logo
Karta przedmiotu
logo

Kosztorysowanie napraw oraz wycena pojazdów samochodowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Rzeczoznawstwo samochodowe, Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy, Transport lotniskowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: nie dotyczy

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 8009

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Rzeczoznawstwo samochodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 L10 P10 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Jacek Michalski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem zajęć jest nauczenie studenta wykonywania wyceny uszkodzeń pojazdu osobowego i użytkowego z wykorzystaniem programów komputerowych Audatex i systemu Info-Ekspert.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 3 semestru specjalności Rzeczoznawstwo samochodowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Sobczyk M. Matematyka finansowa: podstawy teoretyczne, przykłady, zadania Wydawnictwo Placet, Warszawa. 2008
2 Audatex Polska Instrukcja programu Audatex – EILNP. Audatex Polska, www.audanet.pl/PL/docs/AudaShare28.pdf, Warszawa. 2014
3 EurotaxOnline Instrukcja obsługi programu - Info-Ekspert, INFO-EKSPERT Spółka z o. o., www.info-ekspert.pl/dopobr Warszawa. 2012
4 Info-Ekspert Instrukcja obsługi programu - Info-Ekspert, INFO-EKSPERT Spółka z o. o., www.info-ekspert.pl/dopobra Warszawa. 2012
5 Instrukcja programu Eurotax. Instrukcja użytkownika aplikacji EurotaxOnline firmy EurotaxGlass’s Pol Instrukcja programu Eurotax. Instrukcja użytkownika aplikacji EurotaxOnline firmy EurotaxGlass’s Pol https://net.eurotax.pl/shell/doc/InstrukcjaEurotaxOnline_zG2G.pdf. Aktualizacja: 27.11.2013. 2013
6 Zieliński A. Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych WKŁ, Warszawa. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Grysa K. Podstawy matematyki finansowej Wydawnictwo Stachurski, Kielce. 2000
2 Audatex Polska Lakierowanie w systemie Audatex. Informacje techniczne Audatex Polska sp. z o.o., Warszawa. 1993
3 Tobota A. i inni Naprawy powypadkowe a bezpieczeństwo, seria Nawigator nr 9 Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 1997
4 EurotaxGlass's Polska Informator rynkowy - Samochody osobowe, terenowe i dostawcze do 3,5t DMC – SPRZEDAŻ EurotaxGlass's Polska. 2014
5 EurotaxGlass's Polska Informator rynkowy - Samochody osobowe, terenowe i dostawcze do 3,5t DMC – ZAKUP EurotaxGlass's Polska. 2014
6 Autoident EurotaxGlass's Katalog AID Autoident EurotaxGlass's Polska. 2013

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 3 semestr specjalności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada wiedzę z zakresu kosztorysowania oraz technologii organizacji i zasad napraw pojazdów Wykład, laboratorium, projekt Kolokwium część pisemna, sprawozdanie z laboratorium i projektu, prezentacja laboratorium projektu K_W04+
K_W08+
K_K04+
T2A_W03
T2A_W04
T2A_W05
T2A_W06
T2A_W10
T2A_K06
02 Potrafi korzystać w oprogramowania Eurotax, Audatex, Info-Ekspert, EurotaxGlass's w ocenie wartość samochodu i wycenie szkody Laboratorium, projekt Sprawozdanie z laboratorium i projektu, prezentacja wyników z laboratorium i projektu K_U04++
T2A_U07
T2A_U08
T2A_U09

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Identyfikacja pojazdu osobowego i jego charakterystyka. Czynniki mające wpływ na wartość pojazdu nieuszkodzonego. Identyfikacja uszkodzeń (wcześniejszych naprawionych uszkodzeń powypadkowych i innych) i ich wpływ na wartość pojazdu. Protokół opisu uszkodzeń, zakres niezbędnych napraw i dokładne zdjęcia - likwidator szkód, wycenia szkody przez rzeczoznawcę. Źródła informacji o wartości pojazdu. Struktura programu Info-Ekspert. Wycena wartości pojazdu nieuszkodzonego przy pomocy programu komputerowego Info-Ekspert. Struktura programu Eurotax. Wycena wartości pojazdu nieuszkodzonego przy pomocy programu komputerowego Eurotax. Wprowadzenie do programu Audatex. Wprowadzenie danych: okno straty graniczne, rodzaje operacji, mutacje, kody, warianty kalkulacji. Opis ważniejszych funkcji umożliwiających wykonanie prostej wyceny uszkodzeń: wycena pojazdu, wycena wartości. „Szkoda całkowita” - jej opis i wycena pozostałości. Wspólne wykorzystanie programów Info-Ekspert i Audatex do oszacowania pozostałości w przypadku „szkody całkowitej”. W01-W08, L01-L08, P01-P06 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 8.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Egzamin (sem. 3) Egzamin ustny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny i ustny. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie laboratorium i projektu.
Laboratorium Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach, wykonania wymaganych zadań, opracowania wyników w formie sprawozdań, pozytywnych ustnych odpowiedzi z zakresu laboratorium.
Projekt/Seminarium Zaliczenie projektu następuje na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach, wykonania wymaganych zadań, opracowania wyników w formie sprawozdań, pozytywnych ustnych odpowiedzi z zakresu projektu.
Ocena końcowa 70% oceny egzaminu pisemnego i ustnego z wykładu, 30% oceny zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych i projektowych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 J. Michalski; P. Woś Gotowość techniczna pojazdów publicznego transportu zbiorowego z napędem elektrycznym BEB oraz zasilanych CNG i ON - ocena metodą studium przypadku 2022
2 J. Michalski; P. Woś Ocena techniczna i środowiskowa cyklu życia pojazdów konwencjonalnych i elektrycznych-przegląd literatury 2020
3 J. Michalski Przemieszczenia i bezpieczeństwo materiału fragmentu drogowej bariery ochronnej obciążonej siłą zastępczą 2019
4 J. Michalski Właściwości powierzchni tulei cylindrowych z żeliwa przeznaczonych do zalewania w blokach silnikowych ze stopów aluminium 2019
5 J. Michalski; P. Woś Analiza ryzyka zdarzeń drogowych samochodu wypadającego z drogi i ryzyka obrażeń osób, spowodowanych konstrukcjami wsporczymi pionowego oznakowania drogi z uwzględnieniem bariery ochronnej 2019
6 J. Michalski; P. Woś Szacowanie ryzyka wypadku lub awarii w procesach transportowych materiałów wybuchowych i niebezpiecznych 2019
7 J. Michalski; P. Woś Technologie kształtowania warstw powierzchniowych elementów układu TPC oraz ich wpływ na właściwości użytkowe silnika spalinowego 2019
8 J. Michalski; P. Woś Żeliwa i stopy aluminium w konstrukcji silników spalinowych-analiza zastosowań oraz technologii wytwarzania 2019