Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Kod zajęć: 7401
Status zajęć: wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / C30 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. Michał Proksa
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Cezary Szpytma
Imię i nazwisko koordynatora 3: dr inż. arch. prof. PRz Anna Martyka
Główny cel kształcenia: Przygotowanie studenta do projektu dyplomowego przez analizę poznanych w trakcie studiów magisterskich metod projektowania architektonicznego.
Ogólne informacje o zajęciach: Seminarium dyplomowe przygotowuje studenta do wykonania pracy dyplomowej przez analizę poznanych w toku studiów metod projektowania architektonicznego, poznawanie aktualnych światowych tendencji projektowych oraz zapoznanie się z aktualnymi przepisami prawa budowlanego.
1 | Ching F. | Architecture: Form, Space, & Order | Wydawnictwo: Wiley. | 2007 |
2 | Jodido F. | Architecture NOW! | Wydawnictwo: TASCHEN America Llc. | 2009 |
3 | Prokopska A. | Morfologia dzieła architektonicznego. Analiza metodologiczna wybranych morfologicznych układów środo | Rzeszów : Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz. | 2002 |
1 | Neufert E. | Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego | Warszawa: Arkady. | 2011 |
2 | Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane | . | ||
3 | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bud | . | 2002 | |
4 | Prokopska A. | Podręcznik projektowania architektonicznego. Procesy wstępne. | Rzeszów : Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz. | 2012 |
1 | Węglińska M., | Jak pisać pracę magisterską?, | Kraków: IMPULS., . | 2002 |
2 | Wisłocki K., | Metodologia i redakcja prac naukowych, | Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej., . | 2013 |
Wymagania formalne: Zaliczone przedmioty z poprzednich semestrów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza na temat: projektowania zgodnego z przepisami prawa budowlanego i warunków technicznych, wymagań funkcjonalnych i powierzchniowych dostosowanych do poszczególnych funkcji obiektów budowlanych
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność projektowania w określonym kontekście urbanistycznym. Umiejętność prawidłowego rozwiązania funkcjonalnego, architektonicznego, konstrukcyjnego i materiałowego projektowanego obiektu budow
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi samodzielnie przechodzić przez poszczególne etapy wykonywania projektu architektoniczno- budowlanego.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | D.W1. Zna i rozumie szczegółową problematykę dotyczącą architektury i urbanistyki w zakresie rozwiązywania złożonych problemów projektowych | seminarium | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_W03+ K_W06+ K_W11+ |
P7S_WG P7S_WK |
02 | D.W2. Zna i rozumie zaawansowaną problematykę dotyczącą architektury i urbanistyki przydatną do projektowania obiektów architektonicznych i zespołów urbanistycznych w kontekście społecznych, kulturowych, przyrodniczych, historycznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, integrując wiedzę zdobytą podczas w trakcie studiów | seminarium | sprawdzian pisemny, prezentacja projektu |
K_W03+ K_W11+ |
P7S_WG P7S_WK |
03 | D.W3. Zna i rozumie zasady, rozwiązania, konstrukcje, materiały budowlane stosowane przy wykonywaniu zadań inżynierskich z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego | seminarium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_W03+ |
P7S_WG P7S_WK |
04 | D.W4. Zna i rozumie problematykę dotyczącą architektury i urbanistyki w kontekście wielobranżowego charakteru projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę współpracy z innymi specjalistami | seminarium | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_W03+ K_W13+ |
P7S_WG P7S_WK |
05 | D.W5. Zna i rozumie zasady profesjonalnej prezentacji koncepcji architektonicznych i urbanistycznych | seminarium | prezentacja projektu |
K_W12+ |
P7S_WK |
06 | D.U1. Potrafi dokonać krytycznej analizy istniejących uwarunkowań, waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy oraz formułować wnioski do projektowania w skomplikowanym, interdyscyplinarnym kontekście | seminarium | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_U01+ |
P7S_UK P7S_UW |
07 | D.U2. Potrafi zaprojektować złożony obiekt architektoniczny lub zespół urbanistyczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z przyjętym programem, uwzględniając aspekty pozatechniczne i integrując interdyscyplinarną wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie studiów | seminarium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+ K_U04+ |
P7S_UK P7S_UU P7S_UW |
08 | D.U3. Potrafi przygotować zaawansowaną prezentację graficzną, pisemną i ustną własnych koncepcji projektowych w zakresie architektury i urbanistyki, spełniającą wymogi profesjonalnego zapisu właściwego dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego | seminarium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U03+ |
P7S_UK |
09 | D.U4. Potrafi wykorzystać metody analityczne do formułowania i rozwiązywania zadań projektowych | seminarium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+ K_U03+++ |
P7S_UK P7S_UW |
10 | D.U5. Potrafi przedstawić tło teoretyczne i uzasadnienie prezentowanych rozwiązań w postaci opracowania o charakterze naukowym | seminarium | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_U03+ K_U04+ |
P7S_UK P7S_UU P7S_UW |
11 | D.U6. Potrafi organizować pracę z uwzględnieniem wszystkich faz pracy nad koncepcją projektową | seminarium | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_U05+ |
P7S_UO P7S_UU |
12 | D.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych | seminarium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_K03+ K_K05+ |
P7S_KK P7S_KO P7S_KR |
13 | D.S2. Jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji | seminarium | prezentacja projektu |
K_K05+ |
P7S_KK P7S_KO |
14 | D.S3. Jest gotów do przyjęcia krytyki prezentowanych przez siebie rozwiązań i ustosunkowania się do niej w sposób jasny i rzeczowy, także przy użyciu argumentów odwołujących się do dorobku dyscypliny naukowej, a także do twórczego i konstruktywnego wykorzystania tej krytyki | seminarium | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_U04+ K_K03+ |
P7S_KO P7S_KR P7S_UK P7S_UU P7S_UW |
15 | D.S4. Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich skomplikowanych uwarunkowań, a także innych aspektów działalności architekta; przekazania opinii w sposób powszechnie zrozumiały | seminarium | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_K05+ |
P7S_KK P7S_KO |
16 | D.S5. Jest gotów do właściwego określenia priorytetów działań służących realizacji zadania | seminarium | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_U05+ K_K03+ |
P7S_KO P7S_KR P7S_UO P7S_UU |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | C01-C04 | MEK05 | |
3 | TK02 | C05-C07 | MEK04 MEK09 | |
3 | TK03 | C08 | MEK02 MEK07 MEK09 | |
3 | TK04 | C09-C11 | MEK01 MEK11 | |
3 | TK05 | C12-C16 | MEK03 MEK06 MEK16 | |
3 | TK06 | C17-C23 | MEK12 MEK13 MEK15 | |
3 | TK07 | C24-C27 | MEK08 MEK10 MEK14 | |
3 | TK08 | C28-C30 | MEK16 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) | Przygotowanie do ćwiczeń:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
5.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 3) | Przygotowanie do zaliczenia:
3.00 godz./sem. |
Inne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Ćwiczenia/Lektorat | Student osiągnął zakładany poziom zaawansowania projektu na wybrany temat pracy dyplomowej. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa na podstawie oceny kolejnych plansz projektowych, jako podsumowanie całości pracy projektowej wraz z opisem technicznym. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Martyka | A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland | 2024 |
2 | A. Martyka | Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia | 2024 |
3 | A. Martyka | Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja | 2023 |
4 | A. Martyka | Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa | 2023 |
5 | A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik | Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko | 2023 |
6 | A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik | Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina | 2023 |
7 | A. Martyka; G. Stojak | Przestrzenie muzealne w strukturze miasta | 2023 |
8 | D. Jopek; A. Martyka | Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego | 2023 |
9 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka | The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples | 2023 |
10 | M. Proksa | Dzieje architektury i budownictwa w Polsce do połowy XVIII wieku: podręcznik dla studentów architektury, budownictwa i inżynierii środowiska | 2023 |
11 | M. Proksa; M. Zub | Jeszcze raz o architekturze pałacu w Zarzeczu | 2023 |
12 | W. Małek; A. Martyka | Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland | 2023 |
13 | Z. Chmura; A. Martyka | Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland | 2023 |
14 | A. Martyka | Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej | 2022 |
15 | A. Martyka | Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów | 2022 |
16 | A. Martyka; A. Tur | The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space | 2022 |
17 | C. Szpytma; M. Szpytma | School architecture for primary education in a post-socialist country: a case study of Poland | 2022 |
18 | D. Jopek; A. Martyka | Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe | 2022 |
19 | D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak | Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study | 2022 |
20 | M. Proksa | Architektura neogotyckich budowli sakralnych obrządku łacińskiego w Przemyślu | 2022 |
21 | A. Martyka | Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy | 2021 |
22 | C. Szpytma; M. Szpytma | Modułowy regał wspornikowy, meblowy | 2021 |
23 | C. Szpytma; M. Szpytma | Regał modułowy | 2021 |
24 | C. Szpytma; M. Szpytma | Regał ścienny | 2021 |
25 | C. Szpytma; M. Szpytma | System regałowy wspornikowy | 2021 |
26 | C. Szpytma; M. Szpytma | Transformacja zdekapitalizowanych obiektów na tymczasowe przestrzenie pracy. Studium przypadku | 2021 |
27 | M. Proksa | Fazy budowy murowanego założenia zamkowego na Wzgórzu Zamkowym w Sandomierzu | 2021 |
28 | M. Proksa; M. Zub | „Zapomniany” neoromański kościół w Zarzeczu – analiza architektoniczno-przestrzenna | 2021 |
29 | A. Martyka | Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland | 2020 |
30 | A. Martyka | Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych | 2020 |
31 | A. Martyka | The truth of architecture as an expression of courage | 2020 |
32 | A. Martyka; D. Wantuch-Matla | Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne | 2020 |
33 | A. Martyka; D. Wantuch-Matla | Ulica i plac | 2020 |
34 | C. Szpytma; M. Szpytma | Mobilna wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków | 2020 |
35 | C. Szpytma; M. Szpytma | Wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków | 2020 |
36 | A. Martyka | The second life of a shooting range-the conservation and adaptation of the historic shooting range at Wola Justowska in Krakow for its new function | 2019 |
37 | C. Szpytma; M. Szpytma | Model of 21st century phisical learning environment (MoPLE21) | 2019 |
38 | M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak | Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa | 2019 |
39 | M. Proksa | The Palace in Zarzecze in the History of Polish Romantic Architecture | 2019 |