Cykl kształcenia: 2017/2018
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny
Nazwa kierunku studiów: Inżynieria chemiczna i procesowa
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Inżynieria produktu i procesów proekologicznych (PP), Przetwórstwo tworzyw polimerowych (PT)
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki
Kod zajęć: 6895
Status zajęć: obowiązkowy dla programu Inżynieria produktu i procesów proekologicznych (PP)
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 L15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Tomasz Żabiński
Terminy konsultacji koordynatora: informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Roman Bochenek
Główny cel kształcenia: przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej metod i narzędzi stosowanych do projektowania i programowej realizacji typowych układów sterowania logicznego oraz regulacji automatycznej z uwzględnieniem, w elementarnym zakresie, umiejętności programowania przemysłowych sterowników automatyki zgodnie z normą IEC61131-3
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł jest prowadzony na 2 semestrze studiów magisterskich na kierunku Inżynieria chemiczna i procesowa
Materiały dydaktyczne: Treść wykładów w postaci plików pdf, wprowadzenia do ćwiczeń laboratoryjnych
1 | J. Kasprzyk | Programowanie sterowników przemysłowych | WNT. | 2006 |
2 | L. Trybus | Teoria sterowania | Oficyna Wyd. Politechniki Rzeszowskiej. | 2005 |
1 | jak wyżej | . | ||
2 | Beckhoff Information System | infosys.beckhoff.com. | ||
3 | T. Żabiński, A. Bożek | Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych | Materiały pomocnicze. | |
4 | L. Trybus, T. Żabiński | Teoria sterowania - zbiór zadań | Oficyna Wyd. Politechniki Rzeszowskiej. | 2009 |
1 | K. Pietrusewicz, P. Dworak | Programowalne Sterowniki Automatyki PAC | NAKOM. | 2007 |
2 | R. Dorf, R. Bishop | Modern control systems | Prentice Hall. | 2001 |
3 | G. F. Franklin, J.D. Powell, A. Emami-Naeini | Feedback Control of Dynamic Systems, 6 edycja | Prentice-Hall. | 2010 |
Wymagania formalne: Rejestracja na 2 semestr studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z matematyki i fizyki, w tym podstawowa znajomość równań różniczkowych zwyczajnych, znajomość przekształcenia Laplace'a, pojęcie transmitancji operatorowej
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Podstawowa umiejętność obsługi komputera, podstawowa umiejętność obsługi pakietu Matlab
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Podstawowa umiejętność współpracy w zespole
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna podstawowe pojęcia, aktualne trendy rozwojowe oraz typowe metody, narzędzia i urządzenia stosowane w projektowaniu, realizacji i analizie układów sterowania logicznego i regulacji automatycznej | wykład interaktywny, laboratorium problemowe | zaliczenie cz. pisemna |
K_W02++ K_W09+ |
T2A_W04+ T2A_W07++ |
02 | Konfiguruje i programuje, zgodnie z wytycznymi normy IEC 61131-3, przemysłowe sterowniki automatyki, w zakresie elementarnym i przy wykorzystaniu narzędzi automatyzujących proces | wykład interaktywny, laboratorium problemowe | interactive lecture, problem laboratory |
K_W09+ K_U02++ K_U05++ |
T2A_W07++ T2A_U02++ T2A_U08+ T2A_U09+ |
03 | Projektuje wykorzystując typowe metody oraz realizuje praktycznie, za pomocą wybranych języków programowania zgodnych z normą IEC 61131-3, układy sterowania logicznego | wykład interaktywny, laboratorium problemowe | zaliczenie cz. praktyczna |
K_W08+++ K_U02++ K_U05+++ K_K02+ |
T2A_W04+++ T2A_U02++ T2A_U08+++ T2A_U09++ T2A_K03+ |
04 | Tworzy modele matematyczne i symulacyjne typowych obiektów regulacji, dobiera transmitancyjne modele obiektów regulacji oraz regulatory PID dla typowych zadań i obiektów regulacji | wykład problemowy, laboratorium problemowe | zaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa |
K_W02+++ K_W08+++ K_U02+ K_K02+ |
T2A_W04+++ T2A_W07+++ T2A_U02+ T2A_K03+ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01, L01-L07 | MEK01 | |
2 | TK02 | W02, L01-L07 | MEK01 MEK02 | |
2 | TK03 | W03-W04, L03, L07 | MEK01 MEK03 | |
2 | TK04 | W05, L04, L06 | MEK01 MEK04 | |
2 | TK05 | W06-W08, L05, L07 | MEK01 MEK02 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
3.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 3.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
3.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
0.50 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
0.50 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
4.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Zaliczenie pisemne |
Laboratorium | Zaliczenie praktyczne |
Ocena końcowa | Ocena końcowa = 0,5 oceny z wykładu + 0,5 oceny z laboratorium |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak
Dostępne materiały : Zaliczenie część praktyczna: notatki własne, instrukcje obsługi urządzeń i oprogramowania; Zaliczenie część pisemna: tabele z podstawowymi wzorami