logo
Karta przedmiotu
logo

Dynamika samochodów

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Rzeczoznawstwo samochodowe, Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy, Transport lotniskowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: nie dotyczy

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 7845

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Rzeczoznawstwo samochodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 L15 P15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Artur Jaworski

Terminy konsultacji koordynatora: Środa 10:30-12:00 Czwartek 8:45-10:15

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów pogłębionej wiedzy i umiejętności badań symulacyjnych z zakresu dynamiki ruchu samochodów.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 2 sem. specjalności: Rzeczoznawstwo samochodowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Arczyński S.: Mechanika ruchu samochodu. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa . 1994
2 Prochowski L.: Mechanika ruchu. WKiŁ, Warszawa. 2008
3 Siłka W.: Teoria ruchu samochodu. WNT, Warszawa . 2002
4 Mitchke M. Dynamika samochodu WKiŁ, Warszawa. 1989
5 Orzełowski S. Eksperymentalne badania samochodów i ich zespołów WNT, Warszawa. 1995
6 Mamala J.: Kompensacja niedostatku siły napędowej w procesie rozpędzania samochodu osobowego. Wydawnictwa Politechniki Opolskiej. 2011
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Arczyński S.: Mechanika ruchu samochodu. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa . 1994
2 Prochowski L.: Mechanika ruchu. WKiŁ, Warszawa. 2008
3 Siłka W.: Teoria ruchu samochodu. WNT, Warszawa . 2002
4 Orzełowski S. Eksperymentalne badania samochodów i ich zespołów. WNT, Warszawa. 1995
5 Instrukcja obsługi systemu DATRON DLS-2 DATRON. 2000

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 2 semestr

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 ma pogłębioną wiedzę z zakresu dynamiki ruchu samochodów. Potrafi wyznaczać charakterystyki dynamiczne samochodów. wykład, projekt, laboratorium obserwacja wykonawstwa, test pisemny K_W01+
K_W02++
K_U01++
K_U02++
K_U04++
K_U08++
K_U11++
K_U15++
T2A_W01+
T2A_U01+
T2A_U02+
T2A_U04+
T2A_U05+
T2A_U06+
T2A_U07+
T2A_U08++
T2A_U09++
T2A_U12+
T2A_U16+
T2A_U17+
T2A_U18+
T2A_U19+
02 uzyskuje przygotowanie do prowadzenia badań symulacyjnych samochodu (ruch przyspieszony, opóźniony, prostoliniowy i krzywoliniowy). wykład, projekt, laboratorium obserwacja wykonawstwa, raport pisemny K_W01+
K_W02++
K_U01+
K_U02++
K_U04++
K_U08++
K_U15+
T2A_W01+
T2A_U01+
T2A_U02+
T2A_U04+
T2A_U05+
T2A_U06+
T2A_U07+
T2A_U08++
T2A_U09++
T2A_U12+
T2A_U16+
T2A_U17+
T2A_U18+
T2A_U19+
03 rozumie aspekty bezpieczeństwa i ekologii związane z ruchem samochodu. wykład, projekt, laboratorium obserwacja wykonawstwa, raport pisemny K_W01+
K_K05+
T2A_W01+
T2A_K07+
04 potrafi przeprowadzić badania eksperymentalne samochodów w zakresie określonym w ramach modułu. laboratorium obserwacja wykonawstwa, raport pisemny K_W02+
K_U02++
K_U04++
K_K05+
T2A_W01+
T2A_U02+
T2A_U07+
T2A_U08++
T2A_U09++
T2A_U12+
T2A_U16+
T2A_K07+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Dynamika ruchu. Zachowanie się pojazdu w czasie jazdy. Chwilowy środek obrotu. Kąt znoszenia koła. Kąt znoszenia pojazdu. Sterowność samochodu. Ruch drgający samochodu. Pisemne zaliczenie obejmujące treści realizowane na wykładzie. W01_W08 MEK03
2 TK02 Bilans sił i mocy na kołach. Wyznaczanie charakterystyki dynamicznej, przyspieszeń i rozpędzania samochodu z mechanicznym i hydromechanicznym układem napędowym. Dynamika ruchu opóźnionego. Dynamika w ruchu krzywoliniowym. Ruch drgający samochodu-wpływ sztywności i tłumienia. P01-P08 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK03 Badania oporów toczenia. Badania oporów powietrza. Analiza rozpędzania. Badania elastyczności przyspieszania. Badanie znoszenia samochodu. Badania przyczepności na różnych nawierzchniach. Badania procesu hamowania. L01-L08 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 2.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja pierwszego efektu modułowego. Ocena ustalana jest na podstawie uzyskanej liczby punktów następująco: od 10 do 12 pkt. - dostateczny, powyżej 12 do 14 pkt. -plus dostateczny, powyżej 14 do 16 pkt. - dobry, powyżej 16 do 18 pkt. - plus dobry, powyżej 18 pkt - bardzo dobry.
Laboratorium Ocena końcowa z projektów jest średnią arytmetyczną ocen zodpowiedzi i w zależności od średniej wynosi: dla średniej od 3 do 3,24 - dst (3,0); dla średniej od 3,25 do 3, 74 - +dst (3,5); dla średniej od 3,75 do 4,24 - db (4,0); dla średniej od 4,25 do 4,74 - +db (4,5); dla średniej od 4,75 do 5 - bdb (5,0). Warunkiem zaliczenia laboratorium jest przyjęcie raportów pisemnych zespołowych z ćwiczeń.
Projekt/Seminarium Ocena z pracy projektowej zależna jest od jej poprawności wykonania: 5,0 - bezbłędnie pod względem obliczeniowym i merytorycznym, 4,5 - z mało istotnymi błędami merytorycznymi, 4,0 - błędy merytoryczne istotne, 3,5 - z nielicznymi błędami obliczeniowymi, 3,0 - z błędami obliczeniowymi i merytorycznymi. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z prac projektowych i w zależności od średniej wynosi: dla średniej od 3 do 3,24 - dst (3,0); dla średniej od 3,25 do 3, 74 - +dst (3,5); dla średniej od 3,75 do 4,24 - db (4,0); dla średniej od 4,25 do 4,74 - +db (4,5); dla średniej od 4,75 do 5 - bdb (5,0). Ocena końcowa z projektów jest średnią arytmetyczną ocen z prac projektowych i w zależności od średniej wynosi: dla średniej od 3 do 3,24 - dst (3,0); dla średniej od 3,25 do 3, 74 - +dst (3,5); dla średniej od 3,75 do 4,24 - db (4,0); dla średniej od 4,25 do 4,74 - +db (4,5); dla średniej od 4,75 do 5 - bdb (5,0)
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ocen z wykładu, projektów i laboratorium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Jaworski; A. Kryuchkov; V. Rozen; M. Sergienko; O. Terentiev Removal of Contaminants from an Aqueous Solution by a Magnetic Field Using the Effect of Focusing Ionic Impurities 2024
2 A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; P. Woś A comparative study on selected physical properties of diesel–ethanol–dodecanol blends 2024
3 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer 2024
4 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio 2024
5 A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś The investigation of auto-ignition properties of 1-butanol–biodiesel blends under various temperatures conditions 2023
6 A. Jaworski; H. Kuszewski; R. Longwic; P. Sander Assessment of Self-Ignition Properties of Canola Oil–n-Hexane Blends in a Constant Volume Combustion Chamber and Compression Ignition Engine 2023
7 B. Babiarz; A. Jaworski; H. Kuszewski; V. Mateichyk; M. Mądziel; S. Porada; M. Śmieszek; P. Woś Towards Cleaner Cities: An Analysis of the Impact of Bus Fleet Decomposition on PM and NOX Emissions Reduction in Sustainable Public Transport 2023
8 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
9 S. Boichenko; L. Chelaydyn; A. Jaworski; V. Ribun; S. Viktor; D. Viktoriia; P. Woś; A. Yakovlieva Effect of Diethyl Ether Addition on the Properties of Gasoline-Ethanol Blends 2023
10 A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel Sustainable Public Transport Strategies—Decomposition of the Bus Fleet and Its Influence on the Decrease in Greenhouse Gas Emissions 2022
11 A. Jaworski; K. Lejda Inżynieria środków transportu: badania, konstrukcja i technologia: wybrane problemy 2022
12 A. Jaworski; K. Lejda Modelowanie emisji zanieczyszczeń w spalinach silnikowych samochodu osobowego w cyklu jezdnym z uwzględnieniem oporu ruchu samochodu 2022
13 K. Balawender; A. Jaworski; P. Woś Sterowanie wtryskiwaczami wodoru w silniku przepływowym 2022
14 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
15 M. Bilski; A. Jaworski; K. Lejda Effect of driving resistances on energy demand and exhaust emission in motor vehicles 2022
16 S. Boichenko; A. Jaworski; K. Lejda; I. Shkilniuk; O. Tarasiuk Modern technologies of hydrogen generation and accumulation - analytical overview of theoretical and practical experience 2022
17 S. Boichenko; A. Jaworski; І. Matviyi; I. Shkilniuk; O. Tarasiuk; О. Tselishchev; P. Woś Міжгалузеві проблеми і системні дослідження в паливно-енергетичному секторі 2022
18 T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques 2022
19 A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel Lubricity of Ethanol-Diesel Fuel Blends-Study with the Four-Ball Machine Method 2021
20 K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests 2021
21 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method 2021
22 M. Jaremcio; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; P. Woś Charakterystyka wybranych testów jezdnych stosowanych w badaniach emisji zanieczyszczeń w spalinach silnikowych samochodów osobowych 2021
23 T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś Assessing Vehicle Emissions from a Multi-Lane to Turbo Roundabout Conversion Using a Microsimulation Tool 2021
24 T. Campisi; A. Jaworski; M. Mądziel; G. Tesoriere The Development of Strategies to Reduce Exhaust Emissions from Passenger Cars in Rzeszow City-Poland A Preliminary Assessment of the Results Produced by the Increase of E-Fleet 2021
25 A. Jaworski Odwzorowanie oporów ruchu samochodu podczas badań emisji zanieczyszczeń w spalinach na hamowni podwoziowej 2020
26 A. Jaworski; K. Lejda Systemy i środki transportu: konstrukcja i badania: wybrane zagadnienia 2020
27 A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak The Impact of Exhaust Emission from Combustion Engines on the Environment: Modelling of Vehicle Movement at Roundabouts 2020
28 A. Jaworski; K. Lew; P. Wojewoda Wpływ oddziaływania buspasów na parametry ruchu środków transportu drogowego 2020
29 K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym 2020
30 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
31 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine 2020
32 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
33 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
34 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej 2020
35 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels 2020
36 O. Ivanushko; A. Jaworski; A. Loboda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; M. Tsiuman Establishing the regularities of correlation between ambient temperature and fuel consumption by city diesel buses 2020
37 S. Boichenko; A. Jaworski; L. Pavliukh; S. Shamanskyi Evaluation of the potential of commercial use of microalgae in the world and in Ukraine 2020
38 S. Boichenko; A. Jaworski; M. Mądziel; L. Pavliukh Comparative assessment of CO2 emissions and fuel consumption in a stationary test of the passenger car running on various fuels 2020
39 S. Boichenko; A. Jaworski; N. Kalmykova; K. Lejda; O. Tarasiuk; O. Vovk Hydrogen technologies and environmental safety of technosphere: the key points of recent tendencies 2020
40 A. Jaworski Problematyka wyznaczania współczynników oporów ruchu samochodów do badań emisji zanieczyszczeń spalin w warunkach symulowanych na hamowni podwoziowej 2019
41 A. Jaworski; K. Lejda; J. Lubas; M. Mądziel Comparison of exhaust emission from Euro 3 and Euro 6 motor vehicles fueled with petrol and LPG based real driving conditions 2019
42 A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel Creating an emission model based on portable emission measurement system for the purpose of a roundabout 2019
43 K. Balawender; A. Jaworski Wpływ dodatku gazu HHO na wybrane parametry eksploatacyjne silnika o zi o małej pojemności 2019