logo
Karta przedmiotu
logo

Ocena stanu technicznego środków transportu drogowego

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Rzeczoznawstwo samochodowe, Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy, Transport lotniskowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: nie dotyczy

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 7989

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 L15 P15 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Jacek Michalski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem zajęć jest nauczenie studenta metodyki przeprowadzania oceny stanu technicznego samochodu i interpretacji wyników takich badań, zdobycie pogłębionej wiedzy na ich temat oraz przygotowanie studentów do prowadzenia badań naukowych i do prowadzenia badań symulacyjnych

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 2 semestru specjalności Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Tylicki H., Żółtowski B. Genezowanie stanu maszyn Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom. 2012.
2 Żółtowski B., Łukasiewicz M., Kołaczyński T. Techniki informatyczne w badaniach stanu maszyn Wydawnictwo Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, Bydgoszcz. 2012.
3 Jacyna M. Modelowanie i ocena systemów transportowych Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2009.
4 Janas L., Michalak E. Zasady stosowania skali ocen punktowych stanu technicznego i przydatności do użytkowania drogowych o Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Oddział w Rzeszowie, Warszawa. 2008.
5 Młyńczak M. Metodyka badań eksploatacyjnych obiektów mechanicznych Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 2012.
6 Górski K. Badanie, diagnostyka i warunki dopuszczenia pojazdów samochodowych do ruchu drogowego Politechnika Radomska, Wydawnictwo, Radom. 2008.
7 Konieczny Ł.: Wykorzystanie metod drganiowych w ocenie stanu technicznego mechanicznych i hydropneumatycznych zawieszeń pojazdów samochodowych. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice . 2015.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Krawczuk M. [i in.] Monitorowanie stanu technicznego konstrukcji i ocena jej żywotności Instytut Maszyn Przepływowych im. Roberta Szewalskiego Polskiej Akademii Nauk, Wydawnictwo Naukowe . 2012.
2 Reński A. Bezpieczeństwo czynne samochodu: zawieszenia oraz układy hamulcowe i kierownicze Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2001.
3 Uhl T. (Red.) Wybrane zagadnienia analizy modalnej konstrukcji mechanicznych Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji PIB, Kraków. 2010.
4 Matyjewski M. Analiza i ocena technicznych sposobów zmniejszania skutków wypadków drogowych Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2009.
5 Lindstedt P., Sudakowski T., Grądzki R. Eksploatacyjna niezawodność maszyny i jej teoretyczne podstawy.ch Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa . 2016.
6 Żółtowski B., Łukaszewicz M. Diagnostyka drganiowa maszyn Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji PIB, Radom. 2012.
7 Będkowski L., Dąbrowski T. Podstawy eksploatacji. Część II. Podstawy niezawodności eksploatacyjnej. Redakcja Wydawnictw Wojskowej Akademii Technicznej, Warszawa . 2006.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 2 semestr specjalności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu metodyki i interpretacji wyników badania stanu technicznego pojazdów samochodowych oraz przygotowany jest do prowadzenia badań naukowych i do prowadzenia badań symulacyjnych. Wykład, laboratorium, projekt Kolokwium część pisemna, sprawozdanie z laboratorium i projektu, prezentacja laboratorium projektu K_W05++
T2A_W05+
02 Potrafi opracować harmonogram i proces technologiczny pogłębionych badań stanu technicznego, ma pogłębioną wiedzę z tego zakresu oraz przygotowany jest do prowadzenia badań naukowych i do prowadzenia badań symulacyjnych. Laboratorium, projekt Sprawozdanie z laboratorium i projektu, prezentacja wyników z laboratorium i projektu K_W06++
T2A_W08++
T2A_W10+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Degradacja stanu technicznego środków transportu drogowego: cechy funkcjonalne, konstrukcyjne, obsługowe i diagnostyczne. Zmiany ewolucyjne środków transportu drogowego: analiza uszkodzeń, szacowanie przyczyn uszkodzeń. Badanie zdarzeń eksploatacyjnych, analiza uszkodzeń i wyznaczenie najbardziej awaryjnych układów i zespołów pojazdu mechanicznego za pomocą funkcji przetrwania oraz parametru kształtu (zróżnicowanie niezawodności) i skali (czas/przebieg 62,5% obiektów do awarii) rozkładu Weibull’a ich trwałości do pierwszego uszkodzenia. Analiza uszkadzalności pojazdów samochodowych za pomocą ilości uszkodzeń na 1000 pojazdu na podstawie publikacji TÜV, ADAC oraz DEKRA. Klasyfikacja stanu: zdatność funkcjonalna, zdatność zadaniowa. Ocena stanu użytkowego i obsługowego. Modele diagnostyczne: strukturalne, funkcjonalne, badawcze. Algorytmy generowania stanu: sytuacyjne, eksperckie, symptomowe - programy komputerowe. Metody wyznaczenia zbioru parametrów stanu środka transportu: metoda maksymalnej względnej zmiany parametru, metoda korelacji wartości parametru diagnostycznego ze stanem maszyny, metoda maksymalnej pojemności informacji parametru diagnostycznego. System generowania stanu środków transportu drogowego: dedykowane reguły wnioskowania. Generowanie stanu w dedykowanym systemie. Procedury generowania stanu: wyznaczenie generowanych wartości, aproksymacja wartości, szacowanie przyczyn uszkodzenia. Systemy informatyczne badań identyfikacyjnych: układy pomiarowe, czujniki, sposoby pomiarowe, obiekt wyniki badań, wybór punktów odbioru sygnału, opracowanie wyników. Źródła procesów i modele obserwacji zjawisk drganiowych, akustycznych, cieplnych, użytkowych we wnioskowaniu diagnostycznym. System monitorowania konstrukcji i detekcji uszkodzeń konstrukcji mechanicznych w oparciu o: wibrotermografię, fale Lamba, pomiar impedancji, pomiary wizyjne, filtr modalny, metody wizyjne, termografię, zjawiska propagacji fali sprężystej. Identyfikacja prosta: test harmoniczny, test przypadkowy, test impulsowy. Analiza modalna: teoretyczna, eksperymentalna, eksploatacyjna. Eksperyment diagnostyczny: czynny, bierny, bierno-czynny oraz metody statystyczne: metoda OPTIMUM, metoda SVD. Modele przyczynowo skutkowe. Rozpoznanie stanu środków transportu drogowego: algorytm procesu, akwizycja danych, ocena stanu, geneza stanu (ustalenie przyczyny zlokalizowanego stanu), prognozowanie stanu. Wartości graniczne symptomów stanu. Statystyczne procedury prognozowania terminu kolejnego badania stanu maszyny. Metoda symptomowa określenia terminu kolejnego diagnozowania. Wskaźniki ekonomicznej efektywności diagnozowania. Monitorowanie i generowanie stan techniczny pojazdu. Koszty transportu, pojazdami o różnych normach emisji spalin, w krajowym oraz międzynarodowym transporcie drogowym dla wybranych relacji przewozu - korzyści dla przewoźnika wynikające ze zmiany taboru o normie emisji spalin EURO 3 na tabor spełniający normę minimum EURO 5. Ocena stan ogumienia samochodu oraz jego poprawności założona. Poprawność działania oświetlenia, układu hamulcowego, amortyzatorów. Metodyka sprawdzenia szczelność i braku wycieku smarów i płynów eksploatacyjnych. Pomiar czystość spalin, zadymienia i zapachu powierzchni ładunkowej. Metody sprawdzenie czy kierowca używa oleju opałowego do jazdy samochodem. Kontrola techniczna wszelkiego rodzaju luzów: w układzie kierowniczym, łożyskach, przekładniach, połączeniach ślizgowych oraz poziom hałasu emitowany przez układ wydechowy. Kondycja technicznej układu wydechowego i zmian jego konstrukcji (tubing). Sprawdzenie przepuszczalności światła przez szyby. Stan zespołów i systemów bezpieczeństwa technicznego pojazdu: EBD, ABS, EHB, ASR, EDS, EDC, ESP, ADS, CCS, ACC, DLWR, retarder, ogranicznik prędkości. Wyposażenie i stan techniczny w transporcie materiałów niebezpiecznych zgodne z wytycznymi zawartymi w przepisach ustawy. W01-W08, L01-L08, P01-P06 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2) Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny i ustny. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie laboratorium i projektu.
Laboratorium Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach, wykonania wymaganych zadań, opracowania wyników w formie sprawozdań, pozytywnych ustnych odpowiedzi z zakresu laboratorium.
Projekt/Seminarium Zaliczenie projektu następuje na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach, wykonania wymaganych zadań, opracowania wyników w formie sprawozdań, pozytywnych ustnych odpowiedzi z zakresu projektu.
Ocena końcowa 70% oceny egzaminu pisemnego i ustnego z wykładu, 30% oceny zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych i projektowych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 J. Michalski; P. Woś Gotowość techniczna pojazdów publicznego transportu zbiorowego z napędem elektrycznym BEB oraz zasilanych CNG i ON - ocena metodą studium przypadku 2022
2 J. Michalski; P. Woś Ocena techniczna i środowiskowa cyklu życia pojazdów konwencjonalnych i elektrycznych-przegląd literatury 2020
3 J. Michalski Przemieszczenia i bezpieczeństwo materiału fragmentu drogowej bariery ochronnej obciążonej siłą zastępczą 2019
4 J. Michalski Właściwości powierzchni tulei cylindrowych z żeliwa przeznaczonych do zalewania w blokach silnikowych ze stopów aluminium 2019
5 J. Michalski; P. Woś Analiza ryzyka zdarzeń drogowych samochodu wypadającego z drogi i ryzyka obrażeń osób, spowodowanych konstrukcjami wsporczymi pionowego oznakowania drogi z uwzględnieniem bariery ochronnej 2019
6 J. Michalski; P. Woś Szacowanie ryzyka wypadku lub awarii w procesach transportowych materiałów wybuchowych i niebezpiecznych 2019
7 J. Michalski; P. Woś Technologie kształtowania warstw powierzchniowych elementów układu TPC oraz ich wpływ na właściwości użytkowe silnika spalinowego 2019
8 J. Michalski; P. Woś Żeliwa i stopy aluminium w konstrukcji silników spalinowych-analiza zastosowań oraz technologii wytwarzania 2019