logo
Karta przedmiotu
logo

Elektroniczna obsługa klientów

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Systemy zapewnienia jakości produkcji, Zarządzanie systemami produkcyjnymi

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki

Kod zajęć: 741

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Zarządzanie systemami produkcyjnymi

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W30 L30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Sławomir Górka

Terminy konsultacji koordynatora: Aktualne terminy w zakładce "Konsultacje", na stronie: sgorka.v.prz.edu.pl

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem prowadzenia przedmiotu Elektroniczna obsługa klientów jest przygotowanie studentów do efektywnej pracy w organizacjach charakteryzujących się wysokim stopniem wykorzystania techniki informatycznej, jak również w organizacjach, w których wdrożenie systemów zintegrowanych wspomagających zarządzanie jest planowane.

Ogólne informacje o zajęciach: W czasie wykładów i laboratoriów studenci zdobywają niezbędną wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą strategii i metod mających na celu zwiększenie lojalności klientów oraz zmniejszenie kosztów obsługi, promocji i sprzedaży. Nabywają umiejętności praktycznego posługiwania się wybranymi, komercyjnymi systemami informatycznymi, które umożliwiają interakcję organizacji i jej klientów poprzez urządzenia techniczne przekazujące dane kanałami elektronicznymi, przy jednoczesnej integracji tych kanałów z usługami i informacjami będącymi w strukturze organizacyjnej i technologicznej organizacji.

Materiały dydaktyczne: Materiały dostępne w DMS ISOF i na sgorka.v.prz.edu.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Dyche J CRM. Relacje z klientami Helion, Gliwice. 2002
2 Urban W, Siemieniako D Lojalność klientów : modele, motywacja i pomiar PWN, Warszawa. 2008
3 Stanusch A. i M CRM - przewodnik dla wdrażających PLACET, Warszawa . 2007
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 ISOF - możliwości systemu . 2009
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Barbara Ocicka Technologie mobilne w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw Wydawnictwo Naukowe PWN. 2021

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 7 semestrze kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji, specjalności: logistyka produkcji

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów: Technologia informacyjna, Bazy danych, Makro i Mikroekonomia, Marketing oraz Zarządzanie

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury, umiejętność pracy w lokalnych i rozległych sieciach komputerowych, obsługi arkuszy kalkulacyjnych, baz danych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia się i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma szczegółową wiedzę dotyczącą wspomagania procesów zarządzania przedsiębiorstwem przemysłu maszynowego, przy pomocy zintegrowanych informatycznych systemów zarządzania. Ma wiedzę teoretyczną dotyczącą strategii i metod mających na celu zwiększenie lojalności klientów oraz zmniejszenie kosztów obsługi, promocji i sprzedaży. Ma wiedzę teoretyczną dotyczącą wspomagania procesów logistycznych, z wykorzystaniem teleinformatycznych systemów identyfikacji i monitorowania zasobów, planowania i optymalizacji dostaw, ograniczania kosztów działalności. wykład zaliczenie cz. pisemna K_W11++
K_U01+
P6S_UW
P6S_WK
02 Ma umiejętności praktycznego posługiwania się wybranymi, komercyjnymi systemami informatycznymi, które umożliwiają interakcję organizacji i jej klientów poprzez urządzenia techniczne przekazujące dane kanałami elektronicznymi, przy jednoczesnej integracji tych kanałów z usługami i informacjami będącymi w strukturze organizacyjnej i technologicznej organizacji. laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K_W11++
K_U01++
K_U04+
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Elektroniczna obsługa klienta – podstawowe pojęcia, stopnie zaawansowania, podstawowe korzyści wynikające z wdrożenia systemu (korzyści biznesowe, korzyści techniczne). W01 MEK01
7 TK02 Zagadnienia globalizacji procesów gospodarczych i kształtowania się społeczeństwa informacyjnego, rola Internetu w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. W02 MEK01
7 TK03 Zasady nowoczesnych form organizacji pracy oraz modyfikacje struktur zarządzania w organizacjach gospodarczych stymulowane rozwojem sieci komputerowych. W03 MEK01
7 TK04 Gromadzenie, przetwarzanie oraz prezentacja informacji dotyczących klientów firmy W04 MEK01
7 TK05 Technologia CRM (Customer Relationship Management), cele wdrożenia CRM w firmie, zmiany, jakich można oczekiwać w firmie w wyniku zastosowania CRM, sposób implementacji tego systemu W05 MEK01
7 TK06 Programy lojalnościowe W06 MEK01
7 TK07 Bezpieczeństwo systemów pozostających pod kontrolą systemów komputerowych - wprowadzenie. W07 MEK01
7 TK08 Podstawowe pojęcia dotyczące autoryzacji, identyfikacji i potwierdzania tożsamości w systemach teleinformatycznych, przy pomocy podpisu elektronicznego, z uwzględnieniem aspektów formalno-prawnych i organizacyjnych oraz infrastruktury klucza publicznego (PKI) W08 MEK01
7 TK09 Wspomaganie procesów logistycznych, z wykorzystaniem teleinformatycznych systemów identyfikacji i monitorowania zasobów, planowania i optymalizacji dostaw, ograniczania kosztów działalności. W09 MEK01
7 TK10 Bankowość Internetowa: fazy rozwoju usług bankowych w Internecie, bezpieczeństwo, przyszłościowe produkty w bankowości internetowej W10 MEK01
7 TK11 Przetwarzanie, analiza i wizualizacja przykładowych danych logistycznych z wykorzystaniem narzędzi analizy danych MS Excel. Wprowadzenie do systemu ISOF HEUTHES. Moduł administracji systemem ISOF L01 MEK02
7 TK12 Obsługa modułu Sprzedaż (stanowisko: Sprzedawca) realizacja sprzedaży określonych produktów i wystawianie faktury VAT, faktury korygującej, paragonu, faktury pro-forma. Wyszukiwanie wystawionych wcześniej dokumentów według różnych kryteriów (za miesiąc, rok, według typu faktury czy jednostki organizacyjnej). Definiowanie cenników produktów i przypisanie cen do wybranych kontrahentów. Eksport danych do arkusza kalkulacyjnego. L02 MEK02
7 TK13 Moduł Logistyka (stanowisko: pracownik Działu Handlowego) - tworzenie oferty, na jej podstawie generowanie zamówienia od klienta, sprawdzanie możliwości realizacji zamówienia, realizacja w postaci wystawienia dokumentu WZ, generowanie nowego zamówienie wewnętrznego będącego podstawą nowego zamówienia zewnętrznego, wystawienie faktur zakupowych. Wykonanie analizy rotacji towarów według zadanych kryteriów (dla magazynu, producenta, dostawcy) L03 MEK02
7 TK14 Moduł DMS (Document Management System) - definiowanie drzewa dokumentów, nadawanie pracownikom uprawnień do poszczególnych obiektów w drzewie dokumentów, elektroniczne obiegi dokumentów w firmie obejmujące podstawowe procesy biznesowe (obsługa sprzedaży, poczty, itp.), raporty o obiegach oraz uprawnieniach. L04 MEK02
7 TK15 CRM Operacyjny (stanowisko: Specjalista ds. Sprzedaży) - wprowadzanie poszczególnym pracownikom listy „aktywności” do wykonania (planowane spotkania, prezentacje, rozmowy telefoniczne, itp.). Powiązanie dokumentów z DMS z odpowiednimi „aktywnościami”. Wprowadzanie nowych „aktywności” do wcześniej zdefiniowanych obiegów elektronicznych L05 MEK02
7 TK16 CRM Analityczny (stanowisko: Prezes Zarządu) - analiza pracy działu handlowego - sporządzenie raportów: sprzedaży w zadanym okresie czasowym, działań związanych z wybranym kontrahentem, pracy i jej efektów dla przedstawicieli handlowych. L06 MEK02
7 TK17 Systemy wspomagania procesów logistycznych - wykorzystanie przykładowych pakietów oprogramowania (EmapaTransport+, Monitoring-gps.net, NaviFleet) monitoringu CAN/GPS/GSM w technologii chmurowej (SaaS) do monitorowania, kontrolowania i raportowania dostaw, ecodriving. L07 MEK02
7 TK18 Bezpieczeństwo systemów pozostających pod kontrolą systemów komputerowych. Autoryzacja, identyfikacja i potwierdzanie tożsamości w systemach teleinformatycznych, przy pomocy podpisu elektronicznego. L08 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 4.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 2.00 godz./sem.
Inne: 3.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja pierwszego efektu modułowego (MEK01). Student wykonuje test. Do każdego pytania: 4 możliwe odpowiedzi, tylko jedna poprawna.losuje zestaw 4 pytań. Na ocenę 3.0 51%, 3.5 - 63%, 4.0 - 75%, 4,5 - 88%, 5 >95%
Laboratorium Student musi wykonać zadania praktyczne w systemie CRM ISOF Heuthes zgodnie zapisami instrukcji do poszczególnych zajęć (TK12-TK18). Na zaliczeniu praktycznym laboratorium sprawdzana jest realizacja drugiego efektu modułowego (MEK02). Opracować i zaprezentować temat z listy podanej przez prowadzącego. Na ocenę 3 potrafi obsługiwać podstawowe funkcje w modułach CRM Operacyjny, DMS, Logistyka, Sprzedaż. Na ocenę 4 potrafi oprócz w/w: nadawać pracownikom uprawnienia do poszczególnych obiektów w drzewie dokumentów, powiązać dokumenty z DMS z odpowiednimi aktywnościami, wprowadzać nowe dokumenty i aktywności do zdefiniowanych obiegów. W systemach monitorowania: przeprowadzić optymalizację planowanych tras (przy pomocy wbudowanych narzędzi), wykonać analizy i wizualizacje dla danych z modułu CAN/GPS w systemach SaaS. Na ocenę 5 potrafi oprócz w/w: w CRM Analitycznym wykonać analizy i raporty pracy działu handlowego, działań związanych z wybranym kontrahentem, w DMS utworzyć nowe elektroniczne obiegi dokumentów obejmujące podstawowe procesy biznesowe (obsługa sprzedaży, zakupów, zgłoszeń serwisowych, itp.). W systemach monitorowania: przeprowadzić analizę pod kątem EcoDriving'u definiować strefy ograniczone, definiować alerty aktywności pojazdów w strefach itp.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona oceny z: wykładu z wagą 0,4, laboratorium z wagą 0,4 i opracowanego tematu z wagą 0,2.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
ELOK_W.jpg

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
ELOK.jpg

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak