Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Systemy zapewnienia jakości produkcji, Zarządzanie systemami produkcyjnymi
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Technologii Maszyn i Inżynierii Produkcji
Kod zajęć: 803
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Systemy zapewnienia jakości produkcji
Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 C15 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Dorota Stadnicka
Terminy konsultacji koordynatora: https://dstadnicka.v.prz.edu.pl/pl/konsultacje
semestr 5: mgr inż. Ewelina Ozga
Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu zastosowania podejścia procesowego w zarządzaniu organizacją, a w szczególności identyfikowania procesów w organizacji, określania powiązań między nimi, określania celów dla procesów, monitorowania przebiegu procesów i identyfikowania problemów pojawiających się w funkcjonowaniu procesów.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiazkowy dla studentów piątego semestru
Materiały dydaktyczne: http://dorotastadnicka.sd.prz.edu.pl/
1 | Jerzy Łunarski | Zarządzanie jakością. Standardy i zasady | Wydawnictwo Naukowo Techniczne. | 2007 |
2 | Jerzy Łunarski | Inżynieria systemów i analiza systemowa | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2010 |
3 | Dorota Stadnicka | Wybrane metody i narzędzia doskonalenia procesów w praktyce | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2016 |
4 | Pod red. Doroty Stadnickiej | Problemy w obszarach produkcyjnych. Cześć 1. Proste metody w trudnych zadaniach. Studia przypadków. Kompendium wiedzy. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. Rzeszów. | 2021 |
5 | Pod red. Doroty Stadnickiej | Problemy w obszarach produkcyjnych. Cześć 2. Pracownik i technologie przyszłości. Studia przypadków. Kompendium wiedzy. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. Rzeszów. | 2021 |
1 | Praca zbiorowa pod red. Jerzego Łunarskiego | Zapewnienie jakości w produkcji lotniczej | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2007 |
2 | Dorota Stadnicka | Wybrane metody i narzędzia doskonalenia procesów w praktyce | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2016 |
1 | P. Grajewski | Koncepcja struktury organizacji procesowej | Toruń. | 2003 |
2 | P. Grudowski | Podejście procesowe w systemach zarządzania jakością w małych i średnich przedsiębiorstwach. Wydawni | Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. | 2007 |
3 | P. Grajewski | Organizacja procesowa | PWE, Warszawa . | 2007 |
4 | Dorota Stadnicka | Wybrane metody i narzędzia doskonalenia procesów w praktyce | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2016 |
5 | Pod red. Doroty Stadnickiej | Problemy w obszarach produkcyjnych. Cześć 1. Proste metody w trudnych zadaniach. Studia przypadków. Kompendium wiedzy. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. Rzeszów. | 2021 |
6 | Pod red. Doroty Stadnickiej | Problemy w obszarach produkcyjnych. Cześć 2. Pracownik i technologie przyszłości. Studia przypadków. Kompendium wiedzy. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. Rzeszów. | 2021 |
Wymagania formalne: Rejestracja na 5 semestr studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstawowych zasad zarządzania
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność stosowania narzędzi zarządzania jakością
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zdolność pracy zespołowej
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Potrafi zidentyfikować procesy występujące w przedsiębiorstwie i określa powiązania pomiędzy procesami | ćwiczenia problemowe, wykład | opracowana sekwencja i mapa procesów w trakcie zajęć ćwiczeniowych |
K_W11++ K_W13+++ |
P6S_WG P6S_WK |
02 | Potrafi opracować algorytm dla zamodelowania procesu. | ćwiczenia problemowe, wykład | Algorytm procesu opracowany za zajęciach ćwiczeniowych |
K_W16+ |
P6S_WG |
03 | Potrafi zaprezentować proces w sposób graficzny. | Przegląd dostępnych źródeł literaturowych w ramach pracy własnej, wykład | ćwiczenia problemowe, wykład |
K_U01+ |
P6S_UW |
04 | Potrafi opracować mapę przepływu strumienia wartości. | ćwiczenia problemowe, wykład | opracowana mapa przepływu strumienia wartości |
K_U02++ |
P6S_UO |
05 | Potrafi dokonać oceny systemu produkcyjnego. | ćwiczenia problemowe, wykład | sprawozdanie |
K_U13++ |
P6S_UW |
06 | Potrafi określić kryteria oceny procesów. | ćwiczenia problemowe, wykład | sprawozdanie |
K_U14+ |
P6S_UW |
07 | Rozumie podejście procesowe i jest świadomy potrzeby stosowania go do zarządzania organizacją | wykład | egzamin pisemny |
K_K01+ |
P6S_UU |
08 | Ma wiedzę na temat zastosowania podejścia procesowego. | wykład | egzamin pisemny |
K_W11++ |
P6S_WK |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W01 | MEK07 | |
5 | TK02 | W02 | MEK01 MEK08 | |
5 | TK03 | W03 | MEK06 | |
5 | TK04 | W04 | MEK03 | |
5 | TK05 | W05 | MEK03 | |
5 | TK06 | W06 | MEK05 | |
5 | TK07 | W07 | MEK05 | |
5 | TK08 | W08 | MEK05 | |
5 | TK09 | W09 | MEK04 | |
5 | TK10 | W10 | ||
5 | TK11 | W11 | MEK04 | |
5 | TK12 | W12 | MEK05 | |
5 | TK13 | W13 | MEK05 | |
5 | TK14 | W14 | MEK05 | |
5 | TK15 | W15 | MEK07 | |
5 | TK16 | C01 | MEK07 | |
5 | TK17 | C02 | MEK01 | |
5 | TK18 | C03 | MEK01 | |
5 | TK19 | C04 | MEK06 | |
5 | TK20 | C05 | MEK02 MEK03 | |
5 | TK21 | C06 | MEK04 MEK05 | |
5 | TK22 | C07 | MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
20.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 5) | Przygotowanie do konsultacji:
4.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 5) | Przygotowanie do egzaminu:
18.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin pisemny w formie pytań zamkniętych, pytań otwartych oraz zadań. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń. Podczas egzaminu sprawdzane jest osiągnięcie następujących efektów modułowych: MEK07, MEK08. Student, który zaliczył na ocenę 3,0: Rozumie podejście procesowe na wystarczających poziomie i jest świadomy potrzeby stosowania go do zarządzania organizacją. Posiada ogólną wiedzę na temat zastosowania zarządzania procesowego. Student, który zaliczył na ocenę 4,0 również: Rozumie podejście procesowe na średnim poziomie i jest świadomy potrzeby stosowania go do zarządzania organizacją. Posiada dobrą wiedzę na temat zastosowania zarządzania procesowego. Student, który zaliczył na ocenę 5,0 również: Rozumie podejście procesowe na wysokim poziomie i jest świadomy potrzeby stosowania go do zarządzania organizacją. Posiada bardzo dobrą wiedzę na temat zastosowania zarządzania procesowego. |
Ćwiczenia/Lektorat | Aktywny udział w zajęciach i realizacja ćwiczeń. Przy zaliczaniu ćwiczeń sprawdzane jest osiągnięcie następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02, MEK03, MEK04, MEK05, MEK06. Student, który zaliczył na ocenę 3,0: Identyfikuje najważniejsze procesy występujące w przedsiębiorstwie i określa powiązania pomiędzy procesami na wystarczającym poziomie. Potrafi określić cele, kryteria i wskaźniki oceny procesów na wystarczającym poziomie. Wie, jak opracować prosty algorytm dla zamodelowania procesu. Potrafi opracować mapę przepływu strumienia wartości na wystarczającym poziomie. Potrafi dokonać ogólnej oceny systemu pomiarowego. Student, który zaliczył na ocenę 4,0 również: Identyfikuje najważniejsze jak również inne procesy występujące w przedsiębiorstwie i określa najważniejsze powiązania pomiędzy procesami. Potrafi określić cele, kryteria i wskaźniki oceny procesów na dobrym poziomie. Wie, jak opracować dość złożony algorytm dla zamodelowania procesu. Potrafi opracować mapę przepływu strumienia wartości na dobrym poziomie. Potrafi dokonać oceny systemu pomiarowego na dobrym poziomie. Student, który zaliczył na ocenę 5,0 również: Identyfikuje większość procesów występujących w przedsiębiorstwie i określa większość powiązań pomiędzy procesami. Potrafi określić cele, kryteria i wskaźniki oceny procesów na bardzo dobrym poziomie. Wie, jak opracować złożony algorytm dla zamodelowania procesu. Potrafi opracować mapę przepływu strumienia wartości na bardzo dobrym poziomie. Potrafi dokonać oceny systemu pomiarowego na bardzo dobrym poziomie. |
Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągniecie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Średnia ważona z ćwiczeń (30%) i egzaminu (70%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i egzaminu. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | D. Antonelli; P. Litwin; A. Marina; D. Stadnicka | Objective and Subjective Factors Affecting Neurodiverse Inclusion in Manufacturing | 2024 |
2 | D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka | Employing disabled workers in production: simulating the impact on performance and service level | 2024 |
3 | D. Stadnicka; E. Wyczewska | Value Stream Mapping and Process Indicators Supporting Sustainable Development in Organizations – A Systematic Literature Review | 2024 |
4 | R. Amadio; A. Carreras-Coch; R. Figliè; D. Mazzei; J. Navarro; Ł. Paśko; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas; A. Zaballos | Towards a Taxonomy of Industrial Challenges and Enabling Technologies in Industry 4.0 | 2024 |
5 | A. Bonci; G. Dec; S. Longhi; M. Pirani; D. Stadnicka | A Concept of an SME Focused Edge Computing Self-managing Cyber-physical System | 2023 |
6 | D. Antonelli; A. Christopoulos; V. Dagienė; A. Juškevičienė; M. Laakso; V. Masiulionytė-Dagienė; M. Mądziel; D. Stadnicka; C. Stylios | A Virtual Reality Laboratory for Blended Learning Education: Design, Implementation and Evaluation | 2023 |
7 | D. Stadnicka | Systemy produkcyjne zorientowane na człowieka. Human-centric manufacturing systems. Monografia | 2023 |
8 | M. Burgos; G. Fantoni; E. Grivel; D. Stadnicka | Sharing our experience of the ASSETs+ European Defence Challenge from the design to the implementation | 2023 |
9 | A. Bonci; S. Longhi; D. Stadnicka | The Overall Labour Effectiveness to Improve Competitiveness and Productivity in Human-Centered Manufacturing | 2022 |
10 | D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka | Disabled employees on the manufacturing line: Simulations of impact on performance and benefits for companies | 2022 |
11 | D. Atzeni; A. Carreras-Coch; G. Dec; D. Mazzei; M. Mądziel; L. Pappa; Ł. Paśko; X. Solé-Beteta; D. Stadnicka; C. Stylios | Plan and Develop Advanced Knowledge and Skills for Future Industrial Employees in the Field of Artificial Intelligence, Internet of Things and Edge Computing | 2022 |
12 | D. Stadnicka; Ł. Szczekala | Knowledge Management as a Sustainable Development Supporting Method in Manufacturing Organizations – A Systematic Literature Review | 2022 |
13 | E. Boffa; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; P. Minetola; P. Podržaj; D. Stadnicka | Toward a sustainable educational engineer archetype through Industry 4.0 | 2022 |
14 | G. Dec; K. Kubiak; D. Stadnicka | Possible Applications of Edge Computing in the Manufacturing Industry-Systematic Literature Review | 2022 |
15 | G. Dec; R. Figliè; D. Mazzei; M. Mądziel; J. Navarro; Ł. Paśko; X. Solé-Beteta; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas | Role of Academics in Transferring Knowledge and Skills on Artificial Intelligence, Internet of Things and Edge Computing | 2022 |
16 | P. Litwin; D. Stadnicka | Problems of System Dynamics model development for complex product manufacturing process | 2022 |
17 | R. Amadio; A. Carreras-Coch; D. Mazzei; J. Merino; J. Navarro; J. Sęp; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas; T. Żabiński | Industrial Needs in the Fields of Artificial Intelligence, Internet of Things and Edge Computing | 2022 |
18 | W. Daź; D. Habrat; W. Habrat; D. Stadnicka | Technical and Legal Relations in Aviation Industry from Technology Management and Sustainability Perspective | 2022 |
19 | D. Antonelli; G. Bruno; D. Stadnicka | Evaluating the effect of learning rate, batch size and assignment strategies on the production performance | 2021 |
20 | D. Antonelli; J. Barata; E. Boffa; P. C. Priarone; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; M. Mądziel; P. Minetola; S. Nikghadam-Hojjati; Ł. Paśko; P. Podržaj; D. Stadnicka; X. Wang | Mapping Industry 4.0 Enabling Technologies into United Nations Sustainability Development Goals | 2021 |
21 | D. Basara; J. Pater; D. Stadnicka | Influence of temperature based process parameter compensation on process efficiency and productivity | 2021 |
22 | D. Stadnicka | Lean Manufacturing: kompendium wiedzy | 2021 |
23 | D. Stadnicka | Problemy w obszarach produkcyjnych: Część 1. Proste metody w trudnych zadaniach. Studia przypadków | 2021 |
24 | D. Stadnicka | Problemy w obszarach produkcyjnych: Część 2. Pracownik i technologie przyszłości. Studia przypadków | 2021 |
25 | J. Pater; D. Stadnicka | Towards Digital Twins Development and Implementation to Support Sustainability-Systematic Literature Review | 2021 |
26 | M. Mądziel; D. Stadnicka | Application of Lean Analyses and Computer Simulation in Complex Product Manufacturing Process | 2021 |
27 | A. Bonci; G. Dec; E. Lorenzoni; M. Pirani; D. Stadnicka | Symbiotic cyber-physical Kanban 4.0: an Approach for SMEs | 2020 |
28 | B. Bukowska; D. Stadnicka | Value stream mapping of a unique complex product manufacturing process | 2020 |
29 | D. Stadnicka; E. Wyczewska | Sustainable development supported by lean tools in assembly processes-a systematic literature review | 2020 |
30 | J. Sęp; D. Stadnicka; J. Zając | Przegląd wymagań stawianych specjalistom na rynku pracy w województwie podkarpackim w kontekście wymagań technologii Przemysłu 4.0 | 2020 |
31 | A. Deif; D. Stadnicka | A gamification approach application to facilitate lean manufacturing knowledge acquisition | 2019 |
32 | D. Antonelli; . D\'Addona; A. Maffei; V. Modrak; G. Putnik; D. Stadnicka; C. Stylios | Tiphys: An Open Networked Platform for Higher Education on Industry 4.0 | 2019 |
33 | D. Antonelli; D. Stadnicka | Human-robot collaborative work cell implementation through lean thinking | 2019 |
34 | D. Antonelli; D. Stadnicka | Predicting and preventing mistakes in human-robot collaborative assembly | 2019 |
35 | D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka | Human Factor in Industry of the Future - Knowledge Acquisition and motivation | 2019 |
36 | D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka | Human factor in intelligent manufacturing systems - knowledge acquisition and motivation | 2019 |
37 | D. Habrat; W. Habrat; D. Stadnicka | Analysis of the Legal Risk in the Scientific Experiment of the Machining of Magnesium Alloys | 2019 |
38 | K. Antosz; D. Stadnicka | Minimization of Fuel Consumption in a Logistic Company: Implementation of Six Sigma and Drivers’ Skills Management with the Use of Fuzzy Logic | 2019 |
39 | M. Rośkowicz; P. Rydzowski; D. Stadnicka | Pull-off test of adhesive joints based on polyester-glass laminate and aluminum alloy | 2019 |
40 | P. Litwin; D. Stadnicka | Computer Modeling and Simulation in Engineering Education: Intended Learning Outcomes Development | 2019 |
41 | P. Litwin; D. Stadnicka | Value stream mapping and system dynamics integration for manufacturing line modelling and analysis | 2019 |
42 | P. Litwin; J. Sęp; D. Stadnicka | TIPHYS: Otwarta platforma sieciowa dla wspierania procesu edukacyjnego z zakresu Industry 4.0 | 2019 |
43 | P. Litwin; M. Mądziel; D. Stadnicka | Simulations of Manufacturing Systems: Applications in Achieving the Intended Learning Outcomes | 2019 |