Cykl kształcenia: 2017/2018
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny
Nazwa kierunku studiów: Inżynieria chemiczna i procesowa
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Inżynieria produktu i procesów proekologicznych (PP), Przetwórstwo tworzyw polimerowych (PT)
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Technologii i Materiałoznawstwa Chemicznego
Kod zajęć: 6885
Status zajęć: obowiązkowy dla programu Inżynieria produktu i procesów proekologicznych (PP), Przetwórstwo tworzyw polimerowych (PT)
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 L30 / 4 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Wiktor Bukowski
semestr 1: dr hab. inż. prof. PRz Agnieszka Bukowska
semestr 1: dr inż. prof. PRz Karol Bester
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z problemami współczesnej katalizy jako interdyscyplinarnej dziedziny nauki. Pokazanie znaczenia katalizy dla rozwoju przemysłu chemicznego i petrochemicznego chemicznym oraz przemysłów pokrewnych, jak również ochrony środowiska. Zaznajomienie studentów z podstawowymi typami katalizatorów stosowanych w procesach przemysłowych.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł realizowany jest w pierwszym semestrze. Obejmuje 30 godzin wykładu i 30 godzin ćwiczeń laboratoryjnych.
1 | Gupta B.D., Elias A.J., | Basic Organometallic Chemistry | CRC Press. | 2010 |
2 | Hagen J. | Industrial Catalysis. A Practical Approach | Wiley-VCH Verlag GmbH&CoKGA. | 2006 |
3 | Grzybowska-Świerkosz B. | Elementy katalizy heterogenicznej | WNT, Warszawa. | 1993 |
4 | Pruchnik F. | Kataliza homogeniczna | PWN, Warszawa. | 1993 |
5 | Arno Behr, Peter Neubert | Applied Homogenous Catalysis | Wiley-VHC. | 2010 |
6 | Edited by Paul T. Anastas | Green Catalysis. Vol. 1. Homogenous Catalysis | Wiley-VHC. | 2009 |
7 | Edited by Paul T. Anastas | Green Catalysis. Vol. 2. Heterogenous Catalysis | Wiley-VHC. | 2009 |
Wymagania formalne: Rejestracja na pierwszy semestr.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstaw chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej oraz metod analizy instrumentalnej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność stosowania podstawowych technik laboratoryjnych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość konieczności pracy w zespołach 2-3 osobowych.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna podstawowy podział katalizatorów ze względu na stosowany układ fazowy oraz zna ich naturę chemiczną i podstawowe właściwości, a także możliwości ich potencjalnego zastosowania w reakcjach chemicznych. | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, ustna odpowiedź | ||
02 | Ma podstawową wiedzę na temat najważniejszych katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych stosowanych w wielkotonażowych procesach przemysłowych | wykład | egzamin pisemny |
K_W05++ |
T2A_W05++ |
03 | Ma ogólną wiedzę na temat nowoczesnych trendów w katalizie | wykład | egzamin pisemny |
K_W05++ K_W09+ |
T2A_W05++ T2A_W07+ |
04 | Potrafi korzystać z literatury naukowej, w tym w języku angielskim opracowując dobrze udokumentowany raport pisemny i prezentację ustną | laboratorium, realizacja zleconego zadania | raport pisemny, referat ustny |
K_U03++ |
T2A_U03++ |
05 | Potrafi samodzielnie wykonać eksperymenty z wykorzystaniem różnych typów katalizatorów, wykonać zadane analizy produktu, wyciągać poprawne wnioski i przygotować końcowe sprawozdanie, wykorzystując dodatkowe informacje z literatury naukowej. | laboratorium | obserwacja wykonawstwa, raport pisemny |
K_U10++ |
T2A_U12++ |
06 | Potrafi pracować w zespole przeprowadzając eksperymenty katalityczne | laboratorium | obserwacja wykonawstwa |
K_K02++ |
T2A_K03+ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK02 | W02 | MEK02 MEK03 | |
1 | TK03 | W03-W04 | MEK02 MEK03 | |
1 | TK04 | W05 | MEK02 MEK03 | |
1 | TK05 | W06 | MEK02 MEK03 | |
1 | TK06 | W07-W8 | MEK02 MEK03 | |
1 | TK07 | W9-W12 | MEK02 | |
1 | TK08 | W13-W15 | MEK04 | |
1 | TK09 | L01-L05 | MEK05 MEK06 | |
1 | TK10 | L01-L05 | MEK05 MEK06 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
||
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
18.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Pozytywna ocena z egzaminu. 0-50% pkt - 2,0, 50-60% pkt. - 3,0, 60-70% pkt. - 3,5, 70-80% pkt - 4,0, 80-90% pkt. - 4,5, 90-100% pkt - 5,0. |
Laboratorium | Ocena jest średnią ocen z odpowiedzi ustnych, wykonania ćwiczeń oraz z opracowanych sprawozdań. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa (K): K = 0,5wE + 0,4wL + 0,1wP; gdzie: E, L, P oznacza odpowiednio pozytywną ocenę z egzaminu, laboratorium i prezentacji ustnej, w - współczynnik uwzględniający termin zaliczenia lub egzaminu, w = 1,0 pierwszy termin, w = 0,9 drugi termin, w = 0,8 trzeci termin. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski; A. Kawka; M. Pytel | Salophen chromium(III) complexes functionalized with pyridinium salts as catalysts for carbon dioxide cycloaddition to epoxides | 2024 |
2 | K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski; M. Drajewicz; K. Dychtoń; R. Ostatek; P. Szałański | Sposób wytwarzania salofenowego kompleksu chromu(III) | 2024 |
3 | K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski; S. Flaga | Reactive Polymer Composite Microparticles Based on Glycidyl Methacrylate and Magnetite Nanoparticles | 2024 |
4 | K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski; M. Drajewicz; K. Dychtoń; R. Ostatek; P. Szałański | Ligand salphenowy oraz sposób syntezy tego ligandu salphenowego | 2023 |
5 | K. Bester; W. Bukowski; M. Kaczmarek; D. Tomczyk | Electrocatalytic Properties of Ni(II) Schiff Base Complex Polymer Films | 2022 |
6 | K. Bester; W. Bukowski; P. Seliger; D. Tomczyk | The Influence of Electrolyte Type on Kinetics of Redox Processes in the Polymer Films of Ni(II) Salen-Type Complexes | 2022 |
7 | K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski | Homogeniczny katalizator chromowy, sposób jego wytwarzania, układ katalityczny zawierający ten katalizator oraz zastosowanie tego układu katalitycznego | 2021 |
8 | K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski; M. Pytel | Polymer Beads Decorated with Dendritic Systems as Supports for A3 Coupling Catalysts | 2021 |
9 | K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski; M. Pytel; A. Sobota | Copolymerization of Phthalic Anhydride with Epoxides Catalyzed by Amine-Bis(Phenolate) Chromium(III) Complexes | 2021 |
10 | K. Bester; A. Bukowska; W. Bukowski | Homogeniczny katalizator chromowy, sposób jego wytwarzania, układ katalityczny zawierający ten katalizator oraz zatosowanie tego układu katalitycznego | 2019 |
11 | K. Bester; W. Bukowski; D. Tomczyk | Kinetics of Redox Processes in the Polymer Films of Ni(II) Salen Type Complexes | 2019 |