logo
Karta przedmiotu
logo

Modelowanie procesów dynamicznych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria chemiczna i procesowa

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Inżynieria produktu i procesów proekologicznych (PP), Przetwórstwo tworzyw polimerowych (PT)

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej

Kod zajęć: 6878

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Inżynieria produktu i procesów proekologicznych (PP), Przetwórstwo tworzyw polimerowych (PT)

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 L30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Mirosław Szukiewicz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Student uzyskuje wiedzę z zakresu analizy modeli dynamicznych i ich zastosowania dla współcześnie realizowanych procesów.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł jest realizowany w pierwszym semestrze. Obejmuje 15 godzin wykładu i 30 godzin laboratorium.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 R. Koch, A. Kozioł Dyfuzyjno-cieplny rozdział substancji WNT. 1994
2 T. Hobler. Ruch ciepła i wymienniki WNT. 1979
3 T. Hobler. Dyfuzyjny ruch masy i absorbery WNT. 1962
4 A. Czemplik Modele dynamiki układów fizycznych dla inżynierów : zasady i przykłady konstrukcji modeli dynamiczny WNT. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 T. Hobler Ruch ciepła i wymienniki WNT. 1979
2 T. Hobler Dyfuzyjny ruch masy i absorbery WNT. 1962
3 M. Szukiewicz Program Maple w obliczeniach inżynierskich i naukowych Fosze. 2013
Literatura do samodzielnego studiowania
1 J. Malczewski, M.Piekarski Modele procesów transportu masy, pędu i energii Wydaw.Nauk.PWN. 1992

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na dany semestr

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość analizy matematycznej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Rozumie zasady bilansowania procesów, podstawy obsługi programu Maple i Excell

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: brak

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 zna podstawowe zasady tworzenia modeli dynamicznych podstawowych aparatów chemicznych wykład kolokwium K_W01++
T2A_W01++
02 posiada wiedzę na temat zastosowania modeli dynamicznych wykład kolokwium K_W08++
T2A_W04++
03 potrafi utworzyć i rozwiązać typowe modele z użyciem programów obliczeniowych laboratorium kolokwium, obserwacja wykonawstwa K_U05+
K_U07+
T2A_U08+++
T2A_U09+++
T2A_U16+
04 zna ograniczenia występujące przy tworzeniu, rozwiązywaniu i weryfikowaniu modeli wykład, laboratorium kolokwium K_W08+
K_U05+
T2A_W04++
T2A_U08++
T2A_U09+++
T2A_U16+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 zastosowanie modeli dynamicznych, zasady tworzenia modeli dynamicznych, modele dynamiczne a stacjonarne W01-W03,L01-L03 MEK01 MEK02
1 TK02 Modele dynamiczne podstawowych procesów W04-W08,L04-L18 MEK03 MEK04
1 TK03 modele dynamiczne procesów złożonych W09-W15, L19-L30 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład pisemne zaliczenie 47,0-60,0% =3,0 60,1-70,0% = 3,5 70,1-80,0% = 4,0 81,1-90,0% = 4,5 90,1-100% = 5,0
Laboratorium praca końcowa (nowatorstwo tematu max 30%, realizacja max 50%, prezentacja max 20%), kolokwium 47,0-60,0% =3,0 60,1-70,0% = 3,5 70,1-80,0% = 4,0 81,1-90,0% = 4,5 90,1-100% = 5,0
Ocena końcowa ocena końcowa (K): K = 0,8 w L + 0,2 w Z; L - ocena z laboratorium Z - ocena z wykładu w - waga: w = 1,0 pierwszy termin, w = 0,9 drugi termin, w = 0,8 trzeci termin.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie