logo
Karta przedmiotu
logo

Ocena stanu technicznego samochodów

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Rzeczoznawstwo samochodowe, Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy, Transport lotniskowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: nie dotyczy

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 7981

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Rzeczoznawstwo samochodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 L15 P15 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Janusz Lubas

Terminy konsultacji koordynatora: wtorek 12.45-13.45 Czwartek 11-12

semestr 2: dr inż. Paweł Wojewoda

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności w opracowaniu oceny stanu technicznego samochodu

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 2 semestru specjalności Rzeczoznawstwo samochodowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Tylicki H., Żółtowski B. Genezowanie stanu maszyn Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom . 2012
2 Żółtowski B., Łukasiewicz M., Kołaczyński T. Techniki informatyczne w badaniach stanu maszyn Wydawnictwo Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, Bydgoszcz. 2012
3 Krawczuk M. Monitorowanie stanu technicznego konstrukcji i ocena jej żywotności Polska Akademia Nauk. Instytut Maszyn Przepływowych im. Roberta Szewalskiego. Instytut Technologii . 2012
4 Reński A. Bezpieczeństwo czynne samochodu: zawieszenia oraz układy hamulcowe i kierownicze Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2011
5 Gustof P. Badania techniczne z diagnostyką pojazdów samochodowych Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2013
6 Kozłowski M. (Red.) Budowa i eksploatacja pojazdów. Cz. 2, Obsługa, diagnostyka i naprawa zespołów i podzespołów Raven Media, Wrocław. 2012
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Jacyna M. Modelowanie i ocena systemów transportowych Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2009
2 Szala J., Boroński D. Ocena stanu zmęczenia materiału w diagnostyce maszyn i urządzeń Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji PIB, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy im. J.J.. 2008
3 Wicher J. Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego WKiŁ, Warszawa. 2012
4 Kubiak P., Zalewski M. Pracownia diagnostyki pojazdów samochodowych WKiŁ, Warszawa. 2012
5 Sitek K., Syta S. Badania stanowiskowe i diagnostyka WKiŁ, Warszawa. 2011
6 Boruta G., Piętak A. Mechatronika samochodu: układy bezpieczeństwa czynnego i biernego Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn. 2012

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 2 semestr specjalności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada wiedzę pogłębioną z zakresu technologii i organizacji oceny stanu technicznego samochodu Wykład, laboratorium, projekt egzamin pisemny, sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu, K_W05++
T2A_W05+
02 Potrafi opracować harmonogram i proces technologiczny naprawy, umiejętności prowadzenia badań naukowych Wykład, laboratorium, projekt Sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu K_W06++
T2A_W08+
T2A_W10++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Analiza aktualnego stanu technicznego pojazdu, ocena charakteru, rozmiaru i stopnia ewentualnych niesprawności poszczególnych zespołów, ustalanie przyczyn tych niesprawności. Określenie zakresu uszkodzeń powypadkowych pojazdu. Metodyka wyznaczenia stref deformacji oraz cech identyfikacyjnych. Kwalifikacje uszkodzeń w celu określenia technologii ich usunięcia tj. metodą wymiany elementu bądź jego naprawy. Określenie pracochłonności naprawy. Ocena stanu technicznego pojazdu po przeprowadzonej naprawie powypadkowej bądź innej (eksploatacyjnej), w zakresie wynikającym z rozmiaru zlecenia. Ocena zgodności rozmiaru przeprowadzonych prac z zakresem uszkodzeń powypadkowych bądź ze zleceniem klienta. Analiza oryginalności zamontowanych części, ocena poprawności zastosowanego procesu technologicznego. Interpretacje wyników pomiarów diagnostycznych, w tym: geometrii zawieszenia kół, pomiarów geometrii płyty podłogowej nadwozia, parametrów silnika i innych. Wyceny z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego, w tym w szczególności systemu "Info-Ekspert". Oceny pojazdów zabytkowych: ustalenie stopnia oryginalności poszczególnych zespołów, w szczególności ustalenie czy przedstawiony do badania pojazd spełnia wymogi w zakresie. Warunki uznania pojazdu za spełniający kryteria pojazdu zabytkowego i procedura wystąpienia do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z wnioskiem o wpisanie pojazdu do rejestru zabytków, bądź ujęcia w centralnej ewidencji dóbr kultury, a także zarejestrowania go jako 'pojazdu zabytkowego' - w rozumieniu ustawy "Prawo o ruchu drogowym". Warunki uznania pojazdu za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji - w rozumieniu przepisów ubezpieczeniowych, oraz związanych z rejestracją pojazdu (w celu powtórnego zarejestrowania pojazdu uprzednio wyrejestrowanego). Wycena pojazdów zabytkowych, bądź spełniających kryteria pojazdów zabytkowych. W01-W08, L01-L08, P01-P06 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 30.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny ocenia stopień osiągnięcia MEKO1 i MEKO2. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie laboratorium i projektu. ocenę dostateczną uzyskuje student, który z części sprawdzającej wiedzę, uzyska 50-70% punktów, ocenę dobry 71-90% punktów, ocenę bardzo dobry powyżej 90% punktów.
Laboratorium Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach, wykonania wymaganych zadań, opracowania wyników w formie sprawozdań, pozytywnych ustnych odpowiedzi z zakresu laboratorium obejmujących weryfikacje MEK01 i MEK02. Na ocenę 5 umie określić zakres badanych parametrów technicznych pojazdu w celu określenia jego stanu technicznego, na ocenę 4 umie określić parametry stanu technicznego pojazdu, na ocenę 3 umie wybrać technologie naprawy.
Projekt/Seminarium Wykonanie zadania projektowego weryfikującego realizację efektów modułowych: MEK01, MEK02, Na ocenę 5 potrafi wyznaczyć rzeczywiste wielkości parametrów określających stan techniczny pojazdu, na ocenę 4 potrafi wyznaczyć stan techniczny pojazdu o wybrane parametry techniczne, na ocenę 3 potrafi opracować proces naprawy.
Ocena końcowa Ocena końcowa MEK01 i MEK02 - 60% oceny z egzaminu pisemnego, 20% oceny z laboratorium i 20 % oceny z zajęć projektowych.Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Hadło; D. Konieczny; J. Lubas; W. Szczypinski-Sala; A. Tomala Tribological Properties of a Sliding Joint with an a-C:H:W Coating under Lubrication Conditions with PAO8 Oil and the Addition of 2% MoS2 Nanoparticles 2024
2 J. Drop; J. Lubas; E. Zielińska Branża przesyłek kurierskich, ekspresowych i pocztowych w Polsce 2022
3 K. Hadło; J. Lubas Tribological properties of the friction pair with a-C:H coating under the conditions of lubrication with 10W40 biodegradable engine oil 2022
4 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method 2021
5 J. Lubas; J. Mikoś; E. Zielińska Kryteria ewidencjonowania czasu pracy kierowcy 2020
6 J. Lubas; K. Miernik; W. Szczypiński-Sala; P. Woś; E. Zielińska Experimental Analysis of Tribological Processes in Friction Pairs with Laser Borided Elements Lubricated with Engine Oils 2020
7 J. Lubas; W. Szczypiński-Sala Tribological characteristic of a ring seal with graphite filler 2020
8 K. Dudek; J. Lubas; W. Szczypiński-Sala Influence of laser boriding on the friction and wear of sliding couples with bearing alloys 2020
9 A. Jaworski; K. Lejda; J. Lubas; M. Mądziel Comparison of exhaust emission from Euro 3 and Euro 6 motor vehicles fueled with petrol and LPG based real driving conditions 2019
10 J. Lubas; W. Szczypiński-Sala; A. Tomala Tribological Properties of a Rubber Seal Under Operation With Oil Containing MoS2 Nanoparticles 2019