Cykl kształcenia: 2018/2019
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury (OS)
Nazwa kierunku studiów: Ochrona środowiska
Obszar kształcenia: nauki techniczne/przyrodnicze
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: Systemy ochrony atmosfery, Systemy ochrony wód i gleby
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć: 6830
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W10 C10 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora
Terminy konsultacji koordynatora: według harmonogramu pracy jednostki
Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest uzyskanie przez studenta elementarnej wiedzy i umiejętności z zakresu gospodarki przestrzenią, planowania przestrzennego i roli specjalisty ds ochrony środowiska w procesie planistycznym.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia poszerza wiedzę studenta z zakresu kształtowania przestrzeni zarówno w zakresie gospodarki środowiskiem jak i z zachowaniem zasad ładu przestrzennego w rozumieniu urbanistycznym
Materiały dydaktyczne: Program i harmonogram zajęć, mapy potrzebne do wykonania ćwiczeń projektowych.
Inne: Aktualne ustawodawstwo dot. ochrony środowiska, przyrody, wód, gruntów rolnych i leśnych i podobne
1 | Bohm A. | Planowanie przestrzenne dla architektów krajobrazu, o czynniku kompozycji | Kraków. | 2006 |
2 | Chmielewski J.M. | Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2005 |
3 | Łyp B. | Infrastruktura wodno-ściekowa w planowaniu miast | Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. | 2008 |
4 | Dubel K. | Rola ocen oddziaływania na środowisko w systemie planowania przestrzennego | Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej. | 2005 |
5 | Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.2003.80.717 z późn | . | ||
6 | Szponar A. | Fizjografia urbanistyczna | Warszawa. | 2003 |
1 | Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.2003.80.717 z późn | . |
1 | Dubel K. | Rola ocen oddziaływania na środowisko w systemie planowania przestrzennego | Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej. | 2005 |
Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu podstaw prawa ochrony środowiska
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności sporządzania prostych rysunków technicznych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumie potrzebę pracy w grupie w interdyscyplinarnym zespole. Rozumie rolę specjalisty ds ochrony środowiska w procesie zarządzania i projektowania przestrzeni. Rozumie potrzebę stałego podnoszenia
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania systemu planowania przestrzennego. | wykład | kolokwium |
K_W07+++ K_W11+++ |
T2A_W02+ T2A_W04+ T2A_W05++ P2A_W05+ T2A_W08+++ |
02 | Posiada podstawowe umiejętności sporządzania prostych dokumentów planistycznych w szczególności w kontekście ochrony środowiska | ćwiczenia problemowe | prezentacja projektu |
K_W07+++ K_W11+++ K_U06++ |
T2A_W02+ T2A_W04+ T2A_W05++ P2A_W05+ T2A_W08+++ P2A_U05++ P2A_U06++ T2A_U07+ T2A_U09++ |
03 | Ma umiejętność sporządzania prognoz oddziaływania na środowisko implementacji dokumentów planistycznych | ćwiczenia problemowe | prezentacja projektu |
K_W11+++ K_U06+++ K_U17+++ K_K02+++ |
T2A_W08+++ P2A_U01++ P2A_U05++ P2A_U06+++ T2A_U07+++ T2A_U09++ T2A_U10+++ T2A_K02+++ T2A_K05+++ |
04 | Ma świadomość znaczenia ochrony środowiska i wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju w praktyce planowania przestrzeni | wykład, ćwiczenia problemowe | kolokwium, prezentacja projektu |
K_K02+++ |
T2A_K02+++ T2A_K05+++ |
05 | Potrafi pracować w grupie, współpracując w interdyscyplinarnym zespole | ćwiczenia problemowe | obserwacja wykonawstwa |
K_K03++ |
T2A_K01+++ T2A_K06+++ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01, C01-05 | MEK01 | |
3 | TK02 | W02, W03, C01-05 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
3 | TK03 | W04, W05, C01-05 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
3 | TK04 | W06, C01-05 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
3 | TK05 | W07 | MEK01 MEK04 | |
3 | TK06 | W08 | MEK01 MEK04 | |
3 | TK07 | W09 | MEK01 | |
3 | TK08 | W10, C01-05 | MEK01 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Przygotowanie do kolokwium:
3.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
3.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
Inne:
9.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | |||
Zaliczenie (sem. 3) | Przygotowanie do zaliczenia:
1.00 godz./sem. |
Inne:
4.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Kolokwium zaliczeniowe |
Ćwiczenia/Lektorat | Ocena poziomu zaawansowania ćwiczeń (2 ćwiczenia projektowe), ocena ustnej prezentacji |
Ocena końcowa | Ocena końcowa to średnia ważona ocen z kolokwium i ćwiczeń, przy czym waga kolokwium to 30% a ocena z zaliczenia ćwiczeń 70% |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Sikora | Małe miasta uzdrowiskowe w strukturze funkcjonalno-przestrzennej województwa podkarpackiego | 2023 |
2 | C. Moreira; E. Natividade-Jesus; K. Noga; M. Siejka; A. Sikora; I. Skrzypczak | Identification of land system transformations in the Rzeszów city square | 2023 |
3 | E. Błazik-Borowa; A. Duda; A. Lal; K. Nepelski; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak; M. Sulewska | Zastosowanie indeksowej metody statystycznej do analizy podatności osuwiskowej wybranego obszaru z terenu województwa podkarpackiego | 2023 |
4 | R. Blazy; J. Błachut; A. Ciepiela; B. Dendura; J. Dudek; D. Guzik; H. Hehorowicz-Gaber; A. Hrehorowicz-Nowak; D. Hyła; M. Łukasik; M. Łysień; L. Olma; A. Porębska; I. Sandu; A. Sikora | Functional and Spatial Transformations of Educational Units in the Area of the Carpathian Foothills | 2023 |
5 | W. Gosk; W. Kokoszka; G. Oleniacz; D. Ożóg; N. Przesmycka; A. Sikora; M. Słowik | Geośrodowiskowa ocena przydatności terenu do celów budowlanych | 2023 |
6 | A. Sikora | Natural light in public spaces. The example of the city centre of Rzeszów | 2022 |
7 | A. Sikora | Uszkodzenia substancji zabytkowej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze | 2022 |
8 | A. Sikora | Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era | 2021 |
9 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy | 2021 |
10 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa | 2021 |
11 | M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak | Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment | 2021 |
12 | M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora | Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja | 2021 |
13 | A. Sikora | Dom w \"mieście-osiedlu\" | 2019 |
14 | A. Sikora | Heritage of the Polish Central Industrial District - New Cities | 2019 |
15 | A. Sikora | Multi-family residential development in the landscape of the small city | 2019 |
16 | A. Sikora | Possibilities for Creating Public Spaces in a Small Town: Case Study | 2019 |
17 | P. Deroń; A. Sikora | Post-Mining Land Use for the Function of Geotourism and Spa | 2019 |