Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 681
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Silniki lotnicze
Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 C15 L15 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Robert Jakubowski
Terminy konsultacji koordynatora: podane na stronie: https://robert-jakubowski.v.prz.edu.pl/
Główny cel kształcenia: Pozyskanie przez studenta wiedzy z zakresu procesów gazodynamicznych występujących w turbinowych silnikach lotniczych oraz ich związków z jego charakterystykami użytkowymi
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu realizowane są zagadnienia dotyczące procesów termodynamicznych i przepływowych występujących w różnych typach turbinowych silnikach lotniczych, związków pomiędzy parametrami termogazodynamicznymi i osiągami silnika oraz prezentacja i porównanie charakterystyk różnych typów silników turbinowych
Materiały dydaktyczne: www.jakubowski-robert.sd.prz.edu.pl
1 | Ahmed F. El-Sayed | Aircraft Propulsion and Gas Turbine Engine | Taylor & Francis Inc, . | 2017 |
2 | Mattingly J. D., Heiser W. H., Daley D. H. | Aircraft engine design | AIAA Education Series. | 2004 |
3 | Mattingly J.D. | Elements of Propulsion: Gas Turbines and Rockets. |
1 | Ahmed F. El-Sayed | Aircraft Propulsion and Gas Turbine Engine | Taylor & Francis Inc, . | 2017 |
2 | Sforza, Pasquale M. | Theory of aerospace propulsion | Oxford : Butterworth, 2012.. | 2012 |
1 | Cichosz E. i in | Charakterystyka i zastosowanie napędów | WKŁ Warszawa. | 1980 |
2 | Oates G. C. | Aerothermodynamics of Aircraft Engine Components | AIAA Education Series. | 2000 |
3 | Gajewski T., Lesikiewicz L.,Szymanik A. | Przepływowe silniki odrzutowe | WNT Warszawa. | 1978 |
4 | Dzierżanowski i in. | Turbinowe silniki odrzutowe | WKŁ Warszawa. | 1983 |
Wymagania formalne: uprawnienia do studiowania na szóstym semestrze studiów inżynierskich na specjalności silniki lotnicze
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza równoważna zakresowi wiedzy objętej przedmiotami termodynamika, mechanika płynów, silniki lotnicze i kosmiczne.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozwiązywania zagadnień z zakresu przemian termodynamicznych i przepływu gazów.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Znajomość programu Excel.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | posiadł wiedzę odnośnie wykorzystania formuł z zakresu termodynamiki i przepływu do opisu zjawisk termogazodynamicznych występujących w silnikach turbinowych | wykład, | kolokwium, |
K_W07++ K_U01++ |
P6S_UW P6S_WG |
02 | Posiadł wiedzę z zakresu osiągów różnych typów silników, ich związków z parametrami obiegu silnikowego oraz stosowanych rozwiązań konstrukcyjnych w zależności od przeznaczenia silnika | wykład, | kolokwium, |
K_W09+++ K_U03+++ |
P6S_UO P6S_WG |
03 | Umiejętność samodzielnej pracy w zakresie poszukiwania informacji o silnikach, opracowywania danych odnośnie silników, porównywania wyników i formułowania wniosków | projekt indywidualny, projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U01++ |
P6S_UW |
04 | Potrafi samodzielnie rozwiązać postawiony problem obliczeniowy z zakresu obliczeń termogazodynamicznych turbinowego silnika lotniczego, opracować proces wykonywania obliczeń, oraz raport | projekt indywidualny, ćwiczenia rachunkowe | prezentacja projektu |
K_W09+++ K_K02++ |
P6S_KR P6S_WG |
05 | Umiejętność sporządzenia algorytmu obliczeń wybranego rozwiązania konstrukcyjnego silnika turbinowego oraz przygotowanie obliczeń w wybranym środowisku (EXEL, Matcad itp.) | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_U01++ K_U03++ K_U17+ |
P6S_UO P6S_UW |
06 | Poznał dynamikę rozwoju silników lotniczych i ciągłych prac nad nowymi koncepcjami napędu dla lotnictwa, przez co pozyskał świadomość, że utrzymywanie wysokiego poziomu aktualnej wiedzy w dziedzinie lotnictwa wymaga ciągłego dokształcania oraz poszukiwania informacji o zmianach i nowościach występujących w tym zakresie | dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia problemowe | referat ustny |
K_K01+ |
P6S_KR |
07 | Zna zagrożenia wynikające z użytkowania silników lotniczych dla człowieka i środowiska | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_K02+ K_K02+ |
P6S_KR |
08 | Posiada umiejętność samodzielnego prowadzenia badań w zakresie analizy pracy teoretycznej silników lotniczych | ćwiczenia problemowe, laboratorium | sprawozdanie z projektu |
K_W07++ K_U01++ |
P6S_UW P6S_WG |
09 | Ma pogłębioną wiedzę z zakresu przebiegu procesów przepływowo-cieplnych i osiągów silników turbinowych | wykład, ćwiczenia rachunkowe | kolokwium |
K_W07+++ K_W09+++ |
P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W01-W02 | MEK06 MEK07 | |
5 | TK02 | W03-W06 | MEK01 MEK05 | |
5 | TK03 | W07-W10 | MEK01 MEK05 MEK07 MEK09 | |
5 | TK04 | W11-W12 | MEK01 MEK02 MEK05 MEK09 | |
5 | TK05 | W13-W14 | MEK01 MEK02 MEK05 MEK07 MEK09 | |
5 | TK06 | W15-W18 | MEK01 MEK02 MEK06 MEK09 | |
5 | TK07 | W19-W20 | MEK01 MEK02 MEK06 MEK09 | |
5 | TK08 | W21-W24 | MEK02 MEK06 MEK07 MEK09 | |
5 | TK09 | W25-W28 | MEK01 MEK02 MEK09 | |
5 | TK10 | W29-W30 | MEK06 MEK07 | |
5 | TK11 | C1-C4,L1-L4 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
5 | TK12 | C5-C10,L5-L10 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK08 MEK09 | |
5 | TK13 | C11-C15,L11-L15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK08 MEK09 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
10.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 5) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 5) | |||
Egzamin (sem. 5) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.50 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin po zakończeniu wykładów |
Ćwiczenia/Lektorat | Kolokwia z poszczególnych partii materiału |
Laboratorium | Projekty zrealizowane w czasie laboratorium |
Ocena końcowa | Ocena końcowa wyliczana na podstawie oceny z egzaminu i zaliczeniowej dla modułów. Wymaganie uzyskanie zaliczenia z laboratorium i ćwiczeń. Ocena końcowa = 60% oceny z egzaminu i 40% oceny z zaliczenia |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | R. Bartłomowicz; A. Bednarz; R. Jakubowski; K. Kabalyk | Numerical Study on Sensitivity of Turbofan Engine Performance to Blade Count of Centrifugal Compressor Impeller | 2023 |
2 | R. Jakubowski | Study of Bypass Ratio Increasing Possibility for Turbofan Engine and Turbofan With Inter Turbine Burner | 2019 |