Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć: 682
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Awionika
Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 L15 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. prof. PRz Bogusław Dołęga
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. prof. PRz Grzegorz Kopecki
Główny cel kształcenia: Rozwinięcie wiadomości na temat analizy i syntezy algorytmów związanych z układami sterowania
Ogólne informacje o zajęciach: W czasie zajęć student poznaje zastosowanie charakterystyk częstotliwościowych, pojęcia obserwowalności, sterowalności układów dynamicznych. Przedstawiana jest również tematyka modelowania dyskretnego elementów i układów regulacji automatycznej. Te treści programowe pozwalają studentowi w przyszłości pogłębiać wiedzę z zakresu analizy i syntezy układów sterowania.
Materiały dydaktyczne: Notatki z wykładów, materiały przekazywane przez prowadzących podczas realizacji zajęć
1 | W. Pełczewski | Teoria sterowania | Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.. | 1980 |
2 | Węgrzyn S. | Podstawy automatyki | PWN, Warszawa. | 1972 |
3 | Kaczorek T. | Teoria sterowania | PWN, Warszawa. | 1981 |
4 | Katz P. | Digital Control using Microprocessors | Prentice Hall Internnational, London. | 1987 |
5 | Rowland, James R. | Linear control systems : modeling, analysis and design | John Wiley a.Sons, New York. | 1986 |
Wymagania formalne: Rejestracja studenta na semestr piąty studiów pierwszego stopnia kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka . W szczególności wymagane jest posiadanie zaliczenia przedmiotu Podstawy Automatyki
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę w zakresie rachunku różniczkowego i całkowego. Student posiada wiedzę w zakresie automatyki układów ciągłych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student zna: teorię liniowych równań różniczkowych, rachunek operatorowy, opis układu liniowego w przestrzeni stanów, zagadnienia powiązane ze stabilnością UAR, syntezą regulatora PID
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student powinien rozumieć, że pogłębiając wiedzę z teorii sterowania, w przyszłości będzie mógł rozwijać wysokie technologie w obszarze układów sterowania.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Student potrafi wykorzystać charakterystyki częstotliwościowe oraz linie pierwiastkowe do projektowania układów automatyki, zna pojęcia sterowalności, obserwowalności układu. Rozumie koncepcję obserwatora stanu, Potrafi dokonać dyskretyzacji układu ciągłego. | wykład, laboratorium | kolokwium, raport pisemny, sprawdzian pisemny oraz inne formy weryfikacji wiedzy. |
K_W03++ K_U06++ K_U08+++ K_K01+ K_K02+ |
P6S_KR P6S_UW P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W01,W02,W03,W04,L01, L02 | MEK01 | |
5 | TK02 | W05, W06, L03, L04 | MEK01 | |
5 | TK03 | W07, W08, W09, W10, L05, L06 | MEK01 | |
5 | TK04 | W11, W12,W13, W14, W15, L07 | MEK01 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem. Inne: 10.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 5) | Przygotowanie do laboratorium:
11.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 5) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 5) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Zaliczenie wykładów na podstawie pozytywnej oceny kolokwium (Mek01) |
Laboratorium | Samodzielne przygotowanie, wykonanie i zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych (sprawdziany wiadomości, przygotowanie materiałów do zajęć, sprawozdania)(Mek01) |
Ocena końcowa | Średnia arytmetyczna oceny wykładu oraz laboratorium. Wymagane zaliczenie na ocenę pozytywną wszystkich części modułu (wykład, laboratorium) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | G. Kopecki; P. Rzucidło; P. Szczerba; P. Szwed | Analysis of Stochastic Properties of MEMS Accelerometers and Gyroscopes Used in the Miniature Flight Data Recorder | 2024 |
2 | M. Banicki; G. Kopecki | A proposal of AHRS yaw angle correction with the use of roll angle | 2023 |
3 | B. Dołęga; G. Kopecki; D. Kordos; P. Rzucidło | Układ spadochronowy | 2022 |
4 | F. Górski; D. Inglot; G. Kopecki; R. Wojnar | Low Cost Avionics System for Ultralight Aircraft | 2022 |
5 | G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski | The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing | 2022 |
6 | B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek | System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych | 2021 |
7 | G. Kopecki | Aircraft control with the use of model reference adaptive control | 2021 |
8 | G. Kopecki | An Idea for an Autonomous Navigation Decision System | 2021 |