logo
Karta przedmiotu
logo

Planowanie przestrzenne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury (OS)

Nazwa kierunku studiów: Ochrona środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Systemy ochrony atmosfery, Systemy ochrony wód i gleby

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 6830

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W10 C10 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora

Terminy konsultacji koordynatora: według harmonogramu pracy jednostki

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest uzyskanie przez studenta elementarnej wiedzy i umiejętności z zakresu gospodarki przestrzenią, planowania przestrzennego i roli specjalisty ds ochrony środowiska w procesie planistycznym.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia poszerza wiedzę studenta z zakresu kształtowania przestrzeni zarówno w zakresie gospodarki środowiskiem jak i z zachowaniem zasad ładu przestrzennego w rozumieniu urbanistycznym

Materiały dydaktyczne: Program i harmonogram zajęć, mapy potrzebne do wykonania ćwiczeń projektowych.

Inne: Aktualne ustawodawstwo dot. ochrony środowiska, przyrody, wód, gruntów rolnych i leśnych i podobne

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Bohm A. Planowanie przestrzenne dla architektów krajobrazu, o czynniku kompozycji Kraków. 2006
2 Chmielewski J.M. Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2005
3 Łyp B. Infrastruktura wodno-ściekowa w planowaniu miast Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. 2008
4 Dubel K. Rola ocen oddziaływania na środowisko w systemie planowania przestrzennego Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej. 2005
5 Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.2003.80.717 z późn .
6 Szponar A. Fizjografia urbanistyczna Warszawa. 2003
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.2003.80.717 z późn .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Dubel K. Rola ocen oddziaływania na środowisko w systemie planowania przestrzennego Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej. 2005

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu podstaw prawa ochrony środowiska

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności sporządzania prostych rysunków technicznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumie potrzebę pracy w grupie w interdyscyplinarnym zespole. Rozumie rolę specjalisty ds ochrony środowiska w procesie zarządzania i projektowania przestrzeni. Rozumie potrzebę stałego podnoszenia

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania systemu planowania przestrzennego. wykład kolokwium K_W007+++
K_W011+++
T2A_W02
T2A_W04
P2A_W05
T2A_W05
T2A_W08
02 Posiada podstawowe umiejętności sporządzania prostych dokumentów planistycznych w szczególności w kontekście ochrony środowiska ćwiczenia problemowe prezentacja projektu K_W007+++
K_W011+++
K_U006++
T2A_W02
T2A_W04
T2A_W05
P2A_W05
T2A_W08
P2A_U05
P2A_U06
T2A_U07
T2A_U09
03 Ma umiejętność sporządzania prognoz oddziaływania na środowisko implementacji dokumentów planistycznych ćwiczenia problemowe prezentacja projektu K_W011+++
K_U006+++
K_U017+++
K_K002+++
T2A_W08
P2A_U01
P2A_U05
P2A_U06
T2A_U07
T2A_U09
T2A_U10
T2A_K02
T2A_K05
04 Ma świadomość znaczenia ochrony środowiska i wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju w praktyce planowania przestrzeni wykład, ćwiczenia problemowe kolokwium, prezentacja projektu K_K002+++
T2A_K02
T2A_K05
05 Potrafi pracować w grupie, współpracując w interdyscyplinarnym zespole ćwiczenia problemowe obserwacja wykonawstwa K_K003++
T2A_K01
T2A_K06

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Podstawowe definicje, procesy i zasady planowania przestrzennego W01, C01-05 MEK01
3 TK02 System planowania przestrzennego w Polsce i na świecie. Zasady tworzenia podstawowych dokumentów planistycznych wraz z oceną ich wpływu na środowisko W02, W03, C01-05 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK03 Uwarunkowania przyrodnicze wpływające na sposoby kształtowania przestrzeni. Rozwiązania energooszczędne a problemy gospodarki przestrzennej W04, W05, C01-05 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK04 Infrastruktura miast w kontekście planowania przestrzennego oraz prognozowania wpływu na środowisko W06, C01-05 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK05 Uwarunkowania kulturowe i społeczne w planowaniu przestrzeni W07 MEK01 MEK04
3 TK06 Zasady zrównoważonego rozwoju a planowanie przestrzenne. Zachowanie lub stworzenie ładu przestrzennego z zachowaniem równowagi i zapewnieniem consensusu społecznego. W08 MEK01 MEK04
3 TK07 Historia projektowania struktur osadniczych i ich wpływu na środowisko W09 MEK01
3 TK08 Współczesne tendencje kształtowania struktur osadniczych i ich wpływu na środowisko W10, C01-05 MEK01 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Inne: 9.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 1.00 godz./sem.
Inne: 4.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium zaliczeniowe
Ćwiczenia/Lektorat Ocena poziomu zaawansowania ćwiczeń (2 ćwiczenia projektowe), ocena ustnej prezentacji
Ocena końcowa Ocena końcowa to średnia ważona ocen z kolokwium i ćwiczeń, przy czym waga kolokwium to 30% a ocena z zaliczenia ćwiczeń 70%

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie