Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Budownictwo
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Budownictwo blok HEP1 SPEC1, Budownictwo blok HEP1 SPEC2, Budownictwo blok HEP2 SPEC1, Budownictwo blok HEP2 SPEC2
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Mechaniki Konstrukcji
Kod zajęć: 78
Status zajęć: obowiązkowy dla programu Budownictwo blok HEP1 SPEC1
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W60 C30 L15 P30 / 11 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Leonard Ziemiański
Terminy konsultacji koordynatora: <a href=" https://leonard-ziemianski.v.prz.edu.pl/"> są podane tutaj
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Grzegorz Piątkowski
Terminy konsultacji koordynatora: <a href="https://grzegorzpiatkowski.v.prz.edu.pl/"> są podane tutaj
semestr 3: mgr inż. Łukasz Szyszka , termin konsultacji <a href="https://lszyszka.v.prz.edu.pl/"> są podane tutaj
semestr 3: mgr inż. Natalia Bróż , termin konsultacji <a href="https://nbroz.v.prz.edu.pl/"> są podane tutaj
semestr 3: mgr inż. Przemysław Smela , termin konsultacji <a href="https://psmela.v.prz.edu.pl/"> są podane tutaj
semestr 3: dr inż. Celina Jagiełowicz-Ryznar , termin konsultacji <a href="https://cjr.v.prz.edu.pl/"> są podane tutaj
semestr 3: dr inż. Michał Jurek , termin konsultacji <a href="https://mjurek.v.prz.edu.pl/"> są podane tutaj
semestr 3: mgr inż. Daniel Szynal
semestr 3: dr inż. Zbigniew Kiełbasa
semestr 3: dr inż. Marek Kolczuga
semestr 3: dr hab. inż. prof. PRz Piotr Nazarko
Główny cel kształcenia: Uzyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie definiowania i obliczania prostych, prętowych schematów statycznych konstrukcji oraz w zakresie opisu stanu naprężeń i stanu odkształceń w podstawowych prętowych układach konstrukcyjnych.
Ogólne informacje o zajęciach: Wytrzymałość materiałów daje podstawy do projektowania elementów konstrukcji oraz prostych układów konstrukcyjnych.
Materiały dydaktyczne: Materiały dostępne na stronie http://kmk.portal.prz.edu.pl/dydaktyka/
1 | Adam Bodnar | Wytrzymałość materiałów : podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. | 2004 |
1 | Marek Kolczuga, Lidia Buda-Ożóg | Wytrzymałość materiałów : materiały pomocnicze Cz.1 | OW PRz. | 2009 |
2 | Teresa Filip, Marek Kolczuga | Wytrzymałość materiałów : geometria pól, siły wewnętrzne w płaskich układach prętowych : materiały p | OW PRz. | 2006 |
3 | Barbara Turoń, Grzegorz Piątkowski | Strength of materials: internal forces in statically determinate structures - examples for beams | OW PRz. | 2015 |
1 | Zdzisław Dyląg, Antoni Jakubowicz, Zbigniew Orłoś. | Wytrzymałość materiałów T.1 | WNT. | 2003 |
2 | M. Niezgodziński, T. Niezgodziński | Zadania z wytrzymałości materiałów | WNT. | 1997 |
3 | M. Niezgodziński, T. Niezgodziński | Wzory, wykresy i tablice wytrzymałośćiowe | WNT. | 1996 |
4 | Zdzisław Iwulski. | Wyznaczanie sił tnących i momentów zginających w belkach : zadania z rozwiązaniami | Uczel.Wydaw.Nauk.-Dydakt.AGH. | 2001 |
Wymagania formalne: Zaliczenie modułu kształcenia "Mechanika teoretyczna". Rejestracja na trzeci semestr studiów.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość matematyki w zakresie wybranych działów algebry liniowej, rachunku wektorowego, różniczkowego i całkowego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Formułowanie algorytmów statyki, w tym obliczania reakcji podporowych dla prętowych układów statycznie wyznaczalnych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość konieczności samokształcenia. Umiejętność współdziałania i pracy w grupie. Przestrzeganie zasad BHP w laboratorium WM. Odpowiedzialność za udostępnione na czas zajęć wyposażenie lab. WM.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada wiedzę teoretyczną z zakresu podstaw wytrzymałości materiałów. | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W01+ K_W04+++ K_W05+ K_W07+ |
P6S_WG |
02 | Posiada umiejętności w zakresie obliczeń statycznych dla statycznie wyznaczalnych płaskich układów prętowych, umiejętności w zakresie obliczeń wytrzymałościowych. | ćwiczenia, projekty | kolokwium, sprawozdanie z projektu, egzamin cz. pisemna |
K_U04+ K_U07+ |
P6S_UW |
03 | Posiada wiedzę umożliwiającą zaplanowanie podstawowych eksperymentów wytrzymałościowych. | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna, raport pisemny |
K_W04+++ K_W05+ |
P6S_WG |
04 | Posiada umiejętności umożliwiające przeprowadzenie podstawowych eksperymentów wytrzymałościowych. | laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna, raport pisemny, obserwacja wykonawstwa |
K_U05+ |
P6S_UW |
05 | Potrafi pracować w zespole i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane eksperymenty i uzyskane wyniki pomiarów oraz bezpieczeństwo własne i pozostałych osób w grupie. | laboratorium | obserwacja wykonawstwa |
K_K01++ K_K02++ |
P6S_KK P6S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01-W02 | MEK01 | |
3 | TK02 | W03-W04, C01-C04, P01-P04, L01-L15 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK03 | W05-W06, C01-C04, P01-P04 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK04 | W07-W12, C05-C08, P05-P08, L01-L06 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
3 | TK05 | W13-W14, P09-P12, L01-L15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
3 | TK06 | W15-W18, C09-C12, P13-P14, L07-L12 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
3 | TK07 | W19-W29, C13-C14, P21-P24, L08-L09 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
3 | TK08 | W21-W22, P21-P24 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
3 | TK09 | W23-W24, C15-C16, P21-P24 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK10 | W25-W26, C17-C18, P21-P24, L10-L11 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
3 | TK11 | W27-W30, C19-C22, P17-P20 | MEK01 | |
3 | TK12 | W31-W34, C23-C24, P21-P24 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK13 | W35-W38, C25-C26, P25-P28 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK14 | W43-W44, P25-P28, L12-L13 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
3 | TK15 | W45-W46 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK16 | W47-W48, C27-C28 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK17 | W49-W50 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK18 | W51-W52 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK19 | W53-W58, C29-C30, P29-P30 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK20 | W59-W60 | MEK01 MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
60.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
15.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 45.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) | Przygotowanie do ćwiczeń:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
20.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 3) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 3) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
20.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | Przygotowanie do konsultacji:
3.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 3) | Przygotowanie do egzaminu:
40.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
3.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Na podstawie egzaminu pisemnego. Na egzaminie z Wytrzymałości Materiałów obowiązują: wszelkie zagadnienia badane na laboratorium, wszystkie typy zadań rozwiązywanych na ćwiczeniach i na projektach, całość materiału omawianego na wykładach i wszystkie przykłady zrealizowane na wykładach, zagadnienia wskazane na wykładzie do samodzielnego studiowania. Studenci, którzy spełnią kryteria (podane w opisie ćwiczeń i projektów) będą zwolnieni z egzaminu pisemnego. |
Ćwiczenia/Lektorat | Ćwiczenia zalicza się na podstawie sumarycznych wyników pięciu kolokwiów przeprowadzanych podczas zajęć w semestrze. Za każde kolokwium student otrzymuje od 0 do 4 punktów. Kolokwia nie podlegają poprawie. Nieobecność (bez względu na jej przyczynę) na kolokwium jest równoznaczna z uzyskaniem 0 punktów. Zaliczenie ćwiczeń wymaga zdobycia minimum 50% wszystkich punktów. Studenci, którzy nie uzyskają zaliczenia z ćwiczeń na podstawie sumy zdobytych punktów, tj. suma zdobytych punktów będzie mniejsza niż 50% wszystkich punktów, będą pisali kolokwium zaliczające ćwiczenia. W trakcie ćwiczeń będzie można uzyskać dodatkowe punkty za aktywność. Punkty za aktywność nie będą wliczane do sumy punktów wymaganych do zaliczenia ćwiczeń. Punkty za aktywność mają wpływ na ocenę końcową z WM. Studenci, którzy uzyskają wyróżniający się wynik z ćwiczeń (bliska maksymalnej liczba punktów z kolokwiów oraz ponadprzeciętna liczba punkty za aktywność) i spełnią dodatkowe warunki (dotyczące projektów i laboratorium) będą zwolnieni z egzaminu pisemnego. W trakcie ćwiczeń można stracić punkty uzyskane na kolokwiach! UJEMNE PUNKTY będą przyznawane za RAŻĄCY brak aktywności w ćwiczeniach lub za nieznajomość PODSTAWOWYCH, KLUCZOWYCH zagadnień omawianych na wykładach. |
Laboratorium | Na podstawie sprawozdań z wykonanych zespołowych ćwiczeń laboratoryjnych. Za każde zaliczone sprawozdanie każdy z członków zespołu otrzymuje jeden punkt lub dwa punkty. Każde ćwiczenie laboratoryjne musi być zaliczone na co najmniej jeden punkt. Laboratoria są zaliczone wtedy, kiedy każde ze zrealizowanych w semestrze ćwiczeń laboratoryjnych jest zaliczone. Studenci, którzy zaliczą każde ćwiczenie laboratoryjne na dwa punkty (oraz spełnią inne wymagania) będą dopuszczeni do egzaminu zerowego. |
Projekt/Seminarium | Na podstawie sprawozdań z wykonanych poprawnie zestawów zadań projektowych (dalej projektów). Za każdy zaliczony projekt będą przyznawane punkty: 1, 2 lub 3 w zależności od zrealizowanego zakresu i terminu oddania. Każdy projekt musi zostać zaliczony w zakresie minimalnym na 1 punkt. Projekty są zaliczone wtedy, kiedy każde zadanie projektowe jest zaliczone na co najmniej jeden punkt. Projekty można zaliczać do końca sesji zasadniczej. Zaliczenie projektów jest warunkiem koniecznym dopuszczenia do egzaminu. Studenci, którzy zaliczą każdy projekt na trzy punkty (oraz spełnią inne wymagania) będą zwolnieni z egzaminu pisemnego. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest proporcjonalna do sumy punktów. W trakcie semestru i egzaminu student może uzyskać maksymalnie 110 pkt,w tym za ćwiczenia 20 punktów, za projekty 21 punktów, za laboratoria 14 punktów, za egzamin 45 punktów i dodatkowo 10 punktów za aktywność w trakcie ćwiczeń. Kryteria punktowe na poszczególne oceny są jak następuje: 5,0 = 91 punktów; 4,5 = 81 punktów; 4,0 = 70 punktów; 3,5 = 58 punktów; 3,0 = 34 punktów. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | P. Smela; R. Szozda; L. Ziemiański | Modeling of the Cryogenic Tank to Warehouse Liquefied Natural Gas (LNG) in the Event of the Earthquake | 2024 |
2 | B. Miller; L. Ziemiański | Multi-Objective Optimization of Thin-Walled Composite Axisymmetric Structures Using Neural Surrogate Models and Genetic Algorithms | 2023 |
3 | B. Miller; L. Ziemiański | Detection of Material Degradation of a Composite Cylinder Using Mode Shapes and Convolutional Neural Networks | 2021 |
4 | B. Miller; L. Ziemiański | Identification of Mode Shapes of a Composite Cylinder Using Convolutional Neural Networks | 2021 |
5 | P. Nazarko; A. Prokop; L. Ziemiański | Digitalization of historic buildings using modern technologies and tools | 2021 |
6 | A. Borowiec; L. Folta; G. Kędzior; A. Kulon; B. Miller; M. Rajchel; T. Siwowski; D. Szynal; Ł. Szyszka; B. Wójcik ; L. Ziemiański | Opracowanie programu i przeprowadzenie badań na specjalistycznej platformie wstrząsowej symulującej wstrząsy tektoniczne dla słupów kompozytowych wysokości 9 m | 2020 |
7 | B. Miller; L. Ziemiański | Optimization of Dynamic and Buckling Behavior of Thin-Walled Composite Cylinder, Supported by Nature-Inspired Agorithms | 2020 |
8 | B. Miller; L. Ziemiański | Optimization of dynamic behavior of thin-walled laminated cylindrical shells by genetic algorithms and deep neural networks supported by modal shape identification | 2020 |
9 | P. Nazarko; L. Ziemiański | Application of Elastic Waves and Neural Networks for the Prediction of Forces in Bolts of Flange Connections Subjected to Static Tension Tests | 2020 |
10 | A. Borowiec; L. Folta; L. Janas; G. Kędzior; R. Klich; A. Kulon; P. Nazarko; G. Piątkowski; T. Siwowski; D. Szynal; Ł. Szyszka; B. Wójcik ; D. Ziaja; L. Ziemiański | Przegląd specjalny mostu stalowego w km. 108.404 oraz kładek dla pieszych w km. 166.188; 174.410; 184.875; 223.194 lini nr 91 Kraków Główny - Medyka | 2019 |
11 | A. Kozłowski; T. Siwowski; L. Ziemiański | Distributed fibre optic sensors for advanced structural health monitoring of FRP composite bridge | 2019 |
12 | B. Markiewicz; B. Miller; L. Ziemiański | Numerical Analysis of Free Vibration of Laminated Thin-Walled Closed-Section Shell Structures | 2019 |
13 | B. Markiewicz; G. Piątkowski; Ł. Szyszka; D. Ziaja | Experimental verification of the numerical model of a reinforced concrete arch | 2019 |
14 | B. Miller; L. Ziemiański | Frequency optimisation of composite cylinder using an evolutionary algorithm and neural networks | 2019 |
15 | B. Miller; L. Ziemiański | Maximization of Eigenfrequency Gaps in a Composite Cylindrical Shell Using Genetic Algorithms and Neural Networks | 2019 |
16 | M. Kaczmarzyk; M. Musiał; G. Piątkowski | Preliminary assessment of a flat roof radiation on radiative heat gains of nearby windows – a case study | 2019 |