Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Inżynieria odlewnictwa, Inżynieria spawalnictwa, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konstrukcji Maszyn
Kod zajęć: 726
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 L30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Bartłomiej Sobolewski
semestr 3: dr inż. Mariusz Dębski
semestr 3: dr hab. inż. prof. PRz Bogdan Kozik
semestr 3: dr inż. Olimpia Markowska
semestr 3: dr inż. Stanisław Warchoł
Główny cel kształcenia: Wykłady mają na celu zapoznanie studenta z rolą systemów CAD we współczesnym projektowaniu konstrukcji inżynierskich. Student zdobędzie wiedzę z zakresu metod odwzorowań obiektów rzeczywistych w programach CAD, sposobów pobierania danych oraz ich przetwarzania, a także wykorzystania modeli CAD do realizacji różnorodnych zadań inżynierskich (symulacje wytrzymałościowe MES, inżynieria odwrotna i in.). Cele kształcenia w ramach zajęć laboratoryjnych: Nauczyć studentów zasad modelowania 3D typowych części maszyn oraz złożeń w programie Autodesk Inventor (obowiązuje aktualna wersja programu) a także generowania na ich podstawie dokumentacji technicznej 2D. Dzięki zajęciom praktycznym student nabędzie umiejętności samodzielnego tworzenia odwzorowań elementów rzeczywistych w tym programie. Poziom zaawansowania - podstawowy, przygotowujący studenta do rozwijania umiejętności w ramach kolejnych modułów z zakresu projektowania inżynierskiego, obowiązujących na kierunku "Mechanika i budowa maszyn".
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł zawiera treści niezbędne do poznania i prawidłowego posługiwania się programem CAD: Inventor, w zakresie modelowania bryłowego i tworzenia złożeń. Wykłady są poświęcone zastosowaniu systemów CAD w projektowaniu inżynierskim oraz możliwościom praktycznego wykorzystania umiejętności w tym zakresie. Zajęcia laboratoryjne polegają na praktycznym zdobywaniu umiejętności posługiwania się poleceniami programu oraz zastosowania technik i strategii modelowania. Odbywa się to przez to przez tworzenie modeli bryłowych typowych części maszyn oraz zespołów a następnie dokumentacji technicznej w postaci rysunków wykonawczych i złożeniowych.
Materiały dydaktyczne: pliki rysunków dostępne na stronie: http://adammarciniec.sd.prz.edu.pl/pl/67/
1 | Chlebus Edward | Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji | WNT Warszawa. | 2000 |
2 | Sydor Maciej | Wprowadzenie do CAD | Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsazawa. | 2009 |
3 | opracowania własne na podst. aktualnych publikacji (artykuły naukowe, internet) | . |
1 | rysunki dydaktyczne opracowane w Katedrze Konstrukcji Maszyn PRz | . | ||
2 | Stasiak Fabian | Zbiór ćwiczeń. Inventor 2016. Kurs podstawowy | Wyd. ExpertBooks. | 2015 |
3 | Tremblay Thom | Inventor 2014. Oficjalny podręcznik | Helion. | 2014 |
1 | bieżące publikacje na stronach: cadalyst.com, 3dcad.pl; CADblog.pl; cad.pl | . |
Wymagania formalne: student musi być zarejestrowany na 3 semestr
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: student musi posiadać wiedzę z przedmiotów: Grafika Inżynierska
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: student musi posiadać umiejętność zastosowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu "Grafika Inżynierska".
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: student musi wykazywać interakcję w kontaktach interpersonalnych
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada podstawową wiedzę niezbędną do odtwarzania geometrii elementów maszynowych i jej modyfikacji. Posiada teoretyczną wiedzę o możliwościach zastosowania systemów CAD do rozwiązywania problemów związanych z konstrukcją obiektów technicznych. | wykład, laboratorium | obserwacja wykonawstwa, test pisemny |
K_W06+ K_U07+ |
P6S_UW P6S_WG |
02 | Potrafi pozyskiwać potrzebne informacje z różnych źródeł oraz krytycznie oceniać ich przydatność do prowadzonych prac. | wykład, laboratorium | obserwacja wykonawstwa |
K_U07+ |
P6S_UW |
03 | Potrafi pracować indywidualnie, umie oszacować czas potrzebny na realizację zadania, potrafi zaplanować sposób realizacji zadania zapewniający dotrzymanie terminu. | laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna |
K_K03++ |
P6S_UO |
04 | Ma umiejętność samokształcenia się w celu podnoszenia kompetencji zawodowych. | realizacja zleconego zadania | zaliczenie cz. praktyczna |
K_W06++ |
P6S_WG |
05 | Potrafi sprawnie posługiwać się programem Inventor w zakresie obejmującym realizowane treści programowe, potrafi tworzyć dokumentację 3D i 2D obiektów technicznych. | laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna |
K_W06++ K_U13+ |
P6S_UW P6S_WG |
06 | Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich typowych dla mechaniki i budowy maszyn oraz wybierać i stosować odpowiednie metody i narzędzia. | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna, test pisemny |
K_U07+++ |
P6S_UW |
07 | Potrafi z użyciem systemów CAD zaprojektować proste urządzenie lub zespół mechaniczny zgodnie z zadaną specyfikacją, przy użyciu właściwych metod, technik i narzędzi. | wykład, laboratorium | obserwacja wykonawstwa, test pisemny |
K_W06+ K_U07++ K_U13++ |
P6S_UW P6S_WG |
08 | Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. | wykład, laboratorium, realizacja zleconego zadania | obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. praktyczna |
K_W06++ |
P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01 | MEK01 MEK08 | |
3 | TK02 | W02 | MEK01 MEK06 | |
3 | TK03 | W03 | MEK01 MEK06 | |
3 | TK04 | W04 | MEK01 | |
3 | TK05 | W05 | MEK01 MEK02 MEK05 | |
3 | TK06 | W06 | MEK01 MEK05 MEK07 | |
3 | TK07 | W07 | MEK01 MEK05 MEK07 | |
3 | TK08 | W08 | MEK01 MEK05 MEK06 MEK07 | |
3 | TK09 | W09 | MEK02 MEK06 | |
3 | TK10 | W10 | MEK01 MEK06 | |
3 | TK11 | W11 | MEK01 MEK02 MEK06 | |
3 | TK12 | W12 | MEK01 MEK08 | |
3 | TK13 | W13 | MEK01 MEK04 MEK08 | |
3 | TK14 | W14 | MEK01 | |
3 | TK15 | W15 | MEK01 MEK04 MEK08 | |
3 | TK16 | L01, L02 | MEK05 | |
3 | TK17 | L03, L04 | MEK05 | |
3 | TK18 | L05, L06 | MEK05 | |
3 | TK19 | L07, L08 | MEK05 | |
3 | TK20 | L09, L10 | MEK05 | |
3 | TK21 | L11, L12 | MEK05 | |
3 | TK22 | L13, L14 | MEK05 | |
3 | TK23 | L15, L16 | MEK01 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 | |
3 | TK24 | L17 -L20 | MEK05 MEK07 | |
3 | TK25 | L21 -L24 | MEK05 MEK07 | |
3 | TK26 | L25 -L28 | MEK05 MEK07 | |
3 | TK27 | L29, L30 | MEK01 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 3) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 3) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 3) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | zaliczenie pisemne w formie testu z zagadnień, omawianych na wykładzie. Oceny, w odniesieniu do procentu poprawnych odpowiedzi: 50%=3,0; ponad 50% do 60%=3,5; ponad 60% do 70%=4,0; ponad 70% do 80%=4,5; ponad 80%=5,0. MEK 1, 2, 6, 7, 8 |
Laboratorium | Zaliczenie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie uczestnictwa w zajęciach. Kolokwium zaliczeniowe z zakresu modelowania części maszyn i rysunku wykonawczego w programie Inventor (L15-L16). Kolokwium zaliczeniowe z zakresu modelowania zespołów i rysunku złożeniowego w programie Inventor (L29-L30). Średnia arytmetyczna ocen z kolokwiów jest oceną z laboratorium. Weryfikacja MEK 1-8 |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen z wykładu (waga 25%) i laboratorium (75%). Ocena końcowa jest wystawiana po spełnieniu wszystkich wymagań dotyczących zaliczenia laboratorium i wykładu. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Inventor kostka mocuj.JPG
Inventor kostka.JPG
Inventor plytka.JPG
Inventor tuleja.JPG
Inventor zlaczka.JPG
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | G. Budzik; M. Dębski; T. Dziubek; M. Gontarz; Ł. Przeszłowski; B. Sobolewski | Study of unidirectional torsion of samples with different internal structures manufactured in the MEX process | 2023 |
2 | K. Borek; G. Budzik; T. Dziubek; M. Gontarz; B. Sobolewski | Durability of chain transmission obtained using FFF technology | 2023 |
3 | G. Budzik; H. Majcherczyk; M. Oleksy; J. Pisula; T. Sanocki; B. Sobolewski; M. Zajdel | Geometrical accuracy of injection-molded composite gears | 2022 |
4 | G. Budzik; M. Oleksy; R. Oliwa; A. Paszkiewicz; Ł. Przeszłowski; B. Sobolewski; M. Wieczorowski; J. Woźniak | The Place of 3D Printing in the Manufacturing and Operational Process Based on the Industry 4.0 Structure | 2022 |
5 | G. Budzik; T. Dziubek; M. Gontarz; B. Sobolewski | Static Analysis of Selected Design Solutions for Weight-Reduced Gears | 2022 |
6 | G. Budzik; T. Dziubek; Ł. Przeszłowski; B. Sobolewski | Koło zębate oraz sposób wytwarzania koła zębatego | 2021 |
7 | G. Budzik; T. Dziubek; T. Markowski; B. Sobolewski | Effect of Anti-Reflective Layer Thickness on the Accuracy of Optical Measurements | 2020 |