logo
Karta przedmiotu
logo

Technologia betonu

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Budownictwo blok HEP1 SPEC1, Budownictwo blok HEP1 SPEC2, Budownictwo blok HEP2 SPEC1, Budownictwo blok HEP2 SPEC2

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Inżynierii Materiałowej i Technologii Budownictwa

Kod zajęć: 73

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Budownictwo blok HEP1 SPEC1

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 L30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Janusz Konkol

Terminy konsultacji koordynatora: Wtorek 8.45-10.15 Środa 8.45-10.15

semestr 3: dr inż. Wioleta Iskra-Kozak , termin konsultacji Poniedziałek 10.30-12.00 Czwartek 8.45-10.15

semestr 3: dr inż. Andriy Huts

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: uzyskanie odpowiedniej wiedzy oraz umiejętności w zakresie: projektowania składu betonu i zapraw cementowych, właściwości betonu oraz metod badań mieszanek betonowych i betonów, wymagań normowych oraz technologii wykonywania betonu.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot technologia betonu przekazuje informacje podstawowe o betonie i jego składnikach, projektowaniu betonów, dodatków i domieszek do betonu, badaniach składników betonów, kontroli właściwości mieszanki betonowej i betonów.

Materiały dydaktyczne: do pobrania ze strony http://januszkonkol.sd.prz.edu.pl/. Założenia projektowe wydawane są indywidua

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 A.M. Neville Właściwości betonu Polski Cement, Kraków. 2000
2 red. B. Stefańczyk Budownictwo ogólne, t. 1, Materiały i wyroby budowlane Arkady, Warszawa. 2010
3 Z. Jamroży Beton i jego technologie PWN, Warszawa. 2008
4 W. Kurdowski Chemia cementu i betonu Polski Cement, Kraków. 2010
5 red. L. Czarnecki Beton według normy PN-EN 206-1 - komentarz Polski Cement, PKN, Kraków. 2007
6 S. Peukert Cementy powszechnego użytku Polski Cement, Kraków. 2000
7 S. Chłądzyński, A. Garbacik Cementy wieloskładnikowe w budownictwie Polski Cement, Kraków. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 PN-EN 197-1 Cement. Skład, wymagania i kryteria zgodności dotyczące cementów powszechnego użytku. .
2 PN-EN 196-1 Metody badania cementu. Oznaczenie wytrzymałości. .
3 PN-EN 196-3 Metody badania cementu. Oznaczenie czasów wiązania i stałości objętości. .
4 PN-EN 206:2014 Beton. Część 1: Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność. .
5 PN-EN 12620 Kruszywa do betonu. .
6 PN-EN 933-1 Badania geometrycznych właściwości kruszyw. Oznaczanie składu ziarnowego. Metoda przesiewania. .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 G. Fagerlund Trwałość konstrukcji betonowych Arkady, Warszawa. 1997
2 K. Furtak, J. Śliwiński Materiały budowlane w mostownictwie WKŁ, Warszawa. 2004
3 J. Jasiczak, A. Wdowska, T. Rudnicki Betony ultrawysokowartościowe Polski Cement, Kraków. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Posiada wiedzę i umiejętności z zakresu matematyki i fizyki nabyte w szkole średniej.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ukończony kurs podstawowy z zakresu matematyki. Znajomość podstawowych materiałów budowlanych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność logicznego rozumowania. Potrafi wyciągać wnioski na podstawie przeprowadzonych doświadczeń.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować samodzielnie oraz w grupie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna podstawową terminologię związaną z przedmiotem. Zna proces produkcji cementu i klasyfikację betonów. Zna normy oraz wytyczne badania i doboru składników mieszanki betonowej oraz projektowania mieszanki betonowej. wykład zaliczenie cz. pisemna K_W01+
K_W06++
K_W13+
P6S_WG
02 Potrafi przeprowadzić, na podstawie wytycznych normowych, podstawowe badania cementu, kruszyw, zapraw i betonów. laboratorium kolokwium, zaliczenie cz. praktyczna K_U11++
K_U18++
K_U24++
K_K01++
K_K02+++
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UW
03 Potrafi zaprojektować skład betonu w zależności od jego przeznaczenia, przeprowadzić podstawowe badania mieszanki betonowej i betonu zgodnie z wymaganiami normowymi. laboratorium, projekt indywidualny kolokwium, sprawozdanie z projektu K_U11++
K_U15+
K_U18++
K_K01++
K_K02+++
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UU
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Podstawowe określenia i klasyfikacje. Wymagania techniczne betonu. Składniki betonu: cement, kruszywo, woda, domieszki, dodatki, rodzaje składników, wymagania normowe. Właściwości mieszanki betonowej. Właściwości mechaniczne betonu. Projektowanie betonu zwykłego – metody projektowania, dobór jakościowy i ilościowy składników, kontrola właściwości mieszanki betonowej i betonu na etapie projektowania. Wykonywanie betonu. Domieszki i dodatki do betonu. Betony wysokowartościowe. Trwałość betonu. W01-W15 MEK01
3 TK02 Rodzaje spoiw do betonów i zapraw. Podział cementów powszechnego użytku. Badania cementu - oznaczanie normowej konsystencji, czasu wiązania, zmiany objętości, wytrzymałości na zginanie i ściskanie. Podział kruszywa. Wymagania dla kruszyw mineralnych do betonu. Oznaczenie składu ziarnowego, gęstości pozornej, gęstości nasypowej i jamistości. - Rodzaje zapraw. Materiały do zapraw. Ustalenie składu zapraw budowlanych. Badania zapraw świeżych: konsystencja zaprawy, gęstość objętościowa, wydajność objętościowa próbnego zarobu. Badania zapraw stwardniałych - oznaczenie wytrzymałości na zginanie i ściskanie. L01-L14 MEK02 MEK03
3 TK03 Podstawowe określenia. Podział betonów zwykłych. Wymagania dla składników betonu i składu mieszanki betonowej. Projektowanie składu betonu. - Rodzaje badań technicznych mieszanki betonowej i betonu zwykłego. Badanie konsystencji mieszanki betonowej. Określenie zawartości powietrza w mieszance betonowej. Badanie wytrzymałości na ściskanie betonu. - Rodzaje dodatków i domieszek do betonu. Badanie wpływu dodatków i domieszek na właściwości mieszanki betonowej i betonu. L15-L30 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 3.00 godz./sem.
Inne: 3.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład kolokwium zaliczeniowe pisemne
Laboratorium Ocena na podstawie frekwencji i sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych wykonywanych w zespołach. Ocena z projektu wykonanego indywidualnie. Oceny z dwóch kolokwiów zaliczeniowych.
Ocena końcowa średnia z ocen zaliczenia laboratorium i kolokwium z części wykładowej

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 L. Dvorkin; A. Huts; J. Konkol; V. Marchuk Efficient, Fine-Grained Fly Ash Concrete Based on Metal and Basalt Fibers 2023
2 A. Domoń; J. Konkol; D. Papciak; E. Sočo; B. Tchórzewska-Cieślak; M. Zdeb Mechanism of Biofilm Formation on Installation Materials and Its Impact on the Quality of Tap Water 2022
3 L. Dvorkin; A. Huts; J. Konkol; V. Marchuk Effectiveness of Polymer Additives in Concrete for 3D Concrete Printing Using Fly Ash 2022
4 A. Domoń; J. Konkol; D. Papciak; A. Skwarczyńska-Wojsa; M. Zdeb Optimization of Quantitative Analysis of Biofilm Cell from Pipe Materials 2021
5 W. Iskra-Kozak; J. Konkol The Impact of Nano-Al2O3 on the Physical and Strength Properties as Well as on the Morphology of Cement Composite Crack Surfaces in the Early and Later Maturation Age 2021
6 B. Dębska; J. Konkol; L. Lichołai; J. Szyszka Przegroda budowlana izolacyjno-akumulacyjna i sposób jej wytwarzania 2020
7 J. Konkol A Fractal Model of Cracking of Cement Matrix Composites 2020
8 J. Konkol; M. Pietras Zeolit jako dodatek do zapraw i betonów 2020
9 W. Iskra-Kozak; J. Konkol; M. Pietras Wykorzystanie zeolitów naturalnych jako dodatku do zapraw i betonów 2020
10 A. Domoń; J. Konkol; D. Papciak; B. Tchórzewska-Cieślak; A. Wojtuś; J. Żywiec The Impact of the Quality of Tap Water and the Properties of Installation Materials on the Formation of Biofilms 2019
11 J. Konkol Fracture Toughness and Fracture Surface Morphology of Concretes Modified with Selected Additives of Pozzolanic Properties 2019