logo
Karta przedmiotu
logo

Inżynieria eksploatacji środków transportu lotniskowego

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Rzeczoznawstwo samochodowe, Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy, Transport lotniskowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: nie dotyczy

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 7985

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Transport lotniskowy

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 P15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Jacek Michalski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów pogłębionej wiedzy i umiejętności w tym opracowania harmonogramu i procesu technicznego z zakresu eksploatacji środków transportu oraz przygotowanie studentów do prowadzenia badań naukowych i do prowadzenia badań symulacyjnych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 2 semestru specjalności Transport lotniskowy

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Ścieszka S.F., Żołnierz M. Eksploatacja maszyn: budowa systemu i zarządzanie systemem eksploatacji. Cz. 2, Budowa systemu i za Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2012
2 Szewczak K.H. Zarządzanie eksploatacją środków trwałych w przedsiębiorstwie Difin, Warszawa. 2013
3 Żółtowski B. Metody inżynierii wirtualnej w badaniach stanu, zagrożeń bezpieczeństwa i środowiska eksploatowanych Wydawnictwo Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, Bydgoszcz 2012Żółtowski B.: Metod. 2012
4 Żółtowski B., Landowski B., Przybyliński B. Projektowanie eksploatacji maszyn Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji PIB, Radom. 2012
5 Żółtowski B., Łukaszewicz M. Diagnostyka drganiowa maszyn Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji PIB, Radom. 2012
6 Lewitowicz J., Żyluk A. Podstawy eksploatacji statków powietrznych. T. 5 Techniczna eksploatacja statków powietrznych Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa. 2009
7 Eksploatacja statków powietrznych Cz. 1. Międzynarodowy zarobkowy transport lotniczy: samoloty: załą Urząd Lotnictwa Cywilnego, Warszawa. 2009
8 Gilles T.: Automotive Service. Inspection. Maintenance . Repair. CENGAGE Learning, Australia, Brazil, Mexico, Singapore, United Kingdom, United States, . 2014.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Danilecki S. Eksploatowanie samolotów Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 2004
2 Młyńczak M. Metodyka badań eksploatacyjnych obiektów mechanicznych Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 2012
3 Słowiński B. Inżynieria eksploatacji maszyn Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin. 2011
4 Czech M. (Red.) Lotnicze silniki turbinowe: konstrukcja, eksploatacja, diagnostyka Cz. 1., Cz. 2 Instytut Lotnictwa, Warszawa. 2012
5 Lewitowicz J., Żyluk A. Podstawy eksploatacji statków powietrznych. T. 5 Techniczna eksploatacja statków powietrznych Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa. 2009
6 Zarobkowy przewóz lotniczy (śmigłowce): JAR-OPS 3 Urząd Lotnictwa Cywilnego, Warszawa. 2009
7 Lindstedt P., Sudakowski T., Grądzki R. Eksploatacyjna niezawodność maszyny i jej teoretyczne podstawy. Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa . 2016.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 2 semestr specjalności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Celem kształcenia jest nabycie przez studentów pogłębionej wiedzy i umiejętności w tym opracowania harmonogramu i procesu technicznego obsługi i napraw oraz prowadzenia badań i ich oceny z zakresu stanu eksploatacyjnego samolotu, prowadzenia badań naukowych i prowadzenia badań symulacyjnych. Wykład, laboratorium, projekt Kolokwium część pisemna i ustna, sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu K_W05++
T2A_W05+
02 Potrafi opracować harmonogram i proces technologiczny naprawy, prowadzić badania naukowe i przeprowadzić eksperymenty symulacyjne. Wykład, laboratorium, projekt Sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu K_W06++
T2A_W08++
T2A_W10+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Składowe procesu eksploatacji samochodowych pojazdów lotniskowych: procesy przedużytkowe, procesy użytkowe, zapewnienie zdatności, procesy logistyczne, procesy likwidacji, procesy diagnostyczne, procesy badawcze. Konflikt eksploatacyjny. Koszty odnowy, koszty użytkowania, wyznaczenie kresu eksploatacji. Stan techniczny i działania eksploatacyjne. Odpad eksploatacyjny. Ryzyko i niepewność eksploatacji. Strategie eksploatacji. System eksploatacji samochodowych pojazdów lotniskowych: składniki systemu, identyfikacja systemu, struktura systemu, zarządzanie systemem eksploatacji i komputerowe wspomaganie. Rozpoznanie stanu technicznego samochodowych pojazdów lotniskowych: badania nieniszczące, nośniki informacji o stanie pojazdów. Jakość utrzymania samochodowych pojazdów lotniskowych a jakość usługi transportu lotniczego. Procesy technologiczne obsługi technicznej samochodowych pojazdów lotniskowych: technologie obsług planowo-zapobiegawczych, metody oceny jakości obsługi samochodowych pojazdów lotniskowych. Konstrukcje nośne i nadwozie: naprawa powypadkowa, średnia i drobne naprawy blacharskie, naprawy lakiernicze, naprawa i wymiana szyb samochodowych, naprawa elementów z tworzyw sztucznych, mycie samochodu, konserwacja powierzchni lakierowanych i dekoracyjnych. Mechanizm podwozia: ogumienie pneumatyczne, wyważanie kół, pomiary i regulacje ustawienia kół, kontrola i naprawa zawieszeń, obsługa amortyzatorów, obsługa układu kierowniczego i hamulcowego, smarowanie mechanizmów podwozia. Układy ogrzewania i klimatyzacji. Tłokowe silniki spalinowe: oscyloskopy, diagnoskopy i kody samodiagnozy, komputerowe programy diagnostyczne, kontrola i naprawa osprzętu silników. Układ przeniesienia napędu: ocena stanu technicznego i użytkowane sprzęgieł ciernych, obsługa manualnych i automatycznych skrzyń biegów, obsługa przekładni głównych i mechanizmów różnicowych, obsługa przegubów wałów i półosi, wymiana łożysk tocznych. Zasady eksploatacji i możliwości efektywnego wykorzystania systemów rozpoznania stanu lotniczych silników turbinowych i spełniania coraz bardziej kategorycznych wymagań ekologicznych. W01-W08, L01-L08, P01-P06 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 12.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 30.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 8.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny i ustny. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie laboratorium i projektu.
Projekt/Seminarium Zaliczenie projektu następuje na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach, wykonania wymaganych zadań, opracowania wyników w formie sprawozdań, pozytywnych ustnych odpowiedzi z zakresu projektu.
Ocena końcowa 70% oceny egzaminu pisemnego i ustnego z wykładu, 30% oceny zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych i projektowych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 J. Michalski; P. Woś Gotowość techniczna pojazdów publicznego transportu zbiorowego z napędem elektrycznym BEB oraz zasilanych CNG i ON - ocena metodą studium przypadku 2022
2 J. Michalski; P. Woś Ocena techniczna i środowiskowa cyklu życia pojazdów konwencjonalnych i elektrycznych-przegląd literatury 2020
3 J. Michalski Przemieszczenia i bezpieczeństwo materiału fragmentu drogowej bariery ochronnej obciążonej siłą zastępczą 2019
4 J. Michalski Właściwości powierzchni tulei cylindrowych z żeliwa przeznaczonych do zalewania w blokach silnikowych ze stopów aluminium 2019
5 J. Michalski; P. Woś Analiza ryzyka zdarzeń drogowych samochodu wypadającego z drogi i ryzyka obrażeń osób, spowodowanych konstrukcjami wsporczymi pionowego oznakowania drogi z uwzględnieniem bariery ochronnej 2019
6 J. Michalski; P. Woś Szacowanie ryzyka wypadku lub awarii w procesach transportowych materiałów wybuchowych i niebezpiecznych 2019
7 J. Michalski; P. Woś Technologie kształtowania warstw powierzchniowych elementów układu TPC oraz ich wpływ na właściwości użytkowe silnika spalinowego 2019
8 J. Michalski; P. Woś Żeliwa i stopy aluminium w konstrukcji silników spalinowych-analiza zastosowań oraz technologii wytwarzania 2019