logo
Karta przedmiotu
logo

Technologia informacyjna

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Inżynieria odlewnictwa, Inżynieria spawalnictwa, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki

Kod zajęć: 727

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 L30 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Wiesław Graboń

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z informacjami znajdującymi się na wizytówce. https://wieslawgrabon.v.prz.edu.pl/

semestr 2: mgr inż. Aneta Łobodzińska

semestr 2: mgr inż. Jolanta Litwin

semestr 2: mgr inż. Anna Szymusik-Szpara

semestr 2: mgr inż. Michał Korzeniowski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu technologii informacyjnej obejmującej zagadnienia dotyczące podstaw technik informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji, przetwarzania tekstów, arkuszy kalkulacyjnych, baz danych, grafiki komputerowej, usług w sieciach informatycznych, algorytmiki i podstaw programowania komputerów.

Ogólne informacje o zajęciach: Ogólne informacje o module kształcenia: Student wzbogaca swoje dotychczasowe wiadomości z zakresu technologii informacyjnej. Poznaje nowoczesne sposoby kodowania, pozyskiwania , przetwarzania i prezentacji informacji. Poznaje budowę komputera oraz zapoznaje się z typowym oprogramowaniem użytkowym. Zapoznaje się z budową sieci informatycznych oraz z podstawowymi usługami występującymi w tych sieciach. Student poznaje podstawowe algorytmy sosowane przy rozwiązywaniu prostych zagadnień programistycznych przydatnych w pracy inżyniera. Algorytmy te implementowane są w środowisku Matlab.

Materiały dydaktyczne: http://wieslawgrabon.v.prz.edu.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Sikorski W. Wykład z podstaw informatyki Mikom, Warszawa. 2005
2 Walkenbach J. Excel 2010 PL. Biblia Helion, Gliwice. 2011
3 Mrozek B. Matlab uniwersalne środowisko do obliczeń naukowo-technicznych Wydaw.PLJ, Warszawa. 1996
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Pratap R. Matlab 7 dla naukowców i inżynierów Wydaw.Nauk. PWN. 2007
2 Jakieła J., Litwin P. Bazy danych - przewodnik architekta informacji Politechnika Rzeszowska. 2011
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Bremer Aleksander ECDL 7 modułów: kompletny kurs Chorzów: Videograf Edukacja. 2011
2 Kamińska A., Pańczyk B.: Ćwiczenia z Matlab. Przykłady i zadania Mikom. 2002
3 Kisielewicz A. Wprowadzenie do informatyki. Poradnik dla ucznia i nauczyciela Helion. 2005

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja studenta na semestrze pierwszym studiów stacjonarnych pierwszego stopnia kierunku Mechanika i budowa maszyn

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać podstawową wiedzę na temat systemów komputerowych nabytą w wyniku kształcenia w szkole średniej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student powinien posiadać podstawowe umiejętności w zakresie posługiwania się systemem komputerowym nabyte w wyniku kształcenia w szkole średniej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna różnorodne metody i narzędzia techniki informatycznej, służącej do przesyłania, gromadzenia, analizy i wizualizacji danych, przekształcania ich w użyteczną wiedzę i upowszechniania tej wiedzy. Zna możliwości jakie dają sieci komputerowe oraz rozumie aspekty bezpieczeństwa danych. Rozumie potrzebę systematycznej pracy w celu zdobywania wyższych kompetencji zawodowych. Wykład, Laboratorium Kolokwium K_W04+
K_U01++
K_U03+
K_U07++
P6S_UK
P6S_UW
P6S_WG
02 Posiada wiedzę dotyczącą programów pakietu Office: MS Word, MS Excel, MS Access, MS PowerPoint, oraz potrafi opracowywać dokumenty w w/w programach. Potrafi automatyzować pracę z danymi wykorzystując arkusze kalkulacyjne i bazy danych. Potrafi dobrać właściwą metodę rozwiązania postawionego prostego problemu inżynierskiego oraz zaimplementować ją w programie MatLab Wykład, Laboratorium Kolokwium K_U01+
K_U07++
K_U16+
K_K03+
P6S_UO
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Źródła informacji i metody komunikacji. Historia rozwoju informatyki. Sprzęt komputerowy i zadania systemu operacyjnego. Zasady zapisu informacji. Zagadnienia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy przy użyciu komputerów. W MEK01
2 TK02 Sieci komputerowe i usługi sieciowe. Podstawowe składniki architektury WWW. Interakcja w środowisku WWW. Tworzenie stron WWW. W, L MEK01
2 TK03 Zasady opracowywanie dokumentów tekstowych. Edytor tekstowy. Dokumenty i pliki. Paski narzędzi. Wyświetlanie tekstu. Operacje blokowe. Ogólne zasady pisania tekstów. Formatowanie tekstów. Rysunki. Tabele. Drukowanie dokumentu. Korespondencja seryjna. Praca z dużymi dokumentami - style, indeksy, spisy. L MEK01 MEK02
2 TK04 Arkusze kalkulacyjne: Obliczanie, adresowanie, deklaracja nazw, formatowanie arkusza, zarządzanie danymi w arkuszu, tabele przestawne, sumy pośrednie, filtrowanie danych, graficzna prezentacja danych – wykresy, formuły tablicowe, Solver. W, L MEK01 MEK02
2 TK05 Obliczenia naukowe i inżynierskie. Wprowadzenie do programu MatLab. Obliczenia - zmienne i wyrażenia. Wektory i macierze. Wykresy. Równania algebry liniowej. Instrukcje warunkowe, iteracje. Pisanie prostych programów skryptowych. W, L MEK01 MEK02
2 TK06 Baza danych (tabele, kwerendy, raporty, formularze, relacje), W, L MEK01 MEK02
2 TK07 Grafika komputerowa. Bitmapy - edycja rysunku, zrzut ekranu, OLE. Grafika wektorowa – program Visio, tworzenie i edycja schematu. Grafika prezentacyjna - MS PowerPoint, tworzenie prezentacji – elementy prezentacji, sterowanie prezentacją L MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 30.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 20.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Laboratorium Ocenę 3.0 otrzymuje student, który na pisemnym zaliczeniu z części sprawdzającej wiedzę, uzyska 50-60% punktów, ocenę 3.5 student, który uzyska 61-70% punktów, ocenę 4.0 student który uzyska 71-80% punktów, ocenę 4.5 student, który uzyska 81-90% punktów, ocenę bardzo dobry otrzyma student, który uzyska powyżej 90% punktów.
Ocena końcowa W ocenie końcowej z przedmiotu uwzględniana jest ocena z laboratorium oraz wiadomości z wykładów weryfikowane podczas zaliczenia na laboratorium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Przykłady.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie