Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć: 8469
Status zajęć: wybierany dla specjalności Silniki lotnicze
Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W15 L15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Piotr Cieciński
Terminy konsultacji koordynatora: Termin konsultacji uzgodniony na bieżąco z grupą zajęciową.
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z podstawowymi problemami występującymi w sterowaniu lotniczymi zespołami napędowymi.
Ogólne informacje o zajęciach: Podczas kursu studenci poznają zasady sterowania w lotniczych systemach napędowych.
1 | Robert Staniszewski | Sterowanie zespołów napędowych | WKŁ Warszawa. | 1980 |
2 | Link C. Jaw, Jack D. Mattingly | Aircraft Engine Controls. Design, System Analisys, and Health Monitoring. | AIAA Education Series. | 2009 |
Wymagania formalne: Student zarejestrowany na semestr siódmy.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student zna podstawowe zasady sterowania obiektami dynamicznymi, rachunek różniczkowy.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi dokonać symulacji podstawowych układów sterowania.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumienie potrzeby ciągłego dokształcania się.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna podstawowe zasady sterowania stosowanych w lotnictwie zespołów napędowych. Zna sposoby pomiaru wielkości koniecznych do realizacji układu sterowania lotniczego zespołu napędowego. | wykład, laboratorium, laboratorium problemowe | sprawdzian pisemny, obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. ustna (według wyboru prowadzącego) |
K_W03+ |
P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
7 | TK01 | W01,W02,W03,W04,W05,W06,W07 | MEK01 | |
7 | TK02 | L01,L02,L03,L04,L05,L06,L07 | MEK01 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 7) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 7) | Przygotowanie do laboratorium:
3.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
30.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 7) | |||
Zaliczenie (sem. 7) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Jak w ocenie końcowej. |
Laboratorium | Jak w ocenie końcowej. |
Ocena końcowa | Ocenę końcową wystawia osoba prowadząca przedmiot na podstawie ogólnie przyjętych sposobów sprawdzania wiadomości (dobranych adekwatnie do potrzeb) takich jak: zaliczenie ustne, zaliczenie pisemne, aktywny udział w zajęciach, zaliczenie sprawozdań |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | P. Cieciński; D. Ficek; J. Pieniążek; M. Szumski | Dynamic Response of the Pitot Tube with Pressure Sensor | 2023 |
2 | P. Cieciński; J. Pieniążek; M. Szumski | Właściwości dynamiczne układu pomiarowego ciśnienia w przepływie | 2023 |
3 | P. Cieciński; D. Ficek; J. Pieniążek; M. Szumski | Property of high-frequency pressure measurement | 2022 |
4 | P. Cieciński; J. Pieniążek | Aircraft landing control system tests by simulation | 2021 |
5 | P. Cieciński; J. Pieniążek | Safety analysis of the optionally-piloted airplane landing | 2021 |
6 | P. Cieciński; J. Pieniążek | Temperature and Nonlinearity Compensation of Pressure Sensor With Common Sensors Response | 2020 |
7 | P. Cieciński; J. Pieniążek | Thermal hysteresis in inertial sensors | 2020 |