Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Inżynieria odlewnictwa, Inżynieria spawalnictwa, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Matematyki Dyskretnej
Kod zajęć: 703
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W45 C45 / 8 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr Marta Król
Terminy konsultacji koordynatora: poniedziałek:10.00-11.30; czwartek:8.45-10.15
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. prof. PRz Iwona Włoch
semestr 1: dr Ewa Czerebak-Mrozowicz , termin konsultacji terminy konsultacji na stronie domowej
semestr 1: dr Dorota Bród
semestr 1: dr Monika Pasławska-Południak
Główny cel kształcenia: Zapoznanie się z podstawowymi wiadomościami i metodami algebry liniowej i analizy matematycznej . Rozwijanie wiedzy matematycznej oraz umiejętności rozwiązywania podstawowych problemów matematycznych i technicznych przy pomocy narzędzi matematycznych.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot zawiera: elementy logiki i teorii zbiorów, liczby zespolone, macierze i układy równań liczbowych, elementy geometrii analitycznej trójwymiarowej. Treści z Analizy Matematycznej obejmują: ciągi liczbowe, funkcje jednej zmiennej i ich własności, całki nieoznaczone i oznaczone oraz zastosowania teorii w praktyce.
1 | M. Gewert, Z. Skoczylas | Algebra liniowa 1, definicje, twierdzenia, wzory | Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław. | 2006 |
2 | M. Gewert, Z. Skoczylas | Analiza matematyczna 1, definicje, twierdzenia, wzory | Oficyna Wydawnicza GiS Wrocław . | 2006 |
3 | J. Stankiewicz, K. Wilczek | Algebra z geometrią, Teoria, przykłady, zadania | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów . | 2000 |
4 | J. Stankiewicz, K. Wilczek | Rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej zmiennej, Teoria, przykłady, zadania | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2000 |
5 | J. Stankiewicz, K. Wilczek | Rachunek różniczkowy i całkowy funkcji wielu zmiennych, Teoria, przykłady, zadania | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2000 |
1 | M. Gewert, Z. Skoczylas | Algebra liniowa 1, przykłady i zadania | Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław. | 2006 |
2 | M. Gewert, Z. Skoczylas | Analiza matematyczna I, przykłady i zadania | Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław. | 2006 |
3 | J. Stankiewicz, K. Wilczek | Algebra z geometrią, Teoria, przykłady, zadania | Oficyna wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2000 |
4 | J. Stankiewicz, K. Wilczek | Rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej zmiennej, Teoria, przykłady, zadania | Oficyna wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów . | 2000 |
5 | J. Stankiewicz, K. Wilczek | Rachunek różniczkowy i całkowy funkcji wielu zmiennych, Teoria, przykłady, zadania | Oficyna wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów . | 2000 |
1 | W. Krysicki, L. Włodarski | Analiza matematyczna w zadaniach cz. I i II | PWN, Warszawa . | 2011 |
Wymagania formalne:
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z matematyki szkoły ponadgimnazjalnej
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność posługiwania się podstawowym aparatem matematycznym w zakresie szkoły średniej
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student jest przygotowany do podjęcia merytorycznie uzasadnionych działań matematycznych w celu rozwiązania postawionego zadania
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna podstawy logiki i teorii mnogości i rachunku zbiorów. Rozumie pojęcie ciągu liczbowego, ograniczoności, monotoniczności ciągu. Potrafi na prostym poziomie trudności obliczać granice ciągów. Zna pojęcie funkcji i jej własności: monotoniczność, różnowartościowość, ograniczoność, okresowość. | wykład, ćwiczenia rachunkowe | kolokwium, egzamin cz. pisemna |
K_W01+ K_U09+ K_K03+ |
P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
02 | Zna pojęcie granicy funkcji, definicje Hejnego i Cauchy'ego granicy funkcji. Rozumie pojęcie ciągłości funkcji. Potrafi obliczyć proste przykłady z granic funkcji. Zna pojęcie pochodnej funkcji, umie wyznaczać pochodne prostszych funkcji. | wykład, ćwiczenia rachunkowe | kolokwium, egzamin cz. pisemna |
K_W01+ K_U09+ K_K03+ |
P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
03 | Zna pojęcie liczb zespolonych i płaszczyzny Gaussa. Zna postać algebraiczną i trygonometryczną liczby zespolonej, podstawowe działania w zbiorze liczb zespolonych, | wykład, ćwiczenia rachunkowe | kolokwium, egzamin cz. pisemna |
K_W01+ K_U09+ K_K03+ |
P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
04 | Zna pojęcie macierzy, macierz zerową i jednostkową, działania na macierzach, macierz transponowaną i odwrotną. Rozumie pojęcie układu równań liniowych i związki układów równań liniowych z macierzami. Zna twierdzenie i wzory Cramera. | wykład, ćwiczenia rachunkowe | kolokwium, egzamin cz. pisemna |
K_W01+ K_U09+ K_K03+ |
P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
05 | Umie sformułować i zastosować własności wektorów oraz działania na wektorach. Zna podstawy geometrii analitycznej w przestrzeni: pojęcia prostej i płaszczyzny. | wykład, ćwiczenia rachunkowe | kolokwium, egzamin cz. pisemna |
K_W01+ K_U09+ K_K03+ |
P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
06 | Zna pojęcie całki nieoznaczonej, funkcji pierwotnej. Umie posługiwać się wzorami całek podstawowych funkcji elementarnych. | wykład, ćwiczenia rachunkowe | kolokwium, egzamin cz. pisemna |
K_W01+ K_U09+ K_K03+ |
P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
07 | Zna pojęcie całki oznaczonej. Umie zastosować tw. Newtona-Leibniza, tw. o całkowaniu przez części i podstawienie dla całek oznaczonych. Potrafi obliczyć proste całki oznaczone. | wykład, ćwiczenia rachunkowe | kolokwium, egzamin cz. pisemna |
K_W01+ K_U09+ K_K03+ |
P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01, W02, W03, W04, C01, C02, C03, C04 | MEK01 | |
1 | TK02 | W05, W06, W07, C05, C06, C07 | MEK02 | |
1 | TK03 | W08, C08 | MEK03 | |
1 | TK04 | W9, W10, C9, C10 | MEK04 | |
1 | TK05 | W11, W12, C11, C12 | MEK05 | |
1 | TK06 | W13, C13 | MEK06 | |
1 | TK07 | W14, W15, C14, C15 | MEK07 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Przygotowanie do kolokwium:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
15.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. Inne: 3.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Przygotowanie do ćwiczeń:
30.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem. Inne: 3.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
10.00 godz./sem. Inne: 3.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
9.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
3.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
25.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
3.00 godz./sem. Inne: 3.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin pisemny z tematyki realizowanej w trakcie zajęć, wykładów i ćwiczeń. Aby zaliczyć przedmiot student powinien rozwiązać co najmniej 50% zadań na egzaminie. Warunkiem przystąpienia do I-go terminu egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. |
Ćwiczenia/Lektorat | Dwa sprawdziany pisemne w terminach uzgodnionych ze studentami. Aby uzyskać zaliczenie ćwiczeń student musi uczęszczać na zajęcia, oraz na każdym ze sprawdzianów zaliczyć co najmniej 50 %, Aktywność na ćwiczeniach pozwala uzyskać wyższą ocenę. |
Ocena końcowa | Po zaliczeniu wszystkich form zajęć ocena końcowa jest średnią ocen z egzaminu i zaliczenia ćwiczeń. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie