logo
Karta przedmiotu
logo

Bezpieczeństwo ruchu drogowego

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Logistyka transportu drogowego, Transport przemysłowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 815

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Krzysztof Lew

Terminy konsultacji koordynatora: zgodne z harmonogramem prac jednostki

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 6 sem. specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M. Inżynieria ruchu drogowego WKiŁ, Warszawa. 2009
2 Pamuła W. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym i w transporcie lotniczym Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2006
3 Szczuraszek T. Bezpieczeństwo ruchu miejskiego WKiŁ, Warszawa. 2008
4 Wicher J. Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego WKiŁ, Warszawa. 2004
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Kodeks drogowy .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 6 sem. specjalności.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Ma wiedzę w zakresie bezpieczeństwa ruchu transportu drogowego niezbędną do formułowania i rozwiązywania problemów transportowych. wykład, laboratorium kolokwium, raport pisemny K_W03+
K_W11+
K_W16+
K_U01+
K_U16+
K_K01+
T1A_W03+
T1A_W04+
T1A_W05+
T1A_W07+
T1A_W08+
T1A_W09+
T1A_U01+
T1A_U05+
T1A_U11+
T1A_K01+
02 Posiada wiedzę o cechach psychologicznych i fizjologicznych kierowców, mających wpływ na zachowanie w ruchu drogowym. wykład, laboratorium kolokwium, raport pisemny K_W03+
K_U01+
K_K01+
T1A_W03+
T1A_W04+
T1A_W05+
T1A_W07+
T1A_U01+
T1A_U05+
T1A_K01+
03 Potrafi ocenić miejsca niebezpieczne oraz przeprowadzić analizę stanu zagrożenia. wykład, laboratorium kolokwium, raport pisemny K_W16+
K_U07+
K_U15+
K_K02+
K_K03+
K_K04+
T1A_W08+
T1A_W09+
T1A_U07+
T1A_U08+
T1A_U09+
T1A_U12+
T1A_U13+
T1A_U14+
T1A_U15+
T1A_U16+
T1A_K02+
T1A_K03+
T1A_K04+
T1A_K05+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Pojęcie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przepisy homologacyjne dotyczące bezpieczeństwa pojazdów. W01 MEK01
6 TK02 Bezpieczeństwo ruchu a sieci drogowe. Zagrożenie w ruchu drogowym. W02 MEK03
6 TK03 Ocena stanu zagrożenia w ruchu drogowym. Ocena miejsc niebezpiecznych. W03,W04 MEK01
6 TK04 Podstawowe przyczyny zdarzeń drogowych. W05 MEK02
6 TK05 Sposoby kształtowania bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zarządzanie prędkością. W06,W07 MEK01
6 TK06 Najczęstsze wady infrastruktury drogowej. Studium poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. W08 MEK01 MEK02 MEK03
6 TK07 Analiza zagrożenia w ruchu drogowym dla całej aglomeracji miejskiej. L01 MEK02 MEK03
6 TK08 Ocena stanu zagrożenia w poszczególnych rejonach komunikacyjnych miasta. Ocena zagrożenia w ruchu drogowym na poszczególnych elementach sieci drogowej. L02,L03 MEK02 MEK03
6 TK09 Zarządzanie prędkością. Systemy bezpieczeństwa stosowane w pojazdach. L04,L05 MEK01 MEK03
6 TK10 Analiza mikroskopowych modeli ruchu L06,L07 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 7.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 7.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Zaliczenie (sem. 6) Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład pozytywna ocena z pisemnego zaliczena treści wykładowych
Laboratorium zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych oraz aktywny udział w zajęciach
Ocena końcowa Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z pisemnego zaliczenia wykładów oraz z ćwiczeń laboratoryjnych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio 2024
2 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
3 M. Jurek; K. Lew; J. Mucha; J. Tutak Urządzenie do rehabilitacji kończyny górnej 2023
4 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
5 K. Lew; P. Wojewoda Hydrogen storage and distribution 2022
6 K. Lew; R. Podgórczyk; P. Wojewoda Badania porównawcze drogi hamowania w różnych warunkach przyczepności kół pojazdu 2022
7 M. Jurek; K. Lew; J. Mucha; J. Tutak Urządzenie mechatroniczne do rehabilitacji kończyny górnej 2022
8 T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques 2022
9 K. Lew Analiza oddziaływania różnych wartości ciśnień w kołach pojazdu na geometrię kół 2021
10 A. Jaworski; K. Lew; P. Wojewoda Wpływ oddziaływania buspasów na parametry ruchu środków transportu drogowego 2020
11 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
12 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
13 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej 2020
14 K. Lew Wpływ temperatury tarcz hamulcowych na skuteczność hamowania samochodu 2020
15 N. Dudzik; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Szymczuk; P. Wojewoda Kolej magnetyczna w aspekcie zużycia energii, bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko naturalne 2020
16 A. Leśniak; K. Lew Bezpieczeństwo w transporcie kolejowym 2019
17 K. Balawender; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Wojewoda Automated vehicles as the future of road transport 2019