logo
Karta przedmiotu
logo

Ekologia i ochrona przyrody

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury (OS)

Nazwa kierunku studiów: Ochrona środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne/przyrodnicze

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 2, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 2

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Oczyszczania i Ochrony Wód

Kod zajęć: 87

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 C15 L15 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. Zenon Pijanowski

Terminy konsultacji koordynatora: według aktualnego harmonogramu zajęć

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Monika Zdeb

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie zasad ekologii i podstawowych umiejętności ich stosowania w związku z ochroną środowiska.

Ogólne informacje o zajęciach: Zakres kształcenia umożliwia prawidłowe zrozumienie pojęcia ekologia i stosowanie właściwych technik w celu ochrony środowiska.

Materiały dydaktyczne: hodowle glonów, bakterii środowiskowych, porostów; próbki bentosu

Inne: Ustawa Prawo Ochrony Środowiska (tekst obowiązujący0

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 D. Peterson del Mar Ekologia Zysk i S-ka, Poznań. 2010
2 A. Mackenzie A.S. Ball, S.R. Virdee Ekologia PWN, Warszawa. 2009
3 B. Dobrzeńska Ochrona środowiska przyrodniczego PWN, Warszawa. 2008
4 B. Dobrzański, G. Dobrzycki, D. Kietczewski Ochrona środowiska przyrodniczego Warszawa. 2000
5 T. Żylicz Ekonomia środowiska i zasobów naturalnych Warszawa. 2004
6 J. Weiner Życie i ewolucja biosfery PWN, Warszawa. 2005
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 A. Mackenzie, A. S. Ball, S. R. Virdee Ekologia. Krótkie wykłady PWN Warszawa. 2007
2 Cgarles J. Krebs Eksperymentalan analiza rozmieszczenia i liczebności PWN Warszawa. 2001
3 D. J. Allan Ekologia wód płynących PWN Warszawa. 1998
4 W. Lampert, U. Sommer Ekologia wód śródlądowych PWN Warszawa. 2005
5 B. Kawecka, P., V. Eloranta Zarys ekologii glonów wód słodkich i środowisk lądowych PWN Warszawa. 1994
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Red. J. R. Dojlido Ekologia i ochrona środowiska: praca zbiorowa Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom. 1997
2 W. Niemiec, A. Pacana, O. Jurgilewicz, M. Jurgilewicz Aspekty zarządzania środowiskiem w praktyce inzynierskiej Oficyna Wydawnicza PRz Rzeszów. 2013
3 - Natura 2000 - szanse i zagrożenia Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji im. M Dietricha. 2010
4 W. Niemiec, S. Sadowska, O. Niemiec (Jurgilewicz) Wybrane zagadnienia ochrony środowiska w turystyce Oficyna Wydawnicza PRz Rzeszów - Nowy Sącz. 2010
5 K. Sporek Ekologia lasu - wybrane zagrożenia Oficuna Wydawnicza Politechniki Opolskiej. 2002
6 A. Łomnicki Ekologia ewolucyjna PWN, Warszawa. 2012
7 T. Puszkar, L. Puszkar, A. Pawłowski Ekologia dla inżynierów: wybrane zagadnienia Oficyna Wydawnicza Politechniki Lubelskiej. 1999
8 Red. J. Strzałko Kompendium wiedzy o ekologii PWN, Warszawa. 2006

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczone poprzedzające semestry

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstawowych pojęć z zakresu ekologii i ochrony środowiska.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność oznaczania organizmów roślinnych i zwierzęcych z wykorzystaniem specjalistycznych kluczy; obsługa programu Power Point (lub pokrewnych),

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumienie konieczności odwoływania się do ekologii w sytuacjach wyboru metod ochrony środowiska.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna podstawowe pojęcia z zakresu ochrony środowiska i orientuje się w aktualnych trendach rozwojowych w ochronie środowiska, w szczególności dotyczące zrównoważonego rozwoju i walki z zagrożeniami antropogenicznymi wykład egzamin pisemny K_W005+++
P1A_W01+++
T1A_W01+
02 Przygotowując prace semestralną oraz prezentację do dyskusji na forum grupy, potrafi pozyskiwać z literatury i baz danych informacje na temat strategii ochrony środowiska przyrodniczego. ćwiczenia, dyskusja dydaktyczna referat pisemny, referat ustny K_W005+
K_U001+++
T1A_W01+
P1A_W01+++
T1A_U08+
InzA_U01+
03 Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekologii, w tym zależności międzygatunkowych i wpływu środowiska nieożywionego na organizmy wykład egzamin pisemny K_W005+++
K_U001+
P1A_W01+++
T1A_W01+
T1A_U08++
InzA_U01++
04 Potrafi posługiwać się technikami oceny stanu środowisk wodnych i lądowych, pracując w zespole. laboratoria raport pisemny, obserwacja wykonawstwa K_U015+++
K_K004+++
P1A_U06+++
P1A_K02+++
P1A_K06++
05 Potrafi pracować w zespole i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane ćwiczenia oraz bezpieczeństwo własne i pozostałych osób w grupie. ćwiczenia, laboratoria obserwacja wykonawstwa K_K004+
P1A_K02+++
P1A_K06+++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Naturalne i antropogeniczne zagrożenia dla funkcjonowania ekosystemów. Ochrona przyrody w Polsce - formy ochrony przyrody obszarowe i indywidualne. Strategie ochrony przyrody Unii Europejskiej - Natura 2000. Odnawialne źródła energii. Szlaki komunikacyjne - zagrożenia i sposoby zmniejszania uciążliwości dla środowiska. Rekultywacja terenów zdegradowanych. Wykorzystanie roślin w ochronie i oczyszczaniu wód. C01-06 MEK02
2 TK02 Badanie wpływu czynników abiotycznych na funkcjonowanie organizmów wodnych. Określanie toksycznego i oligodynamicznego działania jonów metali ciężkich na mikroorganizmy. Określanie stopnia zanieczyszczenia powietrza i wody z wykorzystaniem organizmów wskaźnikowych (np. porosty, bentos) L01-05 MEK04 MEK05
2 TK03 Podstawowe pojęcia z zakresu kształtowania i ochrony środowiska. Definicja ekologii i przedmiot jej badań. Podział ekologii. Dekalog ekologiczny Mackenzie’go. Zarys teorii systemów (systemy biologiczne). Poziomy organizacji przyrody. Ekologia organizmów. Tolerancja organizmów na działanie czynników środowiskowych. Wskaźniki ekologiczne i praktyczne wykorzystanie wiedzy o tolerancji organizmów. Czynniki ekologiczne. Ekologia populacji jej struktura, dynamika i strategia rozwoju. Ekologia biocenoz jej cechy, struktura i typy interakcji. Ekologia ekosystemu jego pojęcie i struktura. Produkcje pierwotna i wtórna, łańcuchy i sieci troficzne. Sukcesja ekologiczna-rozwój ekosystemów. Ekosystemy antropogenne. Zmiany w ekosystemach naturalnych powodowane przez człowieka i ich skutki. Gospodarka materią w biosferze – cykle biogeochemiczne. Ekologia krajobrazu, definicje, cechy, składniki i stany krajobrazu. Specyfika i funkcjonowanie krajobrazów kulturowych. Ekologiczne zasady gospodarowania i kształtowania obszarów wiejskich. Ochrona przyrody ożywionej i nieożywionej. Prawodawstwo związane z ochroną przyrody. W01-12 MEK01 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład ocena z egzaminu
Ćwiczenia/Lektorat średnia ocen za prezentację i pracę semestralną
Laboratorium ocena z kolokwium zaliczeniowego oraz poprawnie wykonane sprawozdania z laboratoriów
Ocena końcowa średnia ważona z wykładu 50%, ćwiczeń 25 % i laboratorium 25 %

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie