Cykl kształcenia: 2018/2019
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury (OS)
Nazwa kierunku studiów: Ochrona środowiska
Obszar kształcenia: nauki techniczne/przyrodnicze
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 2, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 2
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii i Chemii Środowiska
Kod zajęć: 86
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1, 2 / W60 C30 L45 / 11 ECTS / E,Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Lilianna Bartoszek
Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z aktualnym harmonogramem zajęć.
Główny cel kształcenia: Uzyskanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu chemii ogólnej, nieorganicznej, fizycznej i analitycznej niezbędnych do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów fizykochemicznych zachodzących w środowisku, dokonywania obliczeń chemicznych oraz wykonywania podstawowych oznaczeń w analizie wody i ścieków.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot realizowany jest na pierwszym i drugim semestrze studiów pierwszego stopnia: I semestr obejmuje 30 godzin wykładu, 30 godzin ćwiczeń rachunkowych i 15 godzin laboratorium, II - 30 godzin wykładu i 30 godzin laboratorium.
Materiały dydaktyczne: Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych.
Inne: Obowiązujące Rozporządzenia Ministra Środowiska i Ministra Zdrowia dotyczące oceny jakości wody.
1 | Bryłka J. | Chemia ogólna z zadaniami | Dział wydawnictw i poligrafii, Politechnika Białostocka, Białystok. | 1999 |
2 | Szperliński Z. | Chemia w ochronie i inżynierii środowiska. Cz I i II. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2002 |
3 | Minczewski J., Marczenko Z. | Chemia analityczna. t. II. Chemiczne metody analizy ilościowej | Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | 2011 |
4 | Szczepaniak W. | Metody instrumentalne w analizie chemicznej | Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa. | 2008 |
5 | Bielański A. | Podstawy chemii nieorganicznej | PWN. | 2010 |
6 | Kociołek-Balawejder E., Stanisławska E. | Chemia środowiska | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław. | 2012 |
7 | Kiedryńska L., Papciak D., Granops M. | Chemia Sanitarna | Wydawnictwo SGGW, Warszawa. | 2006 |
8 | Dojlido J. | Chemia wód powierzchniowych | Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok. | 1995 |
1 | Kowalczyk – Dembińska H. | Ćwiczenia rachunkowe z podstaw chemii. | Skrypt UMK, Toruń. | 2007 |
2 | Galus Z.(red.) | Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej | PWN. | 2013 |
3 | Czerwieniec E. | Ćwiczenia rachunkowe z chemii ogólnej | Skrypt PRz. | 2011 |
4 | Koszelnik P., Czerwieniec E., Gruca-Rokosz R. | Chemia sanitarna z elementami chemii analitycznej | Skrypt PRz. | 2012 |
1 | Kealey D., Haines P.J | Krótkie wykłady. Chemia analityczna | Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa. | 2009 |
2 | van Loon G. W., Duffy S. J. | Chemia środowiska | Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | 2007 |
3 | O’Neill P. | Chemia środowiska | Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Wrocław. | 1998 |
Wymagania formalne: Rejestracja na pierwszy rok studiów pierwszego stopnia na kierunku Ochrona środowiska.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość chemii i matematyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność korzystania z kalkulatora, w tym obliczania logarytmów. Umiejętność zapisania podstawowych równań reakcji chemicznych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w zespołach 2-3 osobowych.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma wiedzę z podstaw chemii ogólnej obejmującą zagadnienia z chemii nieorganicznej i fizycznej umożliwiającą zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów fizykochemicznych zachodzących w środowisku. Posiada podstawową wiedzę z zakresu chemicznych metod analizy ilościowej, w tym z wykorzystaniem spektrofotometrii VIS. | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. ustna, egzamin cz. pisemna |
K_W03++ |
T1A_W01+ P1A_W03++ |
02 | Potrafi posługiwać się podstawowymi technikami laboratoryjnymi i metodami analitycznymi, przeprowadzać proste eksperymenty chemiczne i interpretować wyniki. Posługuje się terminologią chemiczną i nomenklaturą związków nieorganicznych. Potrafi wykonywać proste obliczenia w oparciu o wzór i równanie reakcji chemicznej, obliczać stężenia i pH roztworów, dokonywać prostych wzajemnych przeliczeń. | laboratorium, ćwiczenia rachunkowe | obserwacja wykonawstwa, raport pisemny, zaliczenie cz. ustna |
K_U11+++ K_U15+++ |
P1A_U06++ T1A_U08++ InzA_U01++ |
03 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie naturalnego składu chemicznego atmosfery, hydrosfery i litosfery, zanieczyszczeń środowiska związanych z zakłóceniem równowagi środowiskowej poprzez działalność człowieka. Zna podstawowe procesy fizykochemiczne zachodzące w tych sferach środowiska. | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. ustna, zaliczenie cz. pisemna |
K_W08+++ |
P1A_W03++ |
04 | Potrafi wykonać podstawowe oznaczenia wybranych wskaźników zanieczyszczeń w analizie wody i ścieków, interpretować wyniki analiz i wyciągnąć poprawny wniosek. Potrafi wymienić źródła pochodzenia i scharakteryzować główne naturalne i antropogeniczne substancje występujące w środowisku wodnym. | laboratorium | zaliczenie cz. ustna, obserwacja wykonawstwa, raport pisemny |
K_U11+++ K_U16+++ |
P1A_U06++ T1A_U08++ InzA_U01++ |
05 | Potrafi pracować w zespole i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane ćwiczenia oraz bezpieczeństwo własne i pozostałych osób w grupie. | laboratorium | obserwacja wykonawstwa |
K_K04+++ |
P1A_K02++ P1A_K06++ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01-W15 | MEK01 | |
1 | TK02 | C01-C15 | MEK02 | |
1 | TK03 | L01 - L07 | MEK02 MEK05 | |
2 | TK01 | W01-W15 | MEK03 | |
2 | TK02 | L01-L15 | MEK04 MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Przygotowanie do ćwiczeń:
7.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
5.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
7.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
20.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
20.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin pisemny. |
Ćwiczenia/Lektorat | Kolokwium. |
Laboratorium | Wykonanie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych i oddanie poprawnie opracowanych sprawozdań. Zaliczenie ustnego kolokwium. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa = ocena z egzaminu x 0,7 + ocena z ćwiczeń x 0,2 + ocena z laboratorium x 0,1. |
Wykład | Zaliczenie pisemne. |
Laboratorium | Wykonanie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych i oddanie poprawnie opracowanych sprawozdań. Zaliczenie ustnego kolokwium. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa = ocena z egzaminu x 0,7 + ocena z ćwiczeń x 0,2 + ocena z laboratorium x 0,1. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak
Dostępne materiały : Układ okresowy pierwiastków
1 | L. Bartoszek | The effect of natural organic matter (NOM) on the distribution and resources of mobile phosphorus in the bottom sediments of small retention reservoirs | 2023 |
2 | L. Bartoszek; M. Chutkowski; P. Koszelnik; M. Miąsik | The influence of the physico-chemical composition of bottom sediments on their sorption capacity in relation to phosphates | 2023 |
3 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | A new concept to forecast the process of suspended sediment accumulation in the bottom sediment of small reservoirs | 2023 |
4 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Ekoinnowacyjność Jeziora Tarnobrzeskiego | 2023 |
5 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz; O. Omonov | Rekultywacja terenów pogórniczych – studium przypadku Jeziora Tarnobrzeskiego | 2023 |
6 | L. Bartoszek; J. Czarnota; R. Gruca-Rokosz; A. Pękala | Heavy Metal Accumulation in Sediments of Small Retention Reservoirs—Ecological Risk and the Impact of Humic Substances Distribution | 2022 |
7 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Significance of organic matter in the process of aggregation of suspended sediments in retention reservoirs | 2022 |
8 | L. Bartoszek; M. Cieśla | Pułapka sedymentacyjna | 2021 |
9 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Characteristics and origin of suspended matter in a small reservoir in Poland | 2020 |
10 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | The connection between a suspended sediments and reservoir siltation: empirical analysis in the Maziarnia Reservoir, Poland | 2020 |
11 | L. Bartoszek; P. Koszelnik; M. Miąsik | Trophic degradation predispositions and intensity in a high-flow, silted reservoir | 2020 |
12 | L. Bartoszek; R. Gruca-Rokosz; A. Pękala; D. Szal | Isotopic evidence for vertical diversification of methane production pathways in freshwater sediments of Nielisz reservoir (Poland) | 2020 |
13 | L. Bartoszek | Degradacja zbiorników wodnych małej retencji - uwarunkowania, nasilenie, możliwości chemicznej rekultywacji | 2019 |
14 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Effectiveness assessment of a new system of sediment trap in the investigation of matter sedimentation in a reservoir — A case study | 2019 |