logo
Karta przedmiotu
logo

Logistyka transportu

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Logistyka transportu drogowego, Transport przemysłowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 842

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Logistyka transportu drogowego

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 P30 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Janusz Lubas

Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z harmonogramem pracy katedry.

semestr 5: dr inż. Sylwia Daszykowska , termin konsultacji zgodnie z harmonogramem pracy katedry.

semestr 5: dr inż. Sylwia Olszańska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: poznanie teoretycznych i praktycznych problemów związanych z infrastrukturą procesów logistycznych i procesami transportowymi, umiejętność, doboru technologii przewozu i środków transportu do zadań transportowych, planowania tras oraz kalkulacji kosztów logistycznych.

Ogólne informacje o zajęciach: moduł kształcenia obejmuje podstawowe zagadnienia z zakresu logistyki transportu drogowego.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Blaik P. Logistyka: koncepcja zintegrowanego zarządzania przedsiębiorstwem PWE, Warszawa. 2001
2 Coyle J., Bardi E., Langley C.J. Zarządzanie logistyczne PWE, Warszawa. 2002
3 Rydzykowski W., Wojewódzka-Król K. (red.) Transport PWN, Warszawa. 2007
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Mindur L. Technologie transportowe Wydaw.Nauk.Instyt.Technol.Eksploatacji w Radomiu. 2014
2 Twaróg J. Koszty logistyki przedsiębiorstw Wydaw. Inst. Logistyki i Magazynowania, Poznań. 2003
3 Twaróg J. Mierniki i wskaźniki logistyczne Wydaw Inst. Logistyki i Magazynowania, Poznań. 2003
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Zamiar Z., BujakA. Zarys infrastruktury i technologii przewozów podstawowych gałęzi transportu Oficyna Wydawnicza "NDiO", Wrocław. 2007
2 Markusik S. Infrastruktura logistyczna w transporcie. T. 1-3 Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2009

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na bieżący semestr.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: podstawowe wiadomości z zakresu zarządzania logistycznego przedsiębiorstwem oraz infra- i suprastruktury transportu samochodowego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: podstawowe umiejętności w zakresie gromadzenia, przetwarzania i analizowania danych oraz korzystania z oprogramowania biurowego.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: brak.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna teoretyczne i praktyczne problemy związane z infrastrukturą procesów logistycznych i posiada wiedze pogłębioną z procesów transportowych. wykład egzamin pisemny -test K_W03+
K_W12+
K_W14+
K_K02+
T1A_W03+
T1A_W04+
T1A_W05+
T1A_W07+
T1A_W09+
T1A_W11+
T1A_K02+
02 Posiada umiejętność doboru technologii przewozu i środków transportu do zadań transportowych, planowania tras oraz kalkulacji kosztów logistycznych, przygotowanie do prowadzenia badań naukowych projekty prezentacja projektu,sprawozdanie z projektu K_U01+
K_U03+
K_U16+
K_K01+
T1A_U01+
T1A_U02+
T1A_U03+
T1A_U04+
T1A_U05+
T1A_U06+
T1A_U07+
T1A_U10+
T1A_U11+
T1A_U12+
T1A_U14+
T1A_U16+
T1A_K01+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Pojęcie logistyki, jej geneza, rozwój i warunki stosowania rozwiązań logistycznych. System logistyczny przedsiębiorstwa. Organizacja logistyki w przedsiębiorstwie. Charakterystyka transportu samochodowego. Potrzeby transportowe. Transport, funkcje transportu, cechy techniczno-eksploatacyjne i ekonomiczne transportu samochodowego. Infrastruktura procesów logistycznych. Centra logistyczne i terminale. Elementy procesu produkcyjnego transportu. Proces transportowy. Struktura procesu transportowego. Spedycja. Struktura procesu spedycyjnego. Technologie przewozu. Transport kombinowany. Zapasy w systemie logistycznym. Istota i znaczenie magazynowania, manipulacje materiałami. Koszty spedycji i transportu. Metody kalkulacji kosztów transportu. Podstawy ustalania stawek przewozowych. Optymalizacja przewozów. Zasady doboru środków transportu do zadań transportowych. Zadania służb dyspozytorskich. Mierniki i wskaźniki logistyczne. Zarządzanie zamówieniami. Obsługa klienta. Czynniki oddziałujące na poziom obsługi klienta. System informacyjno-decyzyjny w logistyce. Wykład MEK01
5 TK02 Struktura procesu transportowego i spedycyjnego. Środki transportu i technologie przewozu. Utrzymanie dróg – sprzęt i technologie. Organizacja i funkcjonowanie centrów logistycznych. Magazyny w systemie logistycznym. Podatność transportowa ładunków. Logistyka zaopatrzenia. Logistyka i spedycja w transporcie intermodalnym. Ustalanie stawek przewozowych w transporcie samochodowym. Utrzymanie taboru transportowego na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa. Funkcjonowanie firm kurierskich. Czas pracy kierowcy – unormowania prawne. Kontrola państwa nad transportem. Zajęcia projektowe MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.50 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 12.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Udział w konsultacjach: 0.50 godz./sem.
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 0.50 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym który weryfikuje MEK01. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie zajęć projektowych. Egzamin obejmuje pytania testowe punktowane od 0 - 1. Uzyskana ocena wynika z uzyskanej punktacji: - powyżej 90% - bdb (5,0); - 80-90%- +db (4,5); - 70-80% - db (4,0); - 60-70% - db (3,5); powyżej 50%-60 - dst (3,0);
Projekt/Seminarium Zaliczenie zajęć projektowych następuje na podstawie prezentacji projektu i jego pozytywnej oceny, weryfikuje MEK02, na ocenę 5 potrafi planować i optymalizować proces logistyczny dla wybranego procesu transportowego, na ocenę 4 potrafi określić strukturę procesu logistycznego dla środka transportu, na ocenę 3 potrafi dobrać technologie przewozu i środki transportu
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią oceną z egzaminu i projektu. Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu MEK01 (50%) i laboratorium MEK02 (50%). Przyjmuje się średnią ważoną na ocenę końcową: 3, ÷ 3,399 dst; 3,4 ÷ 3,799 +dst; 3,8 ÷ 4,199 db; 4,2 ÷ 4,599 +db; 4,6 ÷ 5,0 bdb.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie