logo
Karta przedmiotu
logo

Inżynieria eksploatacji środków transportu drogowego

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Rzeczoznawstwo samochodowe, Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy, Transport lotniskowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: nie dotyczy

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 7988

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 P15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Jacek Michalski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów pogłębianej wiedzy i umiejętności w tym opracowania harmonogramu i procesu technicznego napraw z zakresu Inżynierii eksploatacji środków transportu oraz przygotowanie studentów do prowadzenia badań naukowych i do prowadzenia badań symulacyjnych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 2 semestru specjalności Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Drelichowski L., Bojar W., Żółtowski M. Elementy zarządzania eksploatacją maszyn Wydawnictwo Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, Bydgoszcz. 2012
2 Ubysz A. Technologie pomiarów i obliczeń zużycia paliwa w pojazdach: zagadnienia wybrane: zadania i projekty Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2012
3 Knopik L. Metoda wyboru efektywnej strategii eksploatacji obiektów technicznych Wydawnictwo Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, Bydgoszcz. 2010
4 Starkowski D., Bieńczak K., Zwierzycki W. Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy: kompendium wiedzy praktycznej T. 1 Zabezpieczenia ła SYSTHERM D. Gazińska, Poznań. 2010
5 Starkowski D., Bieńczak K., Zwierzycki W. Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy: kompendium wiedzy praktycznej. T. 5, Transport kołowy SYSTHERM D. Gazińska, Poznań. 2012
6 Żółtowski B., Tylicki H. Wybrane problemy eksploatacji maszyn Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Piła. 2000
7 Gilles T.: Automotive Service. Inspection. Maintenance . Repair. CENGAGE Learning, Australia, Brazil, Mexico, Singapore, United Kingdom, United States, . 2014.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Sowa A. Zastosowanie środowiska projektowego Delphi i wybranych programów narzędziowych do budowy elementów Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków. 2012
2 Woropay M., Landowski B., Jaskulsk Z. Wybrane problemy eksploatacji i zarządzania systemami technicznymi Wydawnictwo Uczelniane ATR, Bydgoszcz. 2004
3 Kozłowski M. (Red.) Budowa i eksploatacja pojazdów. Cz. 2, Obsługa, diagnostyka i naprawa zespołów i podzespołów Raven Media, Wrocław. 2012
4 Weinhuber K., Auer K. Podstawy lakiernictwa samochodowego WKiŁ, Warszawa. 2010
5 Abramek K.F., Uzdowski M. Podstawy obsługiwania i napraw WKiŁ, Warszawa. 2009
6 Uzdowski M., Abramek K.F., Garczyński K. Eksploatacja techniczna i naprawa WKiŁ, Warszawa. 2003
7 Korzyński M. Metodyka eksperymentu : planowanie, realizacja i statystyczne opracowanie wyników eksperymentów technologicznych. Wyd. 2 zm., Wydawnictwa WNT, Warszawa . 2013.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 2 semestr specjalności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Celem kształcenia jest nabycie przez studentów pogłębionej wiedzy i umiejętności w tym opracowania harmonogramu i procesu technicznego obsługi i napraw oraz prowadzenie badań i ich oceny z zakresu stanu eksploatacyjnego samochodu, przygotowanie studentów do prowadzenia badań naukowych i do prowadzenia badań symulacyjnych. Wykład, laboratorium, projekt Kolokwium część pisemna i ustna, sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu K_W05++
T2A_W05++
02 Potrafi opracować harmonogram i proces technologiczny naprawy oraz przygotowany jest do prowadzenia badań naukowych i do prowadzenia badań symulacyjnych. Wykład, laboratorium, projekt Sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu K_W06++
T2A_W08+
T2A_W10++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Uszkodzenia samochodów w eksploatacji: klasyfikacja, rodzaje, intensywność uszkodzeń, stan graniczny, miary uszkodzeń, przeciwdziałanie uszkodzeniom. Stosowanie racjonalnej (optymalnej) obsługi prewencyjnej. Cechy samochodu: rozkład czasów poprawnej pracy, czasów odnów pojazdu, czasów trwania awarii, kosztów awarii i obsług profilaktycznych, pracy zespołów i systemów samochodu. Uogólnione rozkłady intensywności uszkodzeń przydatne w planowaniu obsług profilaktycznych: Weibulla, gamma, normalny odwrócony, Birnbauma-Sandersa. Proces uszkodzenia z wannową i jednorodną funkcją intensywności uszkodzeń. Generowanie rozkładów prawdopodobieństwa za pomocą skończonych i mieszanin znanych rozkładów. Model obsług profilaktycznych: Harriagi, Grabskiego oparty na zastosowaniu procesów semi-markowskich, Yecha bez i z gwarancją. Model wymian: prewencyjnych, n-stanowy, dla samochodów z gwarancją. Planowanie obsługi technicznej z wykorzystaniem metod analizy sieciowej: sieć czynności, harmonogram czynności. Metody masowej obsługi w projektowaniu systemu obsługi samochodów w spedycji: strumień zgłoszeń do obsługi, czas obsługiwania zgłoszenia, zasady wykorzystania metod masowej obsługi. Właściwości modeli czasów do uszkodzenia dla pojazdów samochodowych. Procesy technologiczne obsługi technicznej: technologie obsług planowo-zapobiegawczych, metody oceny jakości obsługi. Konstrukcje nośne i nadwozie: naprawa powypadkowa, średnia i drobne naprawy blacharskie, naprawy lakiernicze, naprawa i wymiana szyb samochodowych, naprawa elementów z tworzyw sztucznych, mycie samochodu, konserwacja powierzchni lakierowanych i dekoracyjnych. Mechanizm podwozia: ogumienie pneumatyczne, wyważanie kół, pomiary i regulacje ustawienia kół, kontrola i naprawa zawieszeń, obsługa amortyzatorów, obsługa układu kierowniczego i hamulcowego, smarowanie mechanizmów podwozia. Układy ogrzewania i klimatyzacji. Tłokowe silniki spalinowe: oscyloskopy, diagnoskopy i kody samodiagnozy, komputerowe programy diagnostyczne, kontrola i naprawa osprzętu silników. Układ przeniesienia napędu: ocena stanu technicznego i użytkowane sprzęgieł ciernych, obsługa manualnych i automatycznych skrzyń biegów, obsługa przekładni głównych i mechanizmów różnicowych, obsługa przegubów wałów i półosi, wymiana łożysk tocznych. Gospodarka materiałów eksploatacyjnych w stacji obsługi: metody wyznaczania optymalnych wielkości zapasów, wykorzystanie baz danych. Konserwacja samochodów: metody zabezpieczenia przed korozją, zabiegi konserwacyjne, obsługa podczas przechowywania. Koszty eksploatacji samochodów: koszt odnów potencjału eksploatacyjnego, koszty użytkowania i ich minimalizacja, wyznaczanie kresu eksploatacji. Ochrona środowiska w eksploatacji samochodu: metody minimalizacji skażenia środowiska. Systemy ekspertowe w eksploatacji samochodu: struktura systemu ekspertowego, metody prezentacji wiedzy. Systemy informatyczne w eksploatacji samochodów: budowa systemu informatycznego, komputerowe wspomaganie procesu zarządzania eksploatacją. W01-W08, L01-L08, P01-P06 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 4.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 30.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2) Zaliczenie ustne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny i ustny. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie laboratorium i projektu.
Projekt/Seminarium Zaliczenie projektu następuje na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach, wykonania wymaganych zadań, opracowania wyników w formie sprawozdań, pozytywnych ustnych odpowiedzi z zakresu projektu.
Ocena końcowa 70% oceny egzaminu pisemnego i ustnego z wykładu, 30% oceny zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych i projektowych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 J. Michalski; P. Woś Gotowość techniczna pojazdów publicznego transportu zbiorowego z napędem elektrycznym BEB oraz zasilanych CNG i ON - ocena metodą studium przypadku 2022
2 J. Michalski; P. Woś Ocena techniczna i środowiskowa cyklu życia pojazdów konwencjonalnych i elektrycznych-przegląd literatury 2020
3 J. Michalski Przemieszczenia i bezpieczeństwo materiału fragmentu drogowej bariery ochronnej obciążonej siłą zastępczą 2019
4 J. Michalski Właściwości powierzchni tulei cylindrowych z żeliwa przeznaczonych do zalewania w blokach silnikowych ze stopów aluminium 2019
5 J. Michalski; P. Woś Analiza ryzyka zdarzeń drogowych samochodu wypadającego z drogi i ryzyka obrażeń osób, spowodowanych konstrukcjami wsporczymi pionowego oznakowania drogi z uwzględnieniem bariery ochronnej 2019
6 J. Michalski; P. Woś Szacowanie ryzyka wypadku lub awarii w procesach transportowych materiałów wybuchowych i niebezpiecznych 2019
7 J. Michalski; P. Woś Technologie kształtowania warstw powierzchniowych elementów układu TPC oraz ich wpływ na właściwości użytkowe silnika spalinowego 2019
8 J. Michalski; P. Woś Żeliwa i stopy aluminium w konstrukcji silników spalinowych-analiza zastosowań oraz technologii wytwarzania 2019