdów konwencjonalnych i elektrycznych-przegląd literatury 2020
3 J. Michalski Przemieszczenia i bezpieczeństwo materiału fragmentu drogowej bariery ochronnej obciążonej siłą zastępczą 2019
4 J. Michalski Właściwości powierzchni tulei cylindrowych z żeliwa przeznaczonych do zalewania w blokach silnikowych ze stopów aluminium 2019
5 J. Michalski; P. Woś Analiza ryzyka zdarzeń drogowych samochodu wypadającego z drogi i ryzyka obrażeń osób, spowodowanych konstrukcjami wsporczymi pionowego oznakowania drogi z uwzględnieniem bariery ochronnej 2019
6 J. Michalski; P. Woś Szacowanie ryzyka wypadku lub awarii w procesach transportowych materiałów wybuchowych i niebezpiecznych 2019
7 J. Michalski; P. Woś Technologie kształtowania warstw powierzchniowych elementów układu TPC oraz ich wpływ na właściwości użytkowe silnika spalinowego 2019
8 J. Michalski; P. Woś Żeliwa i stopy aluminium w konstrukcji silników spalinowych-analiza zastosowań oraz technologii wytwarzania 2019