logo
Karta przedmiotu
logo

Inżynieria eksploatacji samochodów

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Rzeczoznawstwo samochodowe, Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy, Transport lotniskowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: nie dotyczy

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 7980

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Rzeczoznawstwo samochodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 P15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Jacek Michalski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów pogłębionej wiedzy i umiejętności w tym opracowania harmonogramu i procesu technicznego obsługi i napraw oraz prowadzenia badań i ich oceny z zakresu stanu eksploatacyjnego samochodu jak również przygotowanie studentów do prowadzenia badań naukowych i do prowadzenia badań symulacyjnych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 2 semestru specjalności Rzeczoznawstwo samochodowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Tylicki H., Żółtowski B. Genezowanie stanu maszyn Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji PIB, Radom. 2012
2 Młyńczak M. Metodyka badań eksploatacyjnych obiektów mechanicznych Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 2012
3 Żółtowski B., Łukasiewicz M., Kałaczyński T. Techniki informatyczne w badaniach stanu maszyn Wydawnictwo Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, Bydgoszcz. 2012
4 Kotnis G. Budowa i eksploatacja układów hydraulicznych w maszynach Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe", Krosno. 2011
5 Gabryelewicz M. Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych Cz. 1 Podstawy teorii ruchu i eksploatacji oraz układ pr WKiŁ, Warszawa. 2010
6 Lausen G. Grummer A., Herold R., [i in.] Lakiernictwo samochodowe Wydawnictwo REA, Warszawa. 2012
7 Gilles T. Automotive Service. Inspection. Maintenance . Repair. CENGAGE Learning, Australia, Brazil, Mexico, Singapore, United Kingdom, United States, . 2014.
8 Korzyński M. Metodyka eksperymentu : planowanie, realizacja i statystyczne opracowanie wyników eksperymentów technologicznych. Wyd. 2 zm., Wydawnictwa WNT, Warszawa . 2013.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Woropay M., Budzyński A., Migawa K. Podstawy badań eksploatacyjnych wybranych elementów maszyn Wydawnictwo Uczelniane ATR, Bydgoszcz. 2001
2 Niziński S. (red.) Michalski R. (red.) Utrzymanie pojazdów i maszyn Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji PIB: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazur. 2007
3 Hebda M. Eksploatacja samochodów Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji PIB, Radom. 2005
4 Tylicki H. Eksploatacja silników spalinowych pojazdów mechanicznych Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Piła. 2005
5 Tylicki H., Żółtowski B. Terra - technologia eksploatacji wybranych układów pojazdów Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Piła. 2005
6 Trzeciak K., Zawadzki J. Poradnik serwisowy: kompendium praktycznej wiedzy warsztatowej Nr 6/2002 Podwozie: nowe metody pomia Instalator Polski, Warszawa. 2002

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 2 semestr specjalności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Celem kształcenia jest nabycie przez studentów pogłębionej wiedzy i umiejętności w tym opracowania harmonogramu i procesu technicznego obsługi i napraw oraz prowadzenia badań i ich oceny z zakresu stanu eksploatacyjnego samochodu przygotowanie studentów do prowadzenia badań naukowych oraz do prowadzenia badań symulacyjnych. Wykład, laboratorium, projekt Kolokwium część pisemna i ustna, sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu K_W05++
T2A_W05+
02 Potrafi opracować harmonogram i proces technologiczny naprawy. Studentów przegotowany jest do prowadzenia badań naukowych oraz do prowadzenia badań symulacyjnych. Wykład, laboratorium, projekt Sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu K_W06++
T2A_W08++
T2A_W10+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Utrzymanie zdatności zadaniowej samochodu. Związek niezawodności z bezpieczeństwem. Wskaźniki oceny procesu eksploatacji. Rola służb utrzymania ruchu w procesie eksploatacji. Techniki informacyjne w utrzymaniu ruchu samochodów. Oprogramowanie: utrzymania samochodów, do analizy niezawodności i bezpieczeństwa, cykli życia samochodu – systemy/programy firmy SAP, Siemens, PLM Software. Bezpieczna eksploatacja samochodów: uwarunkowania prawne bezpieczeństwa samochodu i ruch drogowego, metody i środki zapewnienia bezpieczeństwa, ryzyko w eksploatacji maszyn, projektowanie bezpieczeństwa w eksploatacji. Elementy metodyki projektowania użytecznych samochodów: właściwości eksploatacyjne samochodu, metodologia projektowania, projektowanie właściwości eksploatacyjnych, metodyka kształtowania zdatności samochodu. Harmonogram obsługiwania samochodu i algorytm sterowania utrzymaniem stanu zdatności. Procesy technologiczne obsługi technicznej i naprawy: technologie obsług planowo-zapobiegawczych, metody oceny jakości obsługi. Konstrukcje nośne i nadwozie: naprawa powypadkowa, średnia i drobne naprawy blacharskie, naprawy lakiernicze, naprawa i wymiana szyb samochodowych, naprawa elementów z tworzyw sztucznych, mycie samochodu, konserwacja powierzchni lakierowanych i dekoracyjnych. Mechanizm podwozia: ogumienie pneumatyczne, wyważanie kół, pomiary i regulacje ustawienia kół, kontrola i naprawa zawieszeń, obsługa amortyzatorów, obsługa układu kierowniczego i hamulcowego, smarowanie mechanizmów podwozia. Układy ogrzewania i klimatyzacji. Tłokowe silniki spalinowe: oscyloskopy, diagnoskopy i kody samodiagnozy, komputerowe programy diagnostyczne, kontrola i naprawa osprzętu silników. Układ przeniesienia napędu: ocena stanu technicznego i użytkowane sprzęgieł ciernych, obsługa i naprawa manualnych i automatycznych skrzyń biegów, obsługa i naprawa przekładni głównych i mechanizmów różnicowych, obsługa i naprawa przegubów wałów oraz półosi, wymiana łożysk tocznych. Instalacje elektryczne: warsztatowe oprzyrządowanie elektrotechniczne, usterki instalacji elektrycznych, obsługa: akumulatora, alternatora, komutatorowej prądnicy, silników pomocniczych, rozrusznika, regulatora. Metodyka kształtowania zdatności: zmian potencjału, holistyczny projekt samochodu, projekt właściwości użytkowych, kres eksploatacji, projektowanie zaplecza obsługowego. Rozpoznanie stanu samochodu: procedura wyznaczania parametrów stanu technicznego, algorytm wyznaczania: zbioru symptomów diagnostycznych, procesu rozpoznania stanu samochodu i ustalenie przyczyny wystąpienia uszkodzenia. Prognozowanie stanu samochodu: dedykowane reguły wnioskowania w rozpoznaniu stanu samochodu, pokładowe systemy rozpoznania stanu samochodu, podsystemy pojazdu: pomiarowy, rozpoznania stanu, gromadzenia informacji, magistrale, zobrazowania informacji, procesor sygnałów. Destrukcja stanu samochodu: identyfikacja prosta i złożona, zmiany stanu, klasyfikacja uszkodzeń, przeciwdziałanie uszkodzeniom, wybór niezautomatyzowanych i zautomatyzowanych parametrów diagnozy, bezpieczeństwo samochodu. Właściwości eksploatacyjne samochodu: etapy istnienia możliwości diagnostyki w badaniu degradacji stanu, modele kształtowania jakości eksploatacji, rodzaje uszkodzeń. Techniki komputerowe likwidacji szkód i oceny skuteczności napraw samochodów. W01-W08, L01-L08, P01-P06 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 9.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny i ustny. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie laboratorium i projektu.
Projekt/Seminarium Zaliczenie projektu następuje na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach, wykonania wymaganych zadań, opracowania wyników w formie sprawozdań, pozytywnych ustnych odpowiedzi z zakresu projektu.
Ocena końcowa 70% oceny egzaminu pisemnego i ustnego z wykładu, 30% oceny zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych i projektowych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 J. Michalski; P. Woś Gotowość techniczna pojazdów publicznego transportu zbiorowego z napędem elektrycznym BEB oraz zasilanych CNG i ON - ocena metodą studium przypadku 2022
2 J. Michalski; P. Woś Ocena techniczna i środowiskowa cyklu życia pojazdów konwencjonalnych i elektrycznych-przegląd literatury 2020
3 J. Michalski Przemieszczenia i bezpieczeństwo materiału fragmentu drogowej bariery ochronnej obciążonej siłą zastępczą 2019
4 J. Michalski Właściwości powierzchni tulei cylindrowych z żeliwa przeznaczonych do zalewania w blokach silnikowych ze stopów aluminium 2019
5 J. Michalski; P. Woś Analiza ryzyka zdarzeń drogowych samochodu wypadającego z drogi i ryzyka obrażeń osób, spowodowanych konstrukcjami wsporczymi pionowego oznakowania drogi z uwzględnieniem bariery ochronnej 2019
6 J. Michalski; P. Woś Szacowanie ryzyka wypadku lub awarii w procesach transportowych materiałów wybuchowych i niebezpiecznych 2019
7 J. Michalski; P. Woś Technologie kształtowania warstw powierzchniowych elementów układu TPC oraz ich wpływ na właściwości użytkowe silnika spalinowego 2019
8 J. Michalski; P. Woś Żeliwa i stopy aluminium w konstrukcji silników spalinowych-analiza zastosowań oraz technologii wytwarzania 2019