logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria i projektowanie urbanistyczne II

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 8360

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 P30 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Rafał Mazur

semestr 4: dr inż. arch. Joanna Dudek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności projektowania urbanistycznego

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształci w umiejętności projektowania urbanistycznego i jego powiązań z planowaniem przestrzennym

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Chmielewski J.M. Teoria w projektowaniu urbanistycznym Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2001
2 Maas W., van Rijs J., Koek R. FARMAX. Excursions on Density. MVRDV 010 Publishers. 2006
3 Gossel P., Leuthauser G. Architektura XX wieku Taschen/TMC Art. . 2006
4 Gzell S. Fenomen małomiejskości Akapit-DTP, Warszawa. 1996
5 MVRDV 1991-2002 El Croquis Editorial, Madryt. 2003
6 Segantini M. A. Contemporary Housing Skira Editore S.p.a., Milano.. 2008
7 Fajardo J. Small Squares Mini Plazas Instituto Monsa de Ediciones. 2008
8 Zuziak Z.K. O tożsamości urbanistyki Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Rybka A., Kwiatkowski K., Szpytma M. Współczesne kierunki kształtowania przestrzeni mieszkaniowej Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2012
2 Rybka A., Kwiatkowski K., Szpytma M. U podstaw kompozycji Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2012
3 Mozas J., Fernández Per A. DBook – Density, Data, Diagrams, Dwellings a+t ediciones. 2007
4 Mozas J., Fernández Per A. Densidad - Nueva vivienda collective – Density - New Collective Housing a+t ediciones. 2006
5 Fernández Per A., Mozas J., Arpa J., Density is Home a+t ediciones. 2011
6 Schneider F. Grundrissatlas Wohnungsbau – Floor Plan Manual Housing Birkhäuser . 2004
7 Hybrids I. High-Rise Mixed-Use Buildings a+t ediciones. 2008
8 Hybrids II. Low-Rise Mixed-Use Buildings a+t ediciones. 2008
9 Hybrids III. Residential Mixed-use Buildings a+t ediciones. 2009
10 Fernández Per A., Mozas J., Arpa J. Hoco – Density Housing Construction and Costs a+t ediciones. 2009
11 Key Urban Housing of the Twentieth Century. Plans, sections and elevations Laurence King Publishing, London. 2008
12 Korzeniewski W. Poradnik projektanta budownictwa mieszkaniowego Arkady, Warszawa . 1981
13 Fernández Per A., Mozas J., Arpa J. Next – Collective Housing in progress. Density, intensity, Uses, Location, types, details a+t ediciones. 2010
14 Neufert E. Podręcznik projektowania architektoniczno – budowlanego Arkady, Warszawa . 1995
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Baranowski A. Projektowanie zrównoważone w architekturze Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk. 1998
2 Castells M. Społeczeństwo sieci Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2007
3 Chmielewski J. M., Mirecka M. Modernizacja osiedli mieszkaniowych Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2007
4 Gronostajska B.E. Kreacja i modernizacja przestrzeni mieszkalnej. Teoria i praktyka na przykładzie wybranych realizacj Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 2007
5 Gyurkovich J. Architektura w przestrzeni miasta Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków. 2010
6 Förster W. Housing In the 20th and 21st Centuries/Wohnen im 20. und 21. Jahrhundert Prestel, München. 2006
7 Jacobs A. B. Great Streets The MIT Press, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge. 1995
8 Kantarek A. A. Paryskie kwartały. Współczesna koncepcja kwartału zabudowy w strukturze miasta. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. Kraków. 2004
9 Katz P. The New Urbanism. Towards an architecture of Community Mc Graw-Hill, Inc., New York, san Francisco, Washington D.C., Auckland, Bogota, Caracas…. 1994
10 Latour S., Szymski A. Rozwój współczesnej myśli architektonicznej PWN, Warszawa. 1985
11 Haas T. New urbanism and Beyond. Designing cities for the Future Rizzoli, New York. . 2008
12 Pawłowski K. K. Tony Garnier, pionier urbanistyki nowoczesnej PWN, Warszawa. 1972
13 Pęski W. Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast Wydawnictwo Arkady, Warszawa. 1999
14 Ragon M. Où vivrons-nous demain? Robert Lafont, Paris. 1963
15 Schneider-Skalska G. Kształtowanie zdrowego środowiska mieszkaniowego. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. Kraków. 2004
16 Wehle – Strzelecka S. Architektura słoneczna w zrównoważonym środowisku mieszkaniowym Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. Kraków. 2004

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚA, kierunek Architektura

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: student ma wiedzę w zakresie projektowania domów jednorodzinnych i wielorodzinnych oraz zespołów urbanistycznych jednorodzinnych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi sporządzić dokumentację architektoniczną, potrafi zastosować w praktyce podstawową wiedzę z metod projektowania domów wielorodzinnych oraz z metod projektowania urbanistycznego

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania urbanistycznego

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada umiejętność krytycznej analizy małych zespołów urbanistycznych projekt indywidualny prezentacja projektu K_U47+
InzA5U13+++
InzA6U14++
InzA7U15+
InzA8U16+
02 potrafi zaprojektować kompleksowe osiedle wielorodzinne projekt indywidualny prezentacja projektu K_U47+
InzA5U13++
InzA6U14++
InzA7U15+++
InzA8U16+++
03 posiada wiedzę na temat kształtowania funkcjonalnego i kompozycyjnego różnych uformowań średnich i dużych zespołów urbanistycznych wykład test pisemny K_W37+
T1A_W03+++
InzA2W07++
InzA3W08++
04 posiada umiejętność krytycznej analizy średnich i dużych zespołów urbanistycznych projekt indywidualny prezentacja projektu K_K20+
T1A_K05+++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Omówienie współczesnych definicji miasta odzwierciedlających jego procesualny charakter. Ewolucja osiedla i zespołu mieszkaniowego. Wnętrze a układ swobodny. Pojęcie wnętrza a pojęcie kwartału miejskiego. Współczesny kwartał miejski jako transformacja kwartału historycznego. Urbanistyka operacyjna we Francji. Elementy metodologii współczesnego projektowania urbanistycznego: faza masterplanu zespołu, faza podział na małe zadania realizowane przez poszczególne pracownie architektoniczne; warsztaty typu charette, metody partycypacji społecznej np. tzw. sondaż deliberatywny (J. Fishkin). W01, W02 MEK03
4 TK02 Analiza porównawcza paryskich kwartałów mieszkaniowych powstałych jako wynik metodologii urbanistyki operacyjnej stref ZAC i współczesnych kwartałów mieszkaniowych w Berlinie na przykładzie zabudowy IBA. Współczesne realizacje osiedli mieszkaniowych nawiązujące do tradycji wnętrz i kwartałów mieszkalnych. W03, W04 MEK03
4 TK03 Metamorfozy kwartału miejskiego w Holandii. ( m.in. keur przy kanałach obwodowych, Vondel Park, Lijnbaan, Nieuwmarkt, Landtong, wyspa Java w zespole Oostelijk Havengebied). Fenomen osiedli robotniczych projektowanych przez architektów ze szkoły amsterdamskiej. W05, W06 MEK03
4 TK04 Ewolucja i upadek układu swobodnego rozplanowania osiedli mieszkaniowych. Omówienie klasycznego przykładu - wyburzenie osiedla Pruitt Igoe w St. Louis. Przypadek osiedla Bijlmermeer w Amsterdamie – proces degradacji i kryminalizacji społeczności jako przykład klęski urbanistyki modernistycznej. Omówienie udanego przykładu jego rewitalizacji. W07 MEK03
4 TK05 Omówienie fenomenu architektury i urbanistyki Homo eligens – „człowieka wybierającego”. Jest to architektura swobodnego wyboru lokalizacji, stylu życia niezależnie od posiadanych środków finansowych . Urbanistyka kohabitacji i przemieszania różnych uformowań, typów budynków, zróżnicowanej estetyki, odmiennych form własności. Omówienie przykładu osiedla Oostelijk Havengebied w Amsterdamie. Uformowanie pluralistyczne zespołów mieszkaniowych jako próba rozwiązania dylematu wnętrze vs rozplanowanie swobodne. W08, W09 MEK03
4 TK06 Relacje między elementami przyrodniczymi i architekturą współczesnych miast i osiedli. Paradygmat zrównoważonego rozwoju. Znaczenie wody i „waterfrontów” (styku woda – zabudowa) w rozplanowaniu współczesnych zespołów mieszkaniowych. Omówienie przykładów osiedli skandynawskich: Västra Hamnen w Malmö, Hammärby Sjöstad i Gäshaga w Sztokholmie, Egebjerggärd w Ballerup i in. Porównanie z zabudową w innych krajach: dzielnica Hafencity w Hamburgu i Oostelijk Havengebied w Amsterdamie. W10, W11 MEK03
4 TK07 Omówienie roli ulicy jako podstawowego elementu przestrzennego tradycyjnej tkanki miejskiej. Własności ulicy: wnętrze (kierunkowe w klasyfikacji Wejcherta), przestrzeń publiczna, przestrzeń komunikacyjna, gradacyjność (hierarchiczność) ulic, status „ikon” miast wielkich i znanych ulic. Analiza porównawcza znanych ulic wielkich miast: Avenue Champs-Elysées w Paryżu, Via del Corso w Rzymie, Market Street w San Francisco, Ramblas w Barcelonie i In. Analiza transformacji ulic. Pierwszy ciąg pieszy w starej tkance – ulica Ströget w Kopenhadze (arch. Jan Gehl), pierwsza piesza ulica wybudowana „od nowa” Lijnbaan w Rotterdamie (arch. J. van den Broek i J. B. Bakema). Omówienie zasad planowania i projektowania stref ruchu uspokojonego (woonerf) i prób kreacji stref ruchu pozbawionych znaków drogowych (shared space) w małych miastach (zainicjowane w Bohmte w Niemczech). W12, W13 MEK03
4 TK08 Pojęcie śródmieścia i centrum miasta, wielkość miasta a jego centrum. Problemy śródmieść dużych miast. Miasto i metropolia. Wzajemne relacje między miastami, metropoliami, obszarami metropolitalnymi i regionami. Prawa rządzące rozwojem miast. Klasyfikacja układów przestrzennej struktury miast. Kryteria delimitacja (wyodrębnienie) metropolii i obszarów metropolitalnych. ESPON - sieć metropolii europejskich . Dylemat wyboru wzorca rozwoju urbanistyki: fenomen małomiejskości (określenie S. Gzella)reprezentowany m.in. przez New Urbanism vs mega miasta (M. Castells) miasta globalne (S. Sassen). Zagadnienie struktur hybrydowych – współczesna interpretacja megastruktury mieszkaniowo -usługowej. W14, W15 MEK03
4 TK09 Praca nad projektem. Prace wstępne . Wizja lokalna w terenie. Analizy powiązań osiedla z miastem. Zapoznanie się z dokumentami planistycznymi i ustosunkowanie się do nich. P01-P04 MEK01 MEK02 MEK04
4 TK10 Praca nad projektem. Układ urbanistyczny osiedla. Etap zakończony przeglądem. P05-P18 MEK02
4 TK11 Praca nad projektem. Opracowanie części architektonicznej. Układ sekcji mieszkaniowej. Układy mieszkań. Etap zakończony przeglądem. P19-P27 MEK02
4 TK12 Praca nad projektem. Opracowanie graficzne projektu, przygotowanie prezentacji. P28, P29 MEK02
4 TK13 Prezentacja projektu przed grupą i dyskusja. P30 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 7.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 7.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 4) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 70.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 4) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z zaliczenia ustnego. Pytania z zakresu wiedzy prezentowanej na wykładach oraz rozwiązań projektowych wykonanych w pracy semestralnej. Student podczas zaliczenia zobowiązany jest do przedstawienia pracy semestralnej.
Projekt/Seminarium Ocena z projektu na podstawie złożonego projektu, klauzur i końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena sumująca jako średnia ważona oceny z kolokwium ustnego (0,3 oceny końcowej) i oceny z projektu (0,7 ocney końcowej)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie