logo
Karta przedmiotu
logo

Kataliza

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria chemiczna i procesowa

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Inżynieria produktu i procesów proekologicznych (PP), Przetwórstwo tworzyw polimerowych (PT)

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Technologii i Materiałoznawstwa Chemicznego

Kod zajęć: 6885

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Inżynieria produktu i procesów proekologicznych (PP), Przetwórstwo tworzyw polimerowych (PT)

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 L30 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Wiktor Bukowski

semestr 1: dr hab. inż. prof. PRz Agnieszka Bukowska

semestr 1: dr inż. prof. PRz Karol Bester

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z problemami współczesnej katalizy jako interdyscyplinarnej dziedziny nauki. Pokazanie znaczenia katalizy dla rozwoju przemysłu chemicznego i petrochemicznego chemicznym oraz przemysłów pokrewnych, jak również ochrony środowiska. Zaznajomienie studentów z podstawowymi typami katalizatorów stosowanych w procesach przemysłowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł realizowany jest w pierwszym semestrze. Obejmuje 30 godzin wykładu i 30 godzin ćwiczeń laboratoryjnych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Gupta B.D., Elias A.J., Basic Organometallic Chemistry CRC Press. 2010
2 Hagen J. Industrial Catalysis. A Practical Approach Wiley-VCH Verlag GmbH&CoKGA. 2006
3 Grzybowska-Świerkosz B. Elementy katalizy heterogenicznej WNT, Warszawa. 1993
4 Pruchnik F. Kataliza homogeniczna PWN, Warszawa. 1993
5 Arno Behr, Peter Neubert Applied Homogenous Catalysis Wiley-VHC. 2010
6 Edited by Paul T. Anastas Green Catalysis. Vol. 1. Homogenous Catalysis Wiley-VHC. 2009
7 Edited by Paul T. Anastas Green Catalysis. Vol. 2. Heterogenous Catalysis Wiley-VHC. 2009

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na pierwszy semestr.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstaw chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej oraz metod analizy instrumentalnej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność stosowania podstawowych technik laboratoryjnych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość konieczności pracy w zespołach 2-3 osobowych.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna podstawowy podział katalizatorów ze względu na stosowany układ fazowy oraz zna ich naturę chemiczną i podstawowe właściwości, a także możliwości ich potencjalnego zastosowania w reakcjach chemicznych. wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, ustna odpowiedź
02 Ma podstawową wiedzę na temat najważniejszych katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych stosowanych w wielkotonażowych procesach przemysłowych wykład egzamin pisemny K_W05++
T2A_W05++
03 Ma ogólną wiedzę na temat nowoczesnych trendów w katalizie wykład egzamin pisemny K_W05++
K_W09+
T2A_W05++
T2A_W07+
04 Potrafi korzystać z literatury naukowej, w tym w języku angielskim opracowując dobrze udokumentowany raport pisemny i prezentację ustną laboratorium, realizacja zleconego zadania raport pisemny, referat ustny K_U03++
T2A_U03++
05 Potrafi samodzielnie wykonać eksperymenty z wykorzystaniem różnych typów katalizatorów, wykonać zadane analizy produktu, wyciągać poprawne wnioski i przygotować końcowe sprawozdanie, wykorzystując dodatkowe informacje z literatury naukowej. laboratorium obserwacja wykonawstwa, raport pisemny K_U10++
T2A_U12++
06 Potrafi pracować w zespole przeprowadzając eksperymenty katalityczne laboratorium obserwacja wykonawstwa K_K02++
T2A_K03+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Wprowadzenie do nauki o katalizie: rys historyczny, podstawowe pojęcia i definicje z zakresu katalizy. Klasyfikacje katalizatorów. Sposoby prowadzenia reakcji katalitycznych w warunkach przemysłowych. W01 MEK01 MEK02
1 TK02 Homogeniczna kataliza kwasowo-zasadowa, elektrofilowa i nukleofilowa. W02 MEK02 MEK03
1 TK03 Kataliza homogeniczna z udziałem związków metali przejściowych - podstawy teoretyczne. W03-W04 MEK02 MEK03
1 TK04 Katalizatory reakcji uwodornienia, hydrocyjanowania, hydrosililowania, hydroformylowania i innych reakcji z udziałem tlenku węgla. W05 MEK02 MEK03
1 TK05 Katalizatory reakcji polimeryzacji, oligomeryzacji i izomeryzacji olefin. W06 MEK02 MEK03
1 TK06 Katalizatory metatezy. Katalizowane palladem reakcje krzyżowego sprzęgania. Katalizatory reakcji utleniania. W07-W8 MEK02 MEK03
1 TK07 Kataliza heterogeniczna - podstawy teoretyczne, ogólna charakterystyka i podział, metody preparatyki i charakteryzowania katalizatorów. Przykłady procesów przemysłowych z udziałem katalizatorów heterogenicznych. Kataliza w ochronie środowiska. W9-W12 MEK02
1 TK08 Prezentacje studenckie na podstawie przeglądowych publikacji anglojęzycznych z zakresu katalizy. W13-W15 MEK04
1 TK09 Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych. L01-L05 MEK05 MEK06
1 TK10 Synteza przykładowych katalizatorów homo- i heterogenicznych oraz ich charakterystyka. L01-L05 MEK05 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 18.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Pozytywna ocena z egzaminu. 0-50% pkt - 2,0, 50-60% pkt. - 3,0, 60-70% pkt. - 3,5, 70-80% pkt - 4,0, 80-90% pkt. - 4,5, 90-100% pkt - 5,0.
Laboratorium Ocena jest średnią ocen z odpowiedzi ustnych, wykonania ćwiczeń oraz z opracowanych sprawozdań.
Ocena końcowa Ocena końcowa (K): K = 0,5wE + 0,4wL + 0,1wP; gdzie: E, L, P oznacza odpowiednio pozytywną ocenę z egzaminu, laboratorium i prezentacji ustnej, w - współczynnik uwzględniający termin zaliczenia lub egzaminu, w = 1,0 pierwszy termin, w = 0,9 drugi termin, w = 0,8 trzeci termin.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski; A. Kawka; M. Pytel Salophen chromium(III) complexes functionalized with pyridinium salts as catalysts for carbon dioxide cycloaddition to epoxides 2024
2 K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski; M. Drajewicz; K. Dychtoń; R. Ostatek; P. Szałański Sposób wytwarzania salofenowego kompleksu chromu(III) 2024
3 K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski; S. Flaga Reactive Polymer Composite Microparticles Based on Glycidyl Methacrylate and Magnetite Nanoparticles 2024
4 K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski; M. Drajewicz; K. Dychtoń; R. Ostatek; P. Szałański Ligand salphenowy oraz sposób syntezy tego ligandu salphenowego 2023
5 K. Bester; W. Bukowski; M. Kaczmarek; D. Tomczyk Electrocatalytic Properties of Ni(II) Schiff Base Complex Polymer Films 2022
6 K. Bester; W. Bukowski; P. Seliger; D. Tomczyk The Influence of Electrolyte Type on Kinetics of Redox Processes in the Polymer Films of Ni(II) Salen-Type Complexes 2022
7 K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski Homogeniczny katalizator chromowy, sposób jego wytwarzania, układ katalityczny zawierający ten katalizator oraz zastosowanie tego układu katalitycznego 2021
8 K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski; M. Pytel Polymer Beads Decorated with Dendritic Systems as Supports for A3 Coupling Catalysts 2021
9 K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski; M. Pytel; A. Sobota Copolymerization of Phthalic Anhydride with Epoxides Catalyzed by Amine-Bis(Phenolate) Chromium(III) Complexes 2021
10 K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski Homogeniczny katalizator chromowy, sposób jego wytwarzania, układ katalityczny zawierający ten katalizator oraz zatosowanie tego układu katalitycznego 2019
11 K. Bester; W. Bukowski; D. Tomczyk Kinetics of Redox Processes in the Polymer Films of Ni(II) Salen Type Complexes 2019