Cykl kształcenia: 2022/2023
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Systemy zapewnienia jakości produkcji, Zarządzanie systemami produkcyjnymi
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki
Kod zajęć: 797
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W30 L30 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Galina Setlak
Terminy konsultacji koordynatora: Wtorek: 12.15- 13.45, środa: 11.00 - 12.30, gsetlak.v.prz.edu.pl
semestr 6: dr inż. Marcin Olech , termin konsultacji Wtorek: 12.00-13.30, czwartek: 8.30-10.00
Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest zapoznanie studentów z podstawami procesów decyzyjnych oraz metodami i narzędziami matematycznymi i informatycznymi, wspomagającymi podejmowanie decyzji w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł jest podstawowym modułem kształcenia w ramach programu w zakresie specjalności Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem. W ramach przedmiotu studenci poznają metody matematyczne, statystyczne i symulacyjne, wykorzystywane do wspomagania zarządzania na wszystkich jego poziomach, w tym metody jednokryterialnej optymalizacji i wielokryterialnego wspomagania decyzji (AHP, Elektri), metody planowania sieciowego CPM oraz w warunkach niepewności PERT i inne.
Materiały dydaktyczne: MATERIAŁY SĄ UMIESZCZANE NA STRONACH WWW prowadzących zajęcia
1 | Pod red. nauk. Tadeusz Trzaskalik | Wielokryterialne wspomaganie decyzji: metody i zastosowania | Polskie.Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. | 2014 |
2 | Foster Provost, Tom Fawcett | Analiza danych w biznesie. Sztuka podejmowania skutecznych decyzji | Helion, Gliwice. | 2015 |
3 | Waldemar Bojar, Katarzyna Rostek, Leszek Knopik. | Systemy wspomagania decyzji | Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. | 2015 |
1 | Łachwa A. | Rozmyty świat zbiorów, liczb, relacji, faktów, reguł i decyzji | Akademicka Oficyna Wydawnicza Exit, W-wa,. | 2001 |
2 | Pod red . T. Szapiro | Decyzje menedżerskie z Excelem | PWE, Warszawa. | 2000 |
3 | A. Ostanin | Metody optymalizacji z MATLAB | WYD. NAKOM. | 2013 |
1 | Turban E., J.E.Aronson | Decision Support Systems and Intelligent Systems. | New Jersey: Prentice Hall. | 2001 |
Wymagania formalne: Student musi być zarejestrowany na liście osób uprawnionych do zaliczenia przedmiotu.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie Matematyki Algebry liniowej, Technologii informacyjnych, Informatyki, Baz danych oraz Badań operacyjnych
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Wymagane jest posiadanie umiejętności obsługi oprogramowania takiego, jak MS Excel, MATLAB
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność samodzielnego poszerzania swej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada umiejętności modelowania procesów decyzyjnych, ich rozpoznawania, identyfikacji struktury i parametrów modeli. Ponadto potrafi właściwie dobierać odpowiednie metody w celu rozwiązania lub wspomagania problemu decyzyjnego. | laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna |
K_U01+++ K_U05++ |
P6S_UW |
02 | Posiada umiejętności wykorzystania odpowiedniego oprogramowania do rozwiązywania określonych problemów decyzyjnych zarówno jednokryterialnych, jak i wielokryterialnych oraz tworzenie systemów doradczych za pomocą pakietu programowego Fuzzy Logic Toolbox for Matlab dla problemów występujących w warunkach niepewności. | laboratorium, | zaliczenie cz. praktyczna |
K_U01+ K_U05+++ K_U17++ |
P6S_UW |
03 | Posiada wiedzę w zakresie podstawowych i nowoczesnych metod, technik i narzędzi informatycznych wspomagających proces podejmowania decyzji w zarządzaniu | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W11+++ K_W16+++ |
P6S_WG P6S_WK |
04 | Potrafi pracować w zespole. Posiada umiejętności wykorzystywania metod grupowego podejmowania decyzji i symulacji komputerowej, w tym gry symulacyjne. | gra dydaktyczna, laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna |
K_U01+ K_U04+ |
P6S_UU P6S_UW |
05 | Studenci zdobywają pogłębioną wiedzę w zakresie zaawansowanych metod wspomagania procesu decyzyjnego oraz umiejętność prowadzenia badań naukowych. | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W11+ K_W16+++ |
P6S_WG P6S_WK |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | W01 | MEK01 MEK03 | |
6 | TK02 | W02 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
6 | TK03 | W03 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
6 | TK04 | W04 | MEK02 MEK03 | |
6 | TK05 | W05 | MEK02 MEK03 | |
6 | TK06 | W06 | MEK03 MEK05 | |
6 | TK07 | W07 | MEK01 MEK03 | |
6 | TK08 | W08 | MEK03 MEK04 | |
6 | TK09 | W09 | MEK05 | |
6 | TK10 | W10 | MEK02 MEK03 | |
6 | TK11 | W11 | MEK03 MEK05 | |
6 | TK12 | W12 | MEK02 MEK04 MEK05 | |
6 | TK13 | W13 | MEK03 MEK04 | |
6 | TK14 | W14 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 | |
6 | TK15 | W15 | MEK03 MEK04 MEK05 | |
6 | TK16 | L01,L02 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
6 | TK17 | L03,L04 | MEK02 MEK03 | |
6 | TK18 | L05,L06 | MEK02 MEK03 | |
6 | TK19 | L07, L08 | MEK02 MEK03 | |
6 | TK20 | LO9 | MEK01 MEK03 | |
6 | TK21 | L1O | MEK02 | |
6 | TK22 | L11, L12 | MEK02 | |
6 | TK23 | L13, L14, L15 | MEK03 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 6) | Przygotowanie do laboratorium:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. Inne: 5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 6) | Udział w konsultacjach:
3.00 godz./sem. |
||
Egzamin (sem. 6) | Przygotowanie do egzaminu:
5.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Na egzaminie sprawdzana jest realizacja wszystkich efektów modułowych (MEK01-MEK05). Egzamin obejmuje pytania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi odpowiedzieć poprawnie na wszystkie pytania obowiązkowe, aby uzyskać ocenę dostateczną. Odpowiedź na pytania dodatkowe pozwala uzyskać wyższą ocenę: 25% poprawnych odpowiedzi - 3,5; 40% poprawnych odpowiedzi - 4,0; 60% poprawnych odpowiedzi - 4,5; 80% poprawnych odpowiedzi - 5,0 |
Laboratorium | Na zaliczeniu praktycznym laboratorium sprawdzana jest realizacja drugiego i trzeciego efektu modułowego (MEK02, MEK03). Sprawdzian obejmuje zadania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi poprawnie wykonać WSZYSTKIE zadania obowiązkowe aby uzyskać ocenę dostateczną. Rozwiązanie zadań dodatkowych pozwala uzyskać wyższą ocenę: 25% poprawnie rozwiązanych zadań - 3,5; 40% poprawnie rozwiązanych zadań - 4,0; 60% poprawnie rozwiązanych zadań - 4,5; 80% poprawnie rozwiązanych zadań - 5,0; |
Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Student musi odpowiedzieć na wszystkie zadania egzaminacyjne, aby uzyskać ocenę dostateczną. Rozwiązanie zadań dodatkowych pozwala uzyskać ocenę wyższą: 25% - 3.5, 40% - 4.0, 60% - 4.5 80% - 5.0 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | Ł. Paśko; G. Setlak | Random Forests in a Glassworks: Knowledge Discovery from Industrial Data | 2020 |
2 | Ł. Paśko; M. Piróg; G. Setlak | Pozyskiwanie wiedzy z danych przemysłowych do wspomagania decyzji w procesie produkcyjnym | 2019 |