logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria i projektowanie architektoniczne - usługi II

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 8405

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 P45 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Joanna Bartkiewicz

semestr 5: dr inż. arch. Agata Mikrut-Kusy , termin konsultacji wtorek 8:45-10:15 czwartek 10:30- 12:00

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności projektowania budynków usługowych z rozbudowanym programem funkcjonalno-użytkowym w kontekście istniejącej, historycznej zabudowy.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł obejmuje zagadnienia związane z projektowaniem budynków usługowych z uwzględnieniem uwarunkowań przestrzennych ich lokalizacji. Kształcenie bazuje na analizie rozwiązań architektonicznych zastosowanych w istniejących obiektach tego typu. W trakcie zajęć polegających na opracowywaniu własnych projektów budynków usługowych studenci poznają aktualnie obowiązujące normy, warunki techniczne oraz procedury związane z projektowaniem. Ważnym aspektem kształcenia jest nauka metodycznego podejścia do procesu projektowego.

Materiały dydaktyczne: Dostępne na stonie internetowej Zakładu Projektowania Architektonicznego

Inne: Czaopisma: Architektus, Architektura i biznes, Archivolta, Budownictwo i Architektura, Architektura Murator

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Niezabitowska E. (red.), Staniszewski Z., Winnicka-Jasłowska D., Sowa J., Boroń W., Niezabitowski A. Budynek Inteligentny. Tom I, Potrzeby użytkownika, a standart budynku inteligentnego. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2005
2 Komar B., Tymkiewicz J. Elewacje budynków biurowych. Funkcja, forma, percepcja Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2006
3 Michalak H. Garaże wielostanowiskowe, projektowanie i realizacja Arkady, Warszawa. 2009
4 3. Błaszczyński T. i inni 3. Dachy. Podstawy projektowania i wykonawstwa, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne 3. Wrocław.. 2014
5 5. Korzeniowski W., Korzeniowski R. 5. Znowelizowane Warunki Techniczne dla budynków i ich usytuowania. Przepisy z komentarzem i ok.200 rysunkami 5. wydanie 12, POLcen Spółka z o.o, Warszawa. 2018
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Michalak H. Garaże wielostanowiskowe projektowanie i realizacja Arkady, Warszawa. 2009
2 Neufert E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego Arkady, Warszawa. 2000
3 2. Błaszczyński T. i inni 2. Dachy. Podstawy projektowania i wykonawstwa, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne Wrocław. 2014
Literatura do samodzielnego studiowania
1 1. Pallasma J. 1. Oczy skóry. Architektura i zmysły., Instytut Architektury Kraków. 2012

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczenie przedmiotów: Teoria i projektowanie architektoniczne - dom jednorodzinny, Teoria i projektowanie architektoniczne - zabudowa mieszkaniowa Teoria i projektowanie architektoniczne- Usługi I

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada wiedzę z zakresu teorii projektowania architektonicznego budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada umiejętności z zakresu projektowania architektonicznego budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Komunikatywność, samodzielność i umiejętność pracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada umiejętności projektowania architektonicznego budynków usługowych oraz ich otoczenia w fazie koncepcji architektonicznej. projekt zespołowy, wykład prezentacja projektu K_U17+++
K_K06++
InzA5U13++
InzA6U14++
InzA7U15++
InzA8U16+++
T1A_K01+++
InzA1K02+++
T1A_K05+++
02 Posiada wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego budynków usługowych oraz ich otoczenia w fazie koncepcji architektonicznej . wykład, projekt zespołowy prezentacja projektu K_W30+++
K_K03++
T1A_W03++
InzA2W07++
InzA3W08++
T1A_K01+
InzA1K02++
T1A_K05+
03 Potrafi analizować i oceniać istniejące budynki usługowe pod względem zastosowanych rozwiązań architektonicznych. wykład, projekt zespołowy prezentacja projektu K_W30++
K_U17++
T1A_W03++
InzA2W07++
InzA3W08++
InzA5U13+++
InzA6U14+++
InzA7U15++
InzA8U16++
04 Potrafi przedstawić rozwiązania projektowe w sposób graficzny i prezentować je przed wybranym gremium używając fachowego słownictwa. wykład, projekt zespołowy prezentacja projektu K_W30++
K_U17+++
T1A_W03++
InzA2W07+++
InzA3W08+++
InzA5U13++
InzA6U14+
InzA7U15+++
InzA8U16+++
05 Ma świadomość wpływu budynków usługowych na tkankę miejską oraz krajobraz. Ma świadomość roli społecznej architekta. wykład prezentacja projektu K_K02++
K_K23+++
T1A_K01+++
InzA1K02+++
T1A_K05++
06 Posiada umiejętność metodycznej organizacji procesu projektowego. Ma świadomość konieczności ciągłego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności projektowych. projekt zespołowy, wykład prezentacja projektu K_K03+++
K_K06+++
T1A_K01+++
InzA1K02++
T1A_K05++
07 Potrafi pracować w zespole projektowym. projekt zespołowy, dyskusja dydaktyczna prezentacja projektu K_K06++
T1A_K01++
InzA1K02++
T1A_K05++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Wprowadzenie do przedmiotu. Usytuowanie budynku i zasady zagospodarowania działki w świetle obowiązujących przepisów. W01, W02 MEK05
5 TK02 Budynki usługowe na terenie miejskim. Układy przestrzenne i funkcjonalne. W03, W04 MEK05
5 TK03 Zasady projektowania parkingów i garaży wielostanowiskowych. W05, W06 MEK05
5 TK04 Rozwiązania w projektowaniu dachów budynków użyteczności publicznej. W07, W08 MEK02 MEK03 MEK05
5 TK05 Przepisy Warunków Technicznych w budynkach użyteczności publicznej. W09, W10 MEK02 MEK03 MEK05
5 TK06 Rozwiązania architektoniczne zastosowane w istniejących budynkach bibliotek i budynkach o funkcji wystawienniczej. W11 MEK02 MEK03 MEK05
5 TK07 Znaczenie komunikacji w mieście. W12 MEK02 MEK03
5 TK08 Rodzaje rozwiązań technicznych (np. windy), normy i ich znaczenie dla bezpieczeństwa użytkowników. W13, W14 MEK02 MEK03
5 TK09 Znaczenie ekonomiczne zastosowania nowych technologii proekologicznych. W15 MEK03 MEK05
5 TK10 Prace przedprojektowe: powiązania funkcjonalno-przestrzenne. Bryła budynku w kontekście istniejącej, historycznej zabudowy. P01-P03 MEK06
5 TK11 Prace nad projektem - projekt architektoniczno-budowlany (faza koncepcji) budynku usługowego z parkingiem podziemnym. P04-P15 MEK01 MEK04 MEK06 MEK07
5 TK12 Prace nad projektem - projekt architektoniczno-budowlany budynku usługowego z parkingiem podziemnym - opracowanie techniczne i konstrukcyjne. P16-P27 MEK01 MEK04 MEK06
5 TK13 Prace nad projektem - projekt architektoniczno-budowlany (faza koncepcji) budynku usługowego z parkingiem podziemnym - szczegółowe opracowanie koncepcji. P28-P39 MEK01 MEK04 MEK06
5 TK14 Prace nad projektem - projekt architektoniczno-budowlany budynku usługowego z parkingiem podziemnym - opracowanie graficzne projektu i prezentacji. P40-P42 MEK04 MEK06 MEK07
5 TK15 Prezentacja projektu przed grupą i dyskusja. P43-P45 MEK02 MEK04 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 55.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium zaliczeniowe
Projekt/Seminarium Ocena na podstawie złożonego projektu, końcowej prezentacji i aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena na podstawie złożonego projektu z końcową prezentacją oraz kolokwium zaliczeniowego

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Zadanie - Uslugi II - 2016-17.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie