Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć: 689
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pilotaż
Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W30 L15 / 4 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Paweł Rzucidło
Terminy konsultacji koordynatora: Zgodne z USOS
semestr 6: dr inż. Damian Kordos , termin konsultacji Zgodne z USOS
Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej urządzeń radiowych i umiejętności ich obsługi.
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach zajęć student(ka) poznaje urządzenia i systemy radiowe stosowane w lotnictwie. Student(ka) poznaje fizyczne i techniczne podstawy dotyczące funkcjonowania urządzeń radiowych oraz ich eksploatacji.
Materiały dydaktyczne: www.prz.edu.pl/~pawelrz
Inne: www.prz.edu.pl/~pawelrz
1 | Forsell B. | Radionavigation Systems | Prentice Hall, New York. | 1991 |
2 | Kayton M., Fried W. R. | Elektroniczne układy nawigacji lotniczej | PWN, Warszawa. | 1976 |
3 | Helfrick A. D. | Modern Aviation Electronics | Prentice Hall, New Jersey. | 1994 |
4 | I. Moir, A. Seabridge | Aircraft Systems | Wiley. | 2008 |
5 | Z. Polak, A. Rypulak | Awionika, przyrządy i systemy pokładowe | WSOSP Dęblin. | 2002 |
6 | Forsell B. | Radionavigation Systems | Prentice Hall, New York. | 1991 |
7 | JAA/ATPL Theoretical Knowledge Manual | Oxford Aviation Training, Jeppesen. | 2005 |
1 | Domicz J., Szutowski L. | Podręcznik pilota samolotowego | Technika, Poznań. | 2006 |
2 | Z. Polak, A. Rypulak | Awionika, przyrządy i systemy pokładowe | WSOSP Dęblin. | 2002 |
1 | Mohinder S. i inni | , Global Positioning Systems, Inertial Navigation, and Integration | Wiley, New Jersey. | 2007 |
Wymagania formalne: Student ma być zarejestrowany na VI semestrze studiów stacjonarnych I-szego stopnia na kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka, specjalność Pilotaż
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotu Fizyka (sem. 1 i 2) oraz Podstawy elektroniki, sem.3.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student powinien posiadać podstawowe umiejętności w zakresie posługiwania się systemami komputerowymi, uniwersalnymi miernikami i oscyloskopem cyfrowym.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student powinien posiadać umiejętność współpracy w małym zespole.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zdobył pogłębioną wiedzę w zakresie lotniczych systemów radiowych, radionawigacyjnych i radarowych. Wiedza ta dotyczy zarówno systemów pokładowych, jak też infrastruktury naziemnej związanej z wykorzystaniem systemów radiowych, radionawigacyjnych i radarowych w lotnictwie. | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, sprawozdania |
K_W02++ K_W04+++ K_W10+ K_W12+++ K_U08++ |
P6S_UW P6S_WG P6S_WK |
02 | potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie z zakresu urządzeń radiowych, radionawigacyjnych i radarowych, wykorzystując metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne | laboratorium problemowe | sprawozdanie |
K_W02++ K_W04+++ K_U08+++ |
P6S_UW P6S_WG |
03 | potrafi korzystać z dokumentacji technicznej producentów urządzeń radiowych, radionawigacyjnych i radarowych oraz dokonywać analizy i oceny właściwości urządzeń, instalacji lub systemów stosowanych w lotnictwie | laboratorium | obserwacja wykonawstwa, sprawozdania |
K_W04+++ K_W12+++ K_U12+++ |
P6S_UW P6S_WG P6S_WK |
04 | ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera lotnictwa, w tym jego wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje w aspekcie uzytkowania urządzeń radiowych, radionawigacyjnych i radarowych | dyskusja dydaktyczna, wykład | egzamin cz. pisemna, sprawozdania |
K_W14+++ K_K02+++ K_K03+++ |
P6S_KR P6S_WK |
05 | ma świadomość ważności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Ma świadomość zagrożeń związanych z eksloatacją, w tym również testowaniem urządzeń radiowych, radionawigacyjnych i radarowych | wykład, laboratorium | obserwacja wykonawstwa, egzamin cz. pisemna, sprawozdanie |
K_W14+++ K_K02+++ K_K03+++ |
P6S_KR P6S_WK |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | W01-03 | MEK01 MEK04 | |
6 | TK02 | W04-05 | MEK01 MEK05 | |
6 | TK03 | W06-07 | MEK01 MEK04 MEK05 | |
6 | TK04 | W08-10 | MEK01 MEK05 | |
6 | TK05 | W11-13 | MEK01 MEK03 MEK05 | |
6 | TK06 | W14 | MEK01 MEK05 | |
6 | TK07 | W15-16 | MEK01 MEK04 MEK05 | |
6 | TK08 | W17-18 | MEK01 MEK05 | |
6 | TK09 | W19-20 | MEK01 MEK03 | |
6 | TK10 | W21-24 | MEK01 MEK05 | |
6 | TK11 | W25-30 | MEK01 MEK04 | |
6 | TK12 | L01-02 | MEK01 MEK03 | |
6 | TK13 | L03-04 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
6 | TK14 | L05-06 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
6 | TK15 | L07-08 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
6 | TK16 | L09-10 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
6 | TK17 | L11-12 | MEK01 MEK03 | |
6 | TK18 | L13-14 | MEK01 MEK03 | |
6 | TK19 | L15 | MEK01 MEK03 | |
6 | TK20 | W01-30, L01-15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
10.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 6) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 6) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 6) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin obejmujący materiał prezentowany na wykładzie; forma pisemna, warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest co najmniej 75% prawidłowych odpowiedzi, skala ocen liniowa. Granicą zaliczenia każdego pytania opisowego jest również 75%, przy czym w odpowiedzi nie może pojawić się żaden istotny błąd. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z zajęć laboratoryjnych. |
Laboratorium | Warunkiem zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach i uzyskanie ocen pozytywnych z wszystkich zajęć laboratoryjnych. W ocenie końcowej uwzględnia się także aktywność studenta na zajęciach i stopień jego przygotowania do zajęć (plusy i minusy). |
Ocena końcowa | Suma 60% oceny uzyskanej z wykładu i 40% oceny uzyskanej z laboratorium |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | G. Kopecki; P. Rzucidło; P. Szczerba; P. Szwed | Analysis of Stochastic Properties of MEMS Accelerometers and Gyroscopes Used in the Miniature Flight Data Recorder | 2024 |
2 | P. Rzucidło; F. Tlałka | Modeling and Analysis of Noise Emission Using Data from Flight Simulators | 2023 |
3 | S. Noga; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | The use of vision system to determine lateral deviation from landing trajectory | 2023 |
4 | Z. Gomółka; D. Kordos; P. Krzaczkowski; P. Rzucidło; B. Twaróg; E. Zesławska | Vision System Measuring the Position of an Aircraft in Relation to the Runway during Landing Approach | 2023 |
5 | B. Dołęga; G. Kopecki; D. Kordos; P. Rzucidło | Układ spadochronowy | 2022 |
6 | T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szwed | Estimation of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane - Flight Simulations | 2022 |
7 | Z. Gomolka; D. Kordos; P. Rzucidło; B. Twarog; E. Zeslawska | Use of a DNN in Recording and Analysis of Operator Attention in Advanced HMI Systems | 2022 |
8 | B. Brukarczyk; P. Kot; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | Fixed Wing Aircraft Automatic Landing with the Use of a Dedicated Ground Sign System | 2021 |
9 | B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek | System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych | 2021 |
10 | G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System | 2021 |
11 | P. Bąk; T. Rogalski; P. Rzucidło; J. Szura; K. Warzocha | Transformative Use of Additive Technology in Design and Manufacture of Hydraulic Actuator for Fly-by-Wire System | 2021 |
12 | S. Noga; J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in an Immelmann manoeuvre | 2021 |
13 | G. Jaromi; D. Kordos; A. Paw; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Simulation studies of a vision intruder detection system | 2020 |
14 | J. Bakunowicz ; P. Rzucidło | Detection of Aircraft Touchdown Using Longitudinal Acceleration and Continuous Wavelet Transformation | 2020 |
15 | J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in a spin maneuver | 2020 |
16 | T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba | A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery | 2020 |
17 | G. Drupka; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba | Vision system supporting the pilot on variable light conditions | 2019 |
18 | G. Jaromi; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Wybrane elementy badań wizyjnego układu antykolizyjnego dla lekkich oraz bezzałogowych statków powietrznych | 2019 |