logo
Karta przedmiotu
logo

Reaktory chemiczne II

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria chemiczna i procesowa

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Inżynieria produktu i procesów proekologicznych (PP), Przetwórstwo tworzyw polimerowych (PT)

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej

Kod zajęć: 6887

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Inżynieria produktu i procesów proekologicznych (PP)

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 C30 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Roman Petrus

Terminy konsultacji koordynatora: czwartek 10-12, piątek 10-12

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. prof. PRz Mirosław Szukiewicz

Terminy konsultacji koordynatora: Poniedziałek 10-12, środa 10-12

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Student zapoznaje się z problematyka reaktorów nieizotermicznych, nieidealnych i do procesów heterogenicznych

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł jest realizowany w semestrze drugim. Obejmuje 30 godzin wykładu i 30 godzin ćwiczeń. Moduł kończy się egzaminem.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 J. Szarawara, J. Skrzypek, A. Gawdzik Podstawy inżynierii reakcji chemicznych WNT. 1991
2 A. Burghardt, G. Bartelmus Inżynieria reaktorów chemicznych, t. 1 oraz t. 2 PWN. 2001
3 Petrus R., Szukiewicz M. Reaktory chemiczne. Reaktory nieizotermiczne, nieidealne i katalityczne. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2015
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 A. Burghardt, M. Palica Zbiór zadań z inżynierii reaktorów chemicznych, skrypt Pol. Śl.. 1980
2 Smirnov H.I., Wolżinskij A.I. Chimiczeskije reaktory w primierach i zadaczach Chimija. 1977
3 Levenspiel O. Chemical reaction engineering J. Wiley & Sons. 1999
4 Palica M., Burghardt A., Obliczeniowe zagadnienia inżynierii reaktorów chemicznych Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. 2009

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na dany semestr

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstaw reaktorów idealnych. Przeliczanie stężeń dla układu reakcyjnego. Bilansowanie układu reakcyjnego. Termodynamika reakcji.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Rozwiązywanie równań różniczkowych. Obliczanie całek.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 zna różne typy reaktorów i potrafi obliczyć dla zadanej kinetyki końcowy stopień przereagowania w warunkach nieizotermicznych wykład, ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna, sprawdzian pisemny K_W03++
K_W08++
K_U07+
T2A_W01++
T2A_W02++
T2A_W03++
T2A_W04++
T2A_U08+
T2A_U09+
T2A_U17+
02 zna modele do obliczania reaktorów nieidealnych i potrafi obliczyć stopień przereagowania w reaktorze rzeczywistym wykład, ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna, sprawdzian pisemny K_W03+
K_W08++
K_U08++
T2A_W01++
T2A_W02++
T2A_W03++
T2A_W04++
T2A_U09++
03 posiada wiedzę na temat procesów wymiany masy z równoczesną reakcją w układzie płyn-płyn wykład, ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna, sprawdzian pisemny K_W08++
K_U08++
T2A_W02++
T2A_W03++
T2A_W04++
T2A_U09++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wpływ temperatury na stopień przereagowania w różnych typach reaktorów. Dobór optymalnej temperatury dla reakcji prostych i złożonych. Bilans cieplny dla reaktorów idealnych: przepływowego z mieszaniem, okresowego oraz rurowego. W01-W07, C01-C01 MEK01
2 TK02 Przepływy nieidealne. Charakterystyka przepływu w oparciu o badania dynamiczne. Obliczanie reaktorów o przepływach nieidealnych przy wykorzystaniu różnych modeli. W08-W19, C08-C19 MEK02
2 TK03 Wymiana masy z reakcją chemiczną w układzie płyn- płyn na przykładzie absorpcji. Różne reżimy reakcji chemicznej i modele opisujące kinetykę dla tych przypadków. Obliczanie kolumny do absorpcji z równoczesną reakcją natychmiastową. W20-W30, C20-C30 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 4.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny: 45,0-60%=3.0; 60.1-70%=3.5; 70,1-80%=4.0; 80.1-90%=4.5; 90.1-100%=5.0
Ćwiczenia/Lektorat Kolokwium zaliczeniowe: 45,0-60%=3.0; 60.1-70%=3.5; 70,1-80%=4.0; 80.1-90%=4.5; 90.1-100%=5.0
Ocena końcowa Ocena końcowa: (0.6W+0.4C)w, w=waga (pierwszy termin1.0; drugi 0.9; trzeci 0.8)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 E. Chmiel-Szukiewicz; A. Szałek; M. Szukiewicz Graph Theory in Chemical Kinetics Practice Problems 2024
2 E. Chmiel-Szukiewicz; M. Szukiewicz Generalized Linear Driving Force Formulas for Diffusion and Reaction in Porous Catalysts 2024
3 E. Chmiel-Szukiewicz; M. Szukiewicz; L. Zaręba Application of the kinetic polynomial idea to describecatalytic hydrogenation of propene 2024
4 K. Kaczmarski; M. Szukiewicz Analytical and numerical solutions of linear and nonlinear chromatography column models 2024
5 J. Gumnitsky; R. Petrus; V. Sabadash Extraneous diffusion kinetics of ammonium ions adsorption in the presence of other ions 2022
6 A. Szałek; M. Szukiewicz Application of transfer function for quick estimation of gas flow parameters—A useful model‐based approach to enhancing measurements 2021
7 E. Chmiel-Szukiewicz; A. Szałek; M. Szukiewicz Kinetic investigations of heterogeneous reactor processes – Optimization of experiments 2021
8 K. Kaczmarski; M. Szukiewicz An efficient and robust method for numerical analysis of a dead zone in catalyst particle and packed bed reactor 2021
9 K. Kaczmarski; M. Szukiewicz Modeling of a Real-Life Industrial Reactor for Hydrogenation of Benzene Process 2021
10 R. Petrus; P. Sobolewska; W. Tylus; J. Warchoł Fixed-Bed Modification of Zeolitic Tuffs and Their Application for Cr(VI) Removal 2021
11 M. Szukiewicz Differential quadrature method for some diffusion-reaction problems 2020
12 M. Szukiewicz Study of reaction - diffusion problem: modeling, exact analytical solution, and experimental verification 2020
13 E. Chmiel-Szukiewicz; K. Kaczmarski; A. Szałek; M. Szukiewicz Dead zone for hydrogenation of propylene reaction carried out on commercial catalyst pellets 2019
14 M. Chutkowski; G. Król; M. Szukiewicz Formation of dead zone in catalytic particles in catalysis and biocatalysis - New alternative method of determination 2019
15 M. Szukiewicz; M. Wójcik A simple method of determination of the degree of gas mixing by numerical Laplace inversion and Maple 2019