Cykl kształcenia: 2017/2018
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Transport
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Logistyka transportu drogowego, Transport przemysłowy
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 870
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 P15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka
semestr 4: dr inż. Radosław Kołodziejczyk
Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta podstawami teoretycznymi i wiedzą praktyczną z zakresu: -ogólnej charakterystyki samolotów oraz ich układów konstrukcyjnych, -materiałów konstrukcyjnych i technologii stosowanych w budowie samolotów, -konstrukcji głównych zespołów samolotu: skrzydła, kadłuba, usterzeń, podwozia oraz zespołu napędowego, -głównych systemów samolotu, -głównych instalacji samolotu, -systemów zabezpieczających oraz wykrywających zagrożenia.
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach przedmiotu konstrukcja o siągi samolotu 1 wiedza przekazywana będzie studentom zarówno poprzez wykłady, jak i zajęcia laboratoryjne. Wiedza przekazywana na zajęciach laboratoryjnych ma charakter bardziej praktyczny, natomiast na wykładach przeważa aspekt teoretyczny. Wykłady będą miały na celu przekazanie studentom w sposób usystematyzowany określonego programem materiału. Studenci będą zachęcani do dyskusji, pytań. Podczas zajęć stosowane będą różnego rodzaju środki techniczne ułatwiające przyswajanie wiedzy i pobudzające zainteresowania studentów. Zajęcia dydaktyczne, w których przeważa aspekt praktyczny, będą miały na celu utrwalenie wiedzy i rozwijanie umiejętności praktycznego jej stosowania. Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstaw wiedzy z zakresu: budowy samolotów, ze szczególnym uwzględnieniem układów konstrukcyjnych, materiałów oraz technologii stosowanych w budowie samolotów, cech konstrukcyjnych głównych zespołów samolotu (skrzydła, kadłuba, usterzeń, podwozia, zespołu napędowego), najważniejszych systemów i instalacji pokładowych oraz systemów zabezpieczających oraz wykrywających różne zagrożenia.
1 | European Aviation Safety Agency (EASA) | Certification Specifications for Normal, Utility, Aerobatic, and Commuter Category Aeroplanes CS-23, Amendment 4 | EASA publication. | 2015 |
2 | European Aviation Safety Agency (EASA) | Certification Specifications for Large Aeroplanes CS-25, Amendment 17 | EASA publication. | 2015 |
3 | Niu C. | Airframe Structural Design: Practical Design Information and Data on Aircraft Structures | Conmilit Press, Virginia. | 1988 |
4 | Raymer D. P. | Aircraft Design. A Conceptual Approach | AIAA Education Series, Washington. | 2012 |
5 | Roskam J. | Airplane Design, Part I - VIII | DARCorporation. | 1990 |
6 | Moir I., Seabridge A. | Aircraft systems: Mechanical, Electrical, and Avionics Subsystems Integration | AIAA Education Series, , Reston, Virginia. | 2008 |
7 | European Aviation Safety Agency (EASA) | efinitions and abbreviations used in Certification Specifications for products, parts and appliances, Amendment 2 | EASA publication. | 2010 |
1 | European Aviation Safety Agency (EASA) | Certification Specifications for Normal, Utility, Aerobatic, and Commuter Category Aeroplanes CS-23, Amendment 4 | EASA publication. | 2015 |
2 | European Aviation Safety Agency (EASA) | Certification Specifications for Large Aeroplanes CS-25, Amendment 17 | EASA publication. | 2015 |
3 | Raymer D. P. | Aircraft Design. A Conceptual Approach | AIAA Education Series, Washington. | 2012 |
4 | Roskam J. | Airplane Design, Part V, Component weight estimation | DARCorporation. | 1990 |
1 | European Aviation Safety Agency (EASA) | Certification Specifications for Normal, Utility, Aerobatic, and Commuter Category Aeroplanes CS-23, Amendment 4 | EASA publication. | 2015 |
2 | European Aviation Safety Agency (EASA) | Certification Specifications for Large Aeroplanes CS-25, Amendment 17 | EASA publication. | 2015 |
3 | Moir I., Seabridge A. | Aircraft systems: Mechanical, Electrical, and Avionics Subsystems Integration | AIAA Education Series, , Reston, Virginia . | 2008 |
4 | Roskam J. | Airplane Design, Part I - VIII | DARcorporation, The University of Kansas. | 1990 |
Wymagania formalne: Student wpisany na semestr 5
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę z zakresu: historii techniki lotniczej, budowy i projektowania obiektów latających
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł. Umiejętność oceny, weryfikacji i interpretacji źródeł.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie funkcjonowania oraz trendów rozwojowych współczesnego transportu lotniczego, inżynierii lotniczych środków transportowych, inżynierii ruchu lotniczego oraz analizy lotniczych systemów transportowych, niezbędną do formułowania i rozwiązywania problemów transportowych. | wykład, projekt indywidualny | zaliczenie cz. ustna, raport pisemny |
K_W03++ K_W06++ K_W09+ |
T1A_W03 T1A_W04 T1A_W05 T1A_W07 |
02 | Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł (także w języku obcym), integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie. | wykład, projekt indywidualny | egzamin cz. ustna, raport pisemny |
K_U01++ K_U04++ |
T1A_U01 T1A_U05 |
03 | Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich typowych dla transportu oraz wybierać i stosować odpowiednie metody i narzędzia. | projekt indywidualny | raport pisemny |
K_U13++ |
T1A_U13 |
04 | Ze względu na postępujący proces rozwoju techniki lotniczej rozumie potrzebę ciągłego poszukiwania wiedzy i konieczność dokształcania | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K_K01+ |
T1A_K01 |
05 | Ma świadomość pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej, dostrzega aspekty ekologiczne i ochrony środowiska przyrodniczego w rozwiązaniach technicznych i technologicznych transportu lotniczego. | wykład | zaliczenie cz. ustna |
K_K02+ |
T1A_K02 |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
4 | TK01 | W01 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
4 | TK02 | W02 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
4 | TK03 | W03 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
4 | TK04 | W04 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
4 | TK05 | W05 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
4 | TK06 | W06 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
4 | TK07 | W07 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
4 | TK08 | W08 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK05 | |
4 | TK09 | P01 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
4 | TK10 | P02 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
4 | TK11 | P03 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
4 | TK12 | P04 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
4 | TK13 | P05 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
4 | TK14 | P06 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
4 | TK15 | P07 | MEK01 MEK02 | |
4 | TK16 | P08 | MEK01 MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
5.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
15.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 4) | |||
Zaliczenie (sem. 4) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Na podstawie ustnego sprawdzenia wiedzy, obejmującej materiał teoretyczny omawiany na wykładach. |
Projekt/Seminarium | Na podstawie pisemnych sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń projektowych oraz prezentacji sprawozdania końcowego. |
Ocena końcowa | Ocena łączna uwzględniająca oceny zaliczenia ustnego i projektów w proporcji: 0.5: 0.5 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie