Cykl kształcenia: 2017/2018
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Transport
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Logistyka transportu drogowego, Transport przemysłowy
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć: 867
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W30 L30 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Hubert Kuszewski
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Adam Ustrzycki
Główny cel kształcenia: Ma pogłębioną wiedzę z zakresu budowy i zasady działania podstawowych układów silnika spalinowego. Poznanie podstaw teoretycznych i zrozumienie procesów zachodzących w silnikach. Umiejętność prowadzenia badań podstawowych procesów zachodzących w silnikach spalinowych i analizy oraz interpretacji uzyskanych danych.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów czwartego semestru.
Materiały dydaktyczne: Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych.
1 | Luft S. | Podstawy budowy silników | WKŁ . | 2003 |
2 | Wajand J.A., Wajand J. T. | Tłokowe silniki spalinowe średnio i szybkoobrotowe, WNT , 2000 | WNT. | 2000 |
3 | Rychter T., Teodorczyk A. | Teoria silników tłokowych | WKiŁ Warszawa. | 2006 |
1 | Kuszewski H., Ustrzycki A. | Laboratorium spalinowych napędów środków transportu | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2011 |
2 | Serdecki W.(red.) | Badania układów silników spalinowych: laboratorium | Wydaw. Politechniki Poznańskiej. | 2000 |
1 | Wajand J.A., Wajand J. T. | Tłokowe silniki spalinowe średnio i szybkoobrotowe | WNT . | 2000 |
2 | Kozaczewski W. | Konstrukcja grupy tłokowo-cylindrowej silników spalinowych | WKiŁ. | 2004 |
Wymagania formalne: Rejestracja na 4 semestr studiów kierunku Transport.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wymagane są podstawowe wiadomości z zakresu matematyki, fizyki, termodynamiki oraz mechaniki ogólnej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma pogłębioną wiedzę z zakresu działania i budowy tłokowego silnika spalinowego. | wykład | Egzamin w formie testu pisemnego wielokrotnego wyboru |
K_W05+ K_W06+ K_W09++ |
T1A_W03++ T1A_W04++ T1A_W05+++ |
02 | Potrafi przeprowadzić pomiary w zakresie podstawowych parametrów użytkowych silnika oraz posiada umiejętność wykonywania charakterystyk silnika spalinowego. Potrafi dokonać interpretacji wyników uzyskanych podczas badań hamownianych silnika spalinowego. Jest przygotowany do prowadzenia badań silników spalinowych. | laboratorium | sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, odpowiedzi ustne, |
K_W08+ K_U01+ K_U06+ K_U07+ K_K01+ K_K04++ |
T1A_W07++ T1A_U01++ T1A_U05+ T1A_U07++ T1A_U08+++ T1A_U09++ T1A_U13++ T1A_U16++ T1A_K01++ T1A_K03+++ T1A_K04++ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
4 | TK01 | W01-W015 | MEK01 | |
4 | TK02 | L01-L15 | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
3.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 3.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 4) | Przygotowanie do laboratorium:
30.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 4) | Przygotowanie do konsultacji:
4.00 godz./sem. |
||
Egzamin (sem. 4) | Przygotowanie do egzaminu:
15.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Na egzaminie pisemnym w formie testu wielokrotnego wyboru złożonego z 24 pytań sprawdzana jest realizacja efektu modułowego MEK01. Ocena z egzaminu determinowana jest liczbą uzyskanych punktów. Liczba uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: 0 ÷ 9 brak zaliczenia egzaminu; 10 ÷ 12 dst; 13 ÷ 15 +dst; 16 ÷ 18 db; 19 ÷ 21 +db; 22 ÷ 24 bdb; |
Laboratorium | Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie pozytywnych ocen z odpowiedzi i przyjętych sprawozdań. Laboratorium weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK02. Ocena końcowa wynika ze średniej arytmetycznej z uzyskanych na laboratorium ocen, przy wszystkich zaliczonych sprawozdaniach. Sprawozdanie z danego tematu jest zaliczone, jeżeli nie zawiera istotnych błędów merytorycznych i formalnych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 - dst(3,0); 3,400 ÷ 3,799 - +dst(3,5); 3,800 ÷ 4,199 - db(4,0) ; 4,200 ÷ 4,599 - +db(4,5); 4,600 ÷ 5,000 - bdb(5,0) |
Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocenę końcową stanowi ocena z części pisemnej egzaminu (50%) i laboratorium (50%). Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; P. Woś | A comparative study on selected physical properties of diesel–ethanol–dodecanol blends | 2024 |
2 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski | The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer | 2024 |
3 | S. Boichenko; H. Kuszewski; V. Ribun; P. Woś | Analysis of Conventional and Nonconventional GTL Technologies: Benefits and Drawbacks | 2024 |
4 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | The investigation of auto-ignition properties of 1-butanol–biodiesel blends under various temperatures conditions | 2023 |
5 | A. Jaworski; H. Kuszewski; R. Longwic; P. Sander | Assessment of Self-Ignition Properties of Canola Oil–n-Hexane Blends in a Constant Volume Combustion Chamber and Compression Ignition Engine | 2023 |
6 | A. Krzemiński; A. Ustrzycki | Effect of Ethanol Added to Diesel Fuel on the Range of Fuel Spray | 2023 |
7 | B. Babiarz; A. Jaworski; H. Kuszewski; V. Mateichyk; M. Mądziel; S. Porada; M. Śmieszek; P. Woś | Towards Cleaner Cities: An Analysis of the Impact of Bus Fleet Decomposition on PM and NOX Emissions Reduction in Sustainable Public Transport | 2023 |
8 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś | Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests | 2023 |
9 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel | Sustainable Public Transport Strategies—Decomposition of the Bus Fleet and Its Influence on the Decrease in Greenhouse Gas Emissions | 2022 |
10 | A. Ustrzycki | Analiza zmian suprastruktury samochodowej po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej | 2022 |
11 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 |
12 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques | 2022 |
13 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel | Lubricity of Ethanol-Diesel Fuel Blends-Study with the Four-Ball Machine Method | 2021 |
14 | K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki | Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests | 2021 |
15 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas | Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method | 2021 |
16 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | Assessing Vehicle Emissions from a Multi-Lane to Turbo Roundabout Conversion Using a Microsimulation Tool | 2021 |
17 | A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki | Metodyka badań wizyjnych rozwoju strugi paliwa generowanej przez wysokociśnieniowy układ wtryskowy | 2020 |
18 | A. Ustrzycki | Wpływ ciśnienia w zasobnikowym układzie wtryskowym na prędkość rozchodzenia się dźwięku w oleju napędowym | 2020 |
19 | K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś | Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym | 2020 |
20 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska | Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks | 2020 |
21 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś | Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine | 2020 |
22 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda | Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures | 2020 |
23 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG | 2020 |
24 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej | 2020 |
25 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak | Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels | 2020 |
26 | S. Boichenko; H. Kuszewski; K. Lejda; I. Trofimov; A. Yakovlieva | Anti-wear Properties of Jet Fuel with Camelina Oils Bio-Additives | 2020 |
27 | A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki | Influence of dodecanol addition on the energy value of diesel oil mixture with ethanol | 2019 |
28 | H. Kuszewski | Effect of Injection Pressure and Air–Fuel Ratio on the Self-ignition Properties of 1-butanol–Diesel Fuel Blends: Study Using a Constant-Volume Combustion Chamber | 2019 |
29 | H. Kuszewski | Experimental investigation of the autoignition properties of ethanol-biodiesel fuel blends | 2019 |
30 | H. Kuszewski | Experimental study of the autoignition properties of n-butanol–diesel fuel blends at various ambient gas temperatures | 2019 |
31 | S. Boichenko; H. Kuszewski; K. Lejda; O. Vovk; A. Yakovlieva | Development of alternative jet fuels modified with camelina oil bio-additives | 2019 |