logo
Karta przedmiotu
logo

Inżynieria ruchu pojazdów lotniskowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Rzeczoznawstwo samochodowe, Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy, Transport lotniskowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: nie dotyczy

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 8026

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Transport lotniskowy

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Mirosław Jakubowski

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodne z harmonogramem jednostki organizacyjnej.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie zagadnień związanych z ruchem pojazdów lotniskowych, jego sterowaniem, monitorowaniem. Poznanie nomenklatury używanej na lotniskach.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów specjalności Transport lotniskowy.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Malarski Marek Inżynieria ruchu lotniczego Oficyna Wydawnicza PW. 2006
2 Compa T., Rajchel J. Podstawy nawigacji lotniczej Wydawnictwo Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. 2011
3 Zieliński M. Bezpieczeństwo w porcie lotniczym Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej. 2010
4 Leon Prochowski, Andrzej Żuchowski Samochody ciężarowe i autobusy WKiŁ. 2011
5 Andrzej Zieliński Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych WKiŁ. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego Procedury Służb Żeglugi Powietrznej. Zarządzanie Ruchem Lotniczym. .
2 Reński A. Budowa samochodów. Układy hamulcowe i kierownicze oraz zawieszenia. Skrypt PW. 1997

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na II stopniu kierunku Transport.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowe wiadomości z fizyki, mechaniki płynów, elektroniki, budowy maszyn.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość konieczności samokształcenia oraz odpowiedzialności za pracę.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Ma podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje adekwatne do zakresu realizowanego w ramach zajęć z modułu. wykład, projekt egzamin K_W04+
K_U07++
K_K03+++
K_K04+
T2A_W03+
T2A_W04++
T2A_W05+++
T2A_U10+
T2A_U15++
T2A_U16++
T2A_K04++
T2A_K06+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Nomenklatura lotnicza. Definicje i określenia związane z ruchem pojazdów na lotniskach. Rys historyczny, rozwój infrastruktury lotniskowej. W01, P01 MEK01
2 TK02 Ogólne zasady ruch pojazdów i pieszych na lotniskach. Warunki wydawania przepustek i zezwoleń. Bezpieczeństwo ruchu i osób. Potencjalne zagrożenia w ruchu, szkody, wypadki, sytuacje niebezpieczne. W02, P02 MEK01
2 TK03 Ruch pojazdów i pieszych w części lotniczej lotnisk. Limity prędkości pojazdów. Oznakowanie poziome i pionowe lotnisk. Oświetlenie elementów infrastruktury lotniskowej. W03, P03 MEK01
2 TK04 Drogi serwisowe. Stanowiska postojowe i parkowanie pojazdów lotniskowych. Pole manewrowe lotniska. W04, P04 MEK01
2 TK05 System ILS. Strefy ochronne ILS. Koordynacja ruchu naziemnego. Charakterystyka służb "Follow Me". Strefy niebezpieczeństwa wokół statków powietrznych. W05, P05 MEK01
2 TK06 Rodzaje i budowa pojazdów lotniskowych. Autobusy, pojazdy gaśniczo-ratunkowe, holowniki. Dopuszczenie do ruchu oraz certyfikacja pojazdów. W06, P06 MEK01
2 TK07 Warunki nadzwyczajne na lotniskach. Silny wiatr, niska temperatura, wyładowania atmosferyczne, ograniczona widoczność. Tankowanie samolotów - sprzęt i procedury. W07, P07 MEK01
2 TK08 Frazeologia lotnicza. Komunikacja radiowa na terenie lotniska. Nadzór nad gotowością eksploatacyjną lotniska. Służby ochrony lotnisk. Standardy czystości na płycie lotniska. W08, P08 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 6.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład W trakcie zaliczenia pisemnego sprawdzany jest stopień opanowania materiału z zakresu przedmiotu przekazanego na wykładzie.
Projekt/Seminarium
Ocena końcowa Średnia z ocen z pisemnego zaliczenia wykładów i projektów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
2 M. Jakubowski Wpływ geometrii przyczepy kempingowej na aerodynamikę zespołu pojazdów 2022
3 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method 2021
4 M. Jakubowski; P. Woś Sposób kompensacji luzu zaworowego w silniku spalinowym o zmiennym stopniu sprężania i urządzenie do stosowania tego sposobu 2021
5 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
6 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine 2020
7 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
8 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
9 M. Jakubowski Badania symulacyjne wpływu geometrii bagażnika dachowego na parametry aerodynamiczne samochodu osobowego 2020
10 M. Jakubowski; P. Woś Numerical and Experimental Studies on Combustion Engines and Vehicles 2020
11 M. Jakubowski Wpływ modyfikacji układu chłodzenia prototypowego silnika VCR na przepływ cieczy chłodzącej 2019