logo
Karta przedmiotu
logo

Pojazdy lotniskowe

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Rzeczoznawstwo samochodowe, Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy, Transport lotniskowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: nie dotyczy

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 7865

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Transport lotniskowy

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 P30 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Mirosław Jakubowski

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodne z harmonogramem pracy Katedry Silników Spalinowych i Transportu.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie się z rodzajami, budową i eksploatacją pojazdów używanych na lotniskach. Zdobycie pogłębionej wiedzy z treści modułu.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów specjalności Transport lotniskowy.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Leon Prochowski, Andrzej Żuchowski Samochody ciężarowe i autobusy WKiŁ. 2011
2 Andrzej Zieliński Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych WKiŁ. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Reński A. Budowa samochodów. Układy hamulcowe i kierownicze oraz zawieszenia. Skrypt PW. 1997

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 2 semestr studiów II stopnia kierunku Transport.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowe wiadomości z mechaniki, termodynamiki, teorii maszyn i mechanizmów, budowy samochodów, budowy maszyn.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość konieczności samokształcenia oraz odpowiedzialności za pracę.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Ma podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje adekwatne do zakresu realizowanego w ramach zajęć z modułu. wykład, projekt egzamin cz. pisemna K_W05+
K_U08++
K_K02+
T2A_W05+
T2A_U08+
T2A_U09++
T2A_U17++
T2A_U18+
T2A_U19++
T2A_K03+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Podstawy budowy samochodów. Nadwozia, podwozia, układy napędowe. W01-W04, P01, P02 MEK01
2 TK02 Infrastruktura drogowa lotnisk. Rodzaje pojazdów lotniskowych. W05-W08, P03, P04 MEK01
2 TK03 Wymagania i konstrukcja niskopodłogowych autobusów lotniskowych. W09, P05, P06 MEK01
2 TK04 Budowa i wymagania dla lotniskowych pojazdów ratowniczo-gaśniczych. W10-W12, P07, P08, P09 MEK01
2 TK05 Pomocnicze pojazdy lotniskowe. Holowniki - konstrukcja, wymagania, eksploatacja. W13-W14, P10, P11, P12 MEK01
2 TK06 Wyposażenie specjalne pojazdów lotniskowych. W15, P13, P,14, P15 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 7.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem.
Inne: 8.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 6.00 godz./sem.
Inne: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 8.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 4.00 godz./sem.
Inne: 6.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 6.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 6.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.
Inne: 4.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład W trakcie zaliczenia pisemnego sprawdzany jest stopień opanowania materiału z zakresu przedmiotu przekazanego na wykładzie.
Projekt/Seminarium Średnia ocen z projektów.
Ocena końcowa Średnia z ocen z pisemnego zaliczenia wykładów i projektów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
2 M. Jakubowski Wpływ geometrii przyczepy kempingowej na aerodynamikę zespołu pojazdów 2022
3 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method 2021
4 M. Jakubowski; P. Woś Sposób kompensacji luzu zaworowego w silniku spalinowym o zmiennym stopniu sprężania i urządzenie do stosowania tego sposobu 2021
5 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
6 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine 2020
7 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
8 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
9 M. Jakubowski Badania symulacyjne wpływu geometrii bagażnika dachowego na parametry aerodynamiczne samochodu osobowego 2020
10 M. Jakubowski; P. Woś Numerical and Experimental Studies on Combustion Engines and Vehicles 2020
11 M. Jakubowski Wpływ modyfikacji układu chłodzenia prototypowego silnika VCR na przepływ cieczy chłodzącej 2019