logo
Karta przedmiotu
logo

Analiza i wizualizacja danych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Systemy zapewnienia jakości produkcji, Zarządzanie systemami produkcyjnymi

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki

Kod zajęć: 732

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W30 L30 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Marcin Olech

Terminy konsultacji koordynatora: molech.v.prz.edu.pl: Wtorek: 12.15 - 13.45 Czwartek: 8.45 - 10.15

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami analizy i wizualizacji danych oraz wykształcenie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami programowymi, które zawiera arkusz kalkulacyjny MS Excel.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot jest obowiązkowy na specjalności dyplomowania, ponieważ analiza danych biznesowych oraz przemysłowych jest obecnie podstawą właściwego podejmowania decyzji w zarządzaniu organizacją, w tym również przedsiębiorstwem produkcyjnym.

Materiały dydaktyczne: molech.v.prz.edu.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Michael Alexander, John Walkenbach Analiza i prezentacja danych w Microsoft Excel. Vademecum Walkenbacha Helion, Gliwice. 2011
2 Daniel T. Larose Metody i modele eksploracji danych Wydawnictwo Naukowe PWN . 2012
3 Foster Provost, Tom Fawcett Analiza danych w biznesie. Sztuka podejmowania skutecznych decyzji Helion, Gliwice. 2015
4 Wierzbiński Jerzy Statystyka opisowa Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. 2008
5 Goldmeier J., Duggirala P. Dashboards for Excel: Deliber Critical Information and Insight at the Speed of a Click Apress. 2015
6 Nussbaumer Knaflic C. Storytelling with data John Wiley & Sons, Inc.. 2015
7 Albright C. S., Winston W. L. Business Analytics: Data Analysis and Decision Making Cengage Learning. 2015
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Wayne L. Winston Microsoft Excel. Analiza i modelowanie danych APN PROMISE Sp. Z.o.o, Warszawa. 2005
2 McFedries P. Excel 2007 PL. Tabele i wykresy przestawne. Niebieski podręcznik Helion, Gliwice. 2009
3 Bill Jelen, Michael Alexander Microsoft Excel 2007 PL : analiza danych za pomocą tabel przestawnych Gliwice : Helion. 2011
4 Powell S., Baker K. Business Analytics: The Art of Modeling With Spreadsheets John Wiley & Sons. 2016
5 Milton M. Head First: Data Analysis O'Reilly Media, Inc.. 2009
Literatura do samodzielnego studiowania
1 StatSoft Polska Praktyczna analiza danych w marketingu i badaniach rynku Kraków StatSoft Polska. 2010
2 Michael Alexander, John Walkenbach Analiza i prezentacja danych w Microsoft Excel. Vademecum Walkenbacha Helion, Gliwice,. 2011
3 Peck R., Olsen C., Devore J. L. Introduction to: Statistics & Data Analysis Cengage Learning. 2016

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student musi być zarejestrowany na co najmniej 7. semestrze.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza w zakresie Technologie informacyjnych, Informatyki, Bazy danych, oraz Podstaw Sztucznej Inteligencji

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność obsługi arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność samodzielnego poszerzania swej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi analizować i wizualizować dane, pochodzące z różnych źródeł, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia programowe laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K_W16++
K_W17+
K_U01++
K_U07++
K_U14+
K_U15+
P6S_UW
P6S_WG
02 Zna podstawowe metody statystyczne niezbędne do analiz danych inżynierskich, biznesowych oraz produkcyjnych i potrafi je wykorzystywać do rozwiązywania zadań wykład zaliczenie cz. pisemna K_W16++
K_W17+++
K_U01+
K_U15+
P6S_UW
P6S_WG
03 Rozumie konieczność analizowania i wizualizowania danych źródłowych w celu usprawnienia procesu decyzyjnego w organizacji. wykład zaliczenie cz. pisemna K_U04++
K_U15++
P6S_UU
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Analiza danych w arkuszach kalkulacyjnych MS Excel: wykorzystywanie wybranych funkcje finansowych, statystycznych oraz daty i czasu do analizy danych. L01 MEK01
7 TK02 Wykorzystanie analizy scenariuszowej w procesie podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie. Podstawy analizy wrażliwości w pakiecie Microsoft Excel. L02 MEK01
7 TK03 Wizualna prezentacja danych w pakiecie Microsoft Excel - wykorzystanie kreatora wykresów. L04 MEK01
7 TK04 Tabele i wykresy przestawne. Pola obliczeniowe w tabelach przestawnych. L07 MEK01
7 TK05 Przygotowywanie i analiza statystyk opisowych w pakiecie Microsoft Excel. L08 MEK01
7 TK06 Prowadzenie analizy inwestycyjnych i finansowych w pakiecie Microsoft Excel. L06 MEK01
7 TK07 Wprowadzenie do analizy i wizualizacji danych. Podstawowe pojęcia stosowane w analizie danych. W01 MEK03
7 TK08 Microsoft Excel jako narzędzie analizy i wizualizacji danych. Narzędzie filtr automatyczny, filtr zaawansowany, suma pośrednia. W02 MEK03
7 TK09 Wizualizacja danych. Proces interpretacja danych wizualnych. Historia wizualizacji. Elementy składowe wykresu. W03 MEK03
7 TK10 Narzędzie tabela i wykres przestawny. W06 MEK03
7 TK11 Podstawy statystyki opisowej i ich zastosowanie w analizie i wizualizacji danych. W07 MEK02
7 TK12 Zastosowanie analizy i wizualizacji danych - pulpity menedżerskie i infografika. W09 MEK03
7 TK13 Filtrowanie danych w pakiecie Microsoft Excel L03 MEK01
7 TK14 Wizualna prezentacja danych w pakiecie Microsoft Excel - manualne tworzenie wykresów niestandardowych. L05 MEK01
7 TK15 Wykorzystanie narzędzia "Analiza danych" do analizy i wizualizacji danych L09 MEK01
7 TK16 Kolokwium zaliczeniowe - laboratorium L10 MEK01
7 TK17 Wizualizacja danych. Typy wykresów, dobór odpowiedniego typu wykresu. Wykresy przebiegu w czasie oraz inne techniki wizualizacji danych dostępne w środowisku Microsoft Excel. W04 MEK03
7 TK18 Wizualizacja danych. Przegląd technik manipulacji danymi na wykresie. Obsługa danych brakujących na wykresach. Wykresy przebiegu w czasie w Microsoft Excel 2007. W05 MEK03
7 TK19 Wyznaczanie wybranych miar statystycznych dla danych. W08 MEK02
7 TK20 Kolokwium zaliczeniowe - wykład W10 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 4.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 15.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 3.00 godz./sem.
Inne: 3.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja drugiego i trzeciego efektu modułowego (MEK02 i MEK03). Sprawdzian obejmuje cztery pytania. Pytania 1 - 3 dotyczą MEK03, pytanie 4 dotyczy MEK02. Pytania mają przypisaną następującą liczbę punktów: Pytanie 1. - 2 pkt. Pytanie 2. - 3,25 pkt. Pytanie 3. - 4 pkt. Pytanie 4. - 4,75 pkt. Student musi uzyskać min. 50% punktów z sumy punktów za pytania 1-3 i min. 50% punktów za pytanie 4, aby uzyskać efekt kształcenia. Częściowo poprawna lub niepełna odpowiedź powoduje przyznanie proporcjonalnej liczby punktów za pytanie. Uzyskana przez studenta liczba punktów jest sumowana, przekształcana na wartość procentową, a następnie konsultowana z następującą skalą ocen: do 30%) - ndst. (2.0) <30% - 45%) - dst. (3.0) <45% - 60%) - dst+ (3.5) <60% - 75%) - db (4.0) <75% - 90%) - db+ (4.5) <90 - 100%) - bdb (5.0)
Laboratorium Na zaliczeniu praktycznym laboratorium sprawdzana jest realizacja pierwszego efektu modułowego (MEK01). Sprawdzian przy komputerze obejmuje pięć pytań. Pytania mają przypisaną następującą liczbę punktów: Pytanie 1. - 2,5 pkt. Pytanie 2. - 2 pkt. Pytanie 3. - 2 pkt. Pytanie 4. - 2 pkt. Pytanie 5. - 2,5 pkt. Student musi uzyskać min. 50% punktów z sumy punktów za pytania 1-5. Częściowo poprawna lub niepełna odpowiedź powoduje przyznanie proporcjonalnej liczby punktów za pytanie. Uzyskana przez studenta liczba punktów jest sumowana, a następnie konsultowana z następującą skalą ocen: do 5,5) - ndst. (2.0) <5,5 - 6,5) - dst. (3.0) <6,5 - 7,5) - dst+ (3.5) <7,5 - 9) - db (4.0) <9 - 10) - db+ (4.5) <10 - 11) - bdb (5.0)
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia. Ocena z zaliczenia przedmiotu (ocena końcowa) ustalana jest jako średnia arytmetyczna oceny z części wykładowej i laboratoryjnej. Przyjęta precyzja przy zaokrąglaniu ocen to 0.25.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
AiWD_K_W_Przykładowe_zadania.pdf
AiWD_K_W_Przykładowe_zadania.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 M. Olech; M. Rataj Directions in Fuzzy Relation Equations: Conclusions from the Current State of the Art 2022
2 J. Litwin; M. Olech; A. Szymusik Applying Python’s Time Series Forecasting Method in Microsoft Excel-Integration as a Business Process Supporting Tool for Small Enterprises 2021
3 J. Jakieła; M. Olech; M. Rataj Crossing the Chasm-from Business Models to Software Architecture 2020