logo
Karta przedmiotu
logo

Eksploatacja silników spalinowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Logistyka transportu drogowego, Transport przemysłowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 827

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 L15 P15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Janusz Lubas

semestr 5: mgr inż. Paulina Kulasa

semestr 5: dr hab. inż. prof. PRz Hubert Kuszewski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie procesów zachodzących podczas eksploatacji silników spalinowych. Wprowadzenie do użytkowania silników. Poznanie zasad prawidłowej eksploatacji układów silnika spalinowego. Poznanie przyczyn uszkodzeń silników spalinowych. Umiejętność oceny zużycia i analizy uszkodzeń w tłokowych silnikach spalinowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot wybieralny dla studentów piątego semestru.

Materiały dydaktyczne: Instrukcje do ćwiczeń.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Kaźmierczak A. Tarcie i zużycie zespołu tłok-pierścienie-cylinder Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 2005
2 Hedba M. Eksploatacja sampchodów ITE. 2005
3 Hebda M. Eksploatacja samochodów Instytut Technologii Eksploatacji. 2007
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Adamiec P., Dziubiński J., Filipczyk J. Technologia napraw pojazdów samochodowych Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2002
2 Cypko J., Cypko E. Podstawy technologii i organizacji naprawy pojazdów mechanicznych WKŁ. 1982

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 5 semestr studiów kierunku Transport.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wymagane są wiadomości z silników spalinowych oraz podstawowe wiadomości z materiałów konstrukcyjnych i podstaw obróbki cieplnej, podstaw konstrukcji maszyn i mechaniki ogólnej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Ma wiedzę pogłębioną z procesów zużycia w silnikach spalinowych wykład odpowiedź pisemna K_W09+
K_W10+
T1A_W03
T1A_W06
02 Zna zasady weryfikacji głównych elementów silników spalinowych wykład odpowiedź pisemna K_W08+
K_U06+
T1A_W04
T1A_U02
T1A_U07
T1A_U08
T1A_U09
T1A_U11
T1A_U13
T1A_U14
03 Potrafi dokonać oceny zużycia elementów silnika spalinowego. Umie wskazać na główne przyczyny zużycia elementów silnika i ma przygotowanie do prowadzenia badań naukowych laboratorium, projekt zespołowy zaliczenie cz. ustna K_W08+
K_U01+
K_U02+
K_U05+
K_K01+
T1A_W04
T1A_U01
T1A_U02
T1A_U07
T1A_U08
T1A_U09
T1A_U12
T1A_U13
T1A_U15
T1A_K01

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Wprowadzenie do eksploatacji silników spalinowych. Tarcie w elementach silników. Smarowanie elementów silnika. Procesy zużywania metalowych elementów silnika. Ustalanie przyczyn uszkodzeń silnika. Analiza uszkodzeń układu korbowego silnika i układu rozrządu. Analiza uszkodzeń kadłuba, cylindrów i głowicy silnika. W01-W08 MEK01 MEK02
5 TK02 Wprowadzenie do zajęć. Zasady BHP w laboratorium ESS. Weryfikacja kadłuba i głowicy, naprawa metodą ślusarską. Pomiar oraz ocena zgięć i skręceń korbowodu. Kontrola i weryfikacja wałka rozrządu. Kontrola i weryfikacja układu korbowo-tłokowego. Kontrola i weryfikacja grupy zaworowej: montaż i demontaż grupy zaworowej. Wykorzystanie aparatu czterokulowego do oceny smarności oleju silnikowego. Zaliczenie ćwiczeń. L01-L08 MEK03
5 TK03 Uszkodzenia, weryfikacja, naprawa i obsługa układu korbowo-tłokowego silnika. Uszkodzenia, weryfikacja, naprawa i obsługa kadłuba i cylindrów silnika. Uszkodzenia, weryfikacja, naprawa i obsługa elementów głowicy silnika. Uszkodzenia, weryfikacja, naprawa i obsługa układu rozrządu silnika. Uszkodzenia, weryfikacja, naprawa i obsługa elementów układu zasilania silnika ZS. Uszkodzenia, weryfikacja, naprawa i obsługa elementów układu zasilania silnika ZI. Uszkodzenia, weryfikacja, naprawa i obsługa układu chłodzenia i układu olejenia silnika. Zaliczenie zadania projektowego. P01-P08 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 1.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 4.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie pisemne ocenia stopień osiągnięcia MEKO1 i MEKO2, Kryteria weryfikacji -ocena 3-na części pisemnej gdy uzyska 50-70% punktów, ocena 4- 71-90% punktów, ocenę 5 - powyżej 90% punktów
Laboratorium Sprawozdania i odpowiedzi z części laboratoryjnej weryfikują realizację efektów modułowych: MEK03. Warunkiem zaliczenia części laboratoryjnej jest poprawne wykonanie wszystkich sprawozdań. Ocenę z części laboratoryjnej stanowi średnia z ocen ze sprawozdań. Na ocenę 5 umie określić przyczyny wystąpienia procesu zużycia elementów silnika spalinowego, na ocenę 4 umie weryfikować procesy zużycia elementów silnika spalinowego, na ocenę 3 zna zasady weryfikacji elementów silnika spalinowego.
Projekt/Seminarium Zespołowe zadania projektowe weryfikują realizację efektów modułowych: MEK03.. Ocenę z części projektowej stanowi ocena z pisemnego opracowania zadania projektowego (50%) oraz prezentacji projektu (50%). Na ocenę 5 umie określić przyczyny wystąpienia procesu zużycia elementów silnika spalinowego, na ocenę 4 umie ocenić procesy zużycia elementów silnika spalinowego, na ocenę 3 potrafi wyznaczyć zużycie elementów silnika spalinowego..
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocenę końcową stanowi ocena z zaliczenia (35%), laboratorium (30%) oraz projektu (35%). Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Hadło; D. Konieczny; J. Lubas; W. Szczypinski-Sala; A. Tomala Tribological Properties of a Sliding Joint with an a-C:H:W Coating under Lubrication Conditions with PAO8 Oil and the Addition of 2% MoS2 Nanoparticles 2024
2 J. Drop; J. Lubas; E. Zielińska Branża przesyłek kurierskich, ekspresowych i pocztowych w Polsce 2022
3 K. Hadło; J. Lubas Tribological properties of the friction pair with a-C:H coating under the conditions of lubrication with 10W40 biodegradable engine oil 2022
4 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method 2021
5 J. Lubas; J. Mikoś; E. Zielińska Kryteria ewidencjonowania czasu pracy kierowcy 2020
6 J. Lubas; K. Miernik; W. Szczypiński-Sala; P. Woś; E. Zielińska Experimental Analysis of Tribological Processes in Friction Pairs with Laser Borided Elements Lubricated with Engine Oils 2020
7 J. Lubas; W. Szczypiński-Sala Tribological characteristic of a ring seal with graphite filler 2020
8 K. Dudek; J. Lubas; W. Szczypiński-Sala Influence of laser boriding on the friction and wear of sliding couples with bearing alloys 2020
9 A. Jaworski; K. Lejda; J. Lubas; M. Mądziel Comparison of exhaust emission from Euro 3 and Euro 6 motor vehicles fueled with petrol and LPG based real driving conditions 2019
10 J. Lubas; W. Szczypiński-Sala; A. Tomala Tribological Properties of a Rubber Seal Under Operation With Oil Containing MoS2 Nanoparticles 2019