logo
Karta przedmiotu
logo

Wytrzymałość materiałów 1

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Inżynieria odlewnictwa, Inżynieria spawalnictwa, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 730

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W30 C30 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Przemysław Mazurek

Terminy konsultacji koordynatora: Wtorek 10.30-12.00

semestr 3: dr inż. Łukasz Święch

semestr 3: dr inż. Arkadiusz Bednarz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Wyznaczanie deformacji i sił wewnętrznych w podstawowych elementach strukturalnych. Dobieranie przekrojów elementów strukturalnych z warunków wytrzymałościowych

Ogólne informacje o zajęciach: W module przedstawiono treści i efekty kształcenia oraz formę i warunki zaliczenia przedmiotu

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 M. Niezgodziński, T. Niezgodziński Wytrzymałość materiałów WNT Warszawa. 1997
2 Antoni .Jakubowicz, Zbigniew Orłoś Wytrzymałość Materiałów Wdawnictwo Nukowo Techniczne. 1984
3 M. Bijak-Żochowski, A. Jaworski, G. Krzesiński, T. Zagrajek Wytrzymałość konstrukcji Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2004
4 Jerzy Rzsko Statyka i wytrzymalosc materialow Panstwowe Wydawnictwo Naukowe. 1971
5 Charles D.Bruch, P.E Strength Of Materials For Tchnology John Wiley & Sons, Inc. 1978
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 M. Niezgodziński, T. Niezgodziński Zadania z wytrzymałości materiałów WNT. 1997
2 M. Niezgodziński, T. Niezgodziński Wzory, wykresy i tablice wytrzymałośćiowe WNT. 1996
3 . M. Kopkowicz Wytrzymałość materiałów - laboratorium Oficyna wydawnicza PRz. 2006
4 Andrzej Boruszak, Ryszard Sygulski, Kazimierz Wrzesniowski Wytrzymalosc materialow doswiadczalne metody badan Panstwowe Wydawnictwo Naukowe. 1984
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Z.Brzoska Wytrzymałość materiałów PWN. 2000
2 Krzystof J. Kurzydlowski Mechanika Mateialow Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej. 1993

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na trzeci semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiadomości z przedmiotów: Matematyka, Fizyka, Mechanika Ogólna

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność wyznaczania reakcji więzów, rozwiązywania reprezentatywnych przykładów zadań w zakresie rachunku różniczkowego i całkowego oraz trygonometrii, Umiejętność pozyskiwania informacji z lit.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumie konieczność uczenia się przez całe życie oraz pogłębiania wiedzy. Potrafi pracować w zespole prowadzącym prace konstrukcyjne.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Posiada wiedzę teoretyczną z zakresu podstaw wytrzymałości materiałów wyklad egzamin cz.pisemna K_W02+++
K_U16++
P6S_UW
P6S_WG
02 Posiada umiejętności w zakresie obliczeń wytrzymałościowych elementarnych przypadków struktur nośnych ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna K_W02+++
K_W03++
K_U09++
P6S_UW
P6S_WG
03 Posiada umiejętność korzystania z katalogów i norm ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna K_W02+++
K_W06++
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Wprowadzenie, pojęcia podstawowe, modele materiałów, elementów konstrukcji i obciążeń, uogólnione zredukowane siły wewnętrzne, definicje naprężenia, przemieszczenia i odkształcenia, podstawowe założenia, zasada de Saint-Venanta W01,W02 MEK01
3 TK02 Rozciąganie i ściskanie prętów prostych, warunki równowagi, warunki geometryczne, związki fizyczne – prawo Hooke’a, stałe materiałowe. Podstawy doświadczalnego określania charakterystyk materiałów-statyczna próba rozciągania. Naprężenia dopuszczalne, współczynnik bezpieczeństwa, warunek wytrzymałościowy, analiza pręta rozciąganego W03,W04 MEK01
3 TK03 Dwuwymiarowy stan naprężenia – wzory transformacyjne, naprężenia główne, koło naprężeń Mohra, przypadki szczególne płaskiego stanu naprężenia,. Czyste ścinanie W05,W06 MEK02
3 TK04 Skręcanie prętów o przekrojach kołowych – założenia, rozkład naprężeń, deformacje pręta skręcanego. Warunek wytrzymałościowy i sztywnościowy, analiza pręta skręcanego W07 MEK02
3 TK05 Skręcanie prętów o przekrojach niekołowych – założenia, rozkład naprężeń, warunek wytrzymałościowy i sztywnościowy W08 MEK02
3 TK06 Analogia hydrodynamiczna. Skręcanie prętów cienkościennych – wzory Bredta. W09 MEK02
3 TK07 Zginanie proste – założenia, analiza naprężeń i odkształceń, warunek wytrzymałościowy. Wykresy momentów gnących i sił tnących. Zginanie ukośne W10,W11,W12 MEK02
3 TK08 Trójwymiarowy stan naprężenia i odkształcenia – oznaczenia składowych, tensor naprężeń, tensor odkształceń, podział tensorów. Uogólnione prawo Hooke’a W13,W14 MEK02
3 TK09 Wytężenie materiału, podział hipotez wytrzymałościowych, hipotezy: największego odkształcenia wzdłużnego, największych naprężeń stycznych, energii odkształcenia sprężystego – Beltramiego, energii odkształcenia postaciowego – Hubera, Misesa, Hencky’ego W15 MEK02
3 TK10 Charakterystyki geometryczne figur płaskich C01,C02 MEK01 MEK02
3 TK11 Rozciąganie i ściskanie prętów prostych – analiza pręta rozciąganego, układy prętowe, projektowanie przekrojów prętów C03,C04,C05 MEK01 MEK02
3 TK12 Dwuwymiarowy stan naprężenia – zastosowanie wzorów transformacyjnych, koło naprężeń Mohra C06,C07 MEK01 MEK03
3 TK13 Skręcanie prętów o przekrojach kołowych – analiza pręta skręcanego, projektowanie przekrojów prętów skręcanych C08,C09 MEK01 MEK02
3 TK14 Skrecanie pretow o przekrojach niekolwych, wzory Bredta C10,C11,C12 MEK01 MEK02
3 TK15 Zginanie proste – wykresy momentów gnących i sił tnących, projektowanie przekrojów belek zginanych C13,C14,C15 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 5.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na podstawie czesci teoretycznej egaminu
Ćwiczenia/Lektorat Na podstawie zaliczenia cwiczen rachukowych
Ocena końcowa Na podstawie wyniku egaminu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie