logo
Karta przedmiotu
logo

Systemy teleinformatyczne w transporcie

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Rzeczoznawstwo samochodowe, Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy, Transport lotniskowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: nie dotyczy

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki

Kod zajęć: 7836

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Rzeczoznawstwo samochodowe, Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy, Transport lotniskowy

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 L15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Sławomir Górka

Terminy konsultacji koordynatora: Aktualizowane na bieżąco: http://zi.prz.edu.pl/index.php?akcja=konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu systemów teleinformatycznych w transporcie

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 1 semstr specjalności Rzeczoznawstwo samochodowe, Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy, Transport lotniskowy

Materiały dydaktyczne: http://sgorka.prz.edu.pl/stwt.htm

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Markusik S. Infrastruktura Logistyczna w Transporcie, Tom III Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2013
2 Kula S. Systemy teletransmisyjne WKŁ, Warszawa . 2004
3 Januszewski J. Systemy satelitarne GPS Galileo i inne. PWN, Warszawa. 2006
4 Praca zbiorowa. System nawigacyjny GALILEO. WKiŁ, Warszawa . 2007
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Vademecum Teleinformatyka I, II, III IDG, Warszawa 1999, 2000. 2002
2 Hajdul M Organizacja i monitorowanie procesów transportowych Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań. 2015
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Choromański W. Systemy transportowe PRT WKiŁ, Warszawa . 2015

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 1 semestr specjalności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna teoretycznie i praktycznie problematykę systemów informacyjnych. Zna i rozumie ich opis, ilość informacji, kodowanie i kompresję. Ma wiedzę o sieciach informatycznych, o rozmieszczeniu zasobów informacji i ich przepływie, jak również o środkach i standardach przekazywania informacji. Zna zakres zastosowania technologii informacyjnych w transporcie i systemach zarządzania flotą. wykład, laboratorium kolokwium, sprawozdania z laboratoriów K_W02+
K_W03+
K_W05+
K_W09+
K_W11+
K_W12+
K_U04+
K_U07+
K_U10++
K_U12++
K_K01+
K_K03+
K_K04+
T2A_W01++
T2A_W02+
T2A_W03+
T2A_W04++
T2A_W05+
T2A_W06+
T2A_W07+
T2A_U07+++
T2A_U08++
T2A_U09+
T2A_U10+
T2A_U12+
T2A_U15+
T2A_U16++
T2A_U17+
T2A_U18+++
T2A_U19++
T2A_K02++
T2A_K04+
T2A_K06+
02 Rozumie pojęcia: inteligentne systemy transportowe, architektura klasycznego systemu TT, środowisko telekomunikacyjne pojazdu, przesyłanie informacji między pojazdem a infrastrukturą, CAN/GSM/GPS, RFID, OGN. Potrafi scharakteryzować systemy i urządzenia łączności krótkiego zasięgu. Zna podstawy lokalizacji i nawigacji w systemach satelitarnych. wykład, laboratorium kolokwium, sprawozdania z laboratoriów K_W05+
K_U10++
T2A_W05+
T2A_U07++
T2A_U08+
T2A_U09+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Programy rozwoju telematyki transportu - inteligentnych systemów transportowych we Wspólnocie Europejskiej. Architektura klasycznego systemu TT. Strategie wprowadzania rozwiązań TT. Normalizacja w TT. Systemy łączności w TT – charakterystyka środowiska telekomunikacyjnego pojazdu. Przesyłanie informacji między pojazdem a infrastrukturą – ujęcie strukturalne. Systemy i urządzenia łączności krótkiego zasięgu. Telematyczne systemy autostradowe, systemy pobierania opłat. Systemy TT w transporcie lotniczym. Podstawy lokalizacji i nawigacji. Systemy satelitarne GPS i GALILEO, budowa i odmiany różnicowe systemów, system DGPS. Satelitarne systemy lokalizacji i monitorowania pojazdów i statków powietrznych. Systemy monitorowania zabudowy, układy CAN/GSM/GPS, RFID, OGN. W, L MEK01 MEK02
1 TK02 Przetwarzanie, analiza i wizualizacja przykładowych danych transportowych z wykorzystaniem narzędzi analizy danych MS Excel. Systemy zarządzania flotą - wykorzystanie systemów monitoringu CAN/GPS w technologii SaaS do monitorowania, kontrolowania i raportowania floty pojazdów, ecodriving. W, L MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Praktyczna weryfikacja wiedzy i umiejętności realizowana jest na ostatnim laboratorium. Na zaliczeniu praktycznym laboratorium sprawdzana jest realizacja modułowego efektu kształcenia (MEK01)
Laboratorium Student musi wykonać zadania praktyczne w formie sprawozdań zgodnie z zapisami instrukcji do poszczególnych zajęć (TK01). Na zaliczeniu praktycznym sprawdzana jest realizacja modułowego efektu kształcenia (MEK01).
Ocena końcowa Na ocenę 3: wykonał zadania praktyczne w formie sprawozdań zgodnie z zapisami instrukcji do poszczególnych zajęć oraz potrafi przeprowadzić analizę danych w Excel, uzyskanych z systemów zintegrowanych. Posługiwać się wybranymi aplikacjami do zarządzania flotą i monitorowania pojazdów w sposób podstawowy (planowanie trasy, koszty, lokalizacja). Na ocenę 4 potrafi oprócz w/w: przeprowadzić m.inn. optymalizację planowanych tras (przy pomocy wbudowanych narzędzi), wykonać analizy i wizualizacje dla danych z modułu CAN/GPS w systemach SaaS (trasa przejazdu z wykresem prędkości, wykres poziomu paliwa i trasa przejazdu, lokalizacje pojazdów na mapie). Na ocenę 5 potrafi oprócz w/w: m.inn. przeprowadzić analizę pod kątem EcoDriving'u definiować strefy ograniczone, definiować alerty aktywności pojazdów w strefach itp. Udzielić ustnej odpowiedzi na wylosowane pytanie teoretyczne z zagadnień MEK01 nieweryfikowalne przy pomocy w/w aplikacji.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak