logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria silników lotniczych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 681

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Silniki lotnicze

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 C15 L15 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Robert Jakubowski

Terminy konsultacji koordynatora: podane na stronie: https://robert-jakubowski.v.prz.edu.pl/

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Pozyskanie przez studenta wiedzy z zakresu procesów gazodynamicznych występujących w turbinowych silnikach lotniczych oraz ich związków z jego charakterystykami użytkowymi

Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu realizowane są zagadnienia dotyczące procesów termodynamicznych i przepływowych występujących w różnych typach turbinowych silnikach lotniczych, związków pomiędzy parametrami termogazodynamicznymi i osiągami silnika oraz prezentacja i porównanie charakterystyk różnych typów silników turbinowych

Materiały dydaktyczne: www.jakubowski-robert.sd.prz.edu.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Ahmed F. El-Sayed Aircraft Propulsion and Gas Turbine Engine Taylor & Francis Inc, . 2017
2 Mattingly J. D., Heiser W. H., Daley D. H. Aircraft engine design AIAA Education Series. 2004
3 Mattingly J.D. Elements of Propulsion: Gas Turbines and Rockets.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Ahmed F. El-Sayed Aircraft Propulsion and Gas Turbine Engine Taylor & Francis Inc, . 2017
2 Sforza, Pasquale M. Theory of aerospace propulsion Oxford : Butterworth, 2012.. 2012
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Cichosz E. i in Charakterystyka i zastosowanie napędów WKŁ Warszawa. 1980
2 Oates G. C. Aerothermodynamics of Aircraft Engine Components AIAA Education Series. 2000
3 Gajewski T., Lesikiewicz L.,Szymanik A. Przepływowe silniki odrzutowe WNT Warszawa. 1978
4 Dzierżanowski i in. Turbinowe silniki odrzutowe WKŁ Warszawa. 1983

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: uprawnienia do studiowania na szóstym semestrze studiów inżynierskich na specjalności silniki lotnicze

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza równoważna zakresowi wiedzy objętej przedmiotami termodynamika, mechanika płynów, silniki lotnicze i kosmiczne.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozwiązywania zagadnień z zakresu przemian termodynamicznych i przepływu gazów.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Znajomość programu Excel.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 posiadł wiedzę odnośnie wykorzystania formuł z zakresu termodynamiki i przepływu do opisu zjawisk termogazodynamicznych występujących w silnikach turbinowych wykład, kolokwium, K_W07++
K_U01++
P6S_UW
P6S_WG
02 Posiadł wiedzę z zakresu osiągów różnych typów silników, ich związków z parametrami obiegu silnikowego oraz stosowanych rozwiązań konstrukcyjnych w zależności od przeznaczenia silnika wykład, kolokwium, K_W09+++
K_U03+++
P6S_UO
P6S_WG
03 Umiejętność samodzielnej pracy w zakresie poszukiwania informacji o silnikach, opracowywania danych odnośnie silników, porównywania wyników i formułowania wniosków projekt indywidualny, projekt zespołowy prezentacja projektu K_U01++
P6S_UW
04 Potrafi samodzielnie rozwiązać postawiony problem obliczeniowy z zakresu obliczeń termogazodynamicznych turbinowego silnika lotniczego, opracować proces wykonywania obliczeń, oraz raport projekt indywidualny, ćwiczenia rachunkowe prezentacja projektu K_W09+++
K_K02++
P6S_KR
P6S_WG
05 Umiejętność sporządzenia algorytmu obliczeń wybranego rozwiązania konstrukcyjnego silnika turbinowego oraz przygotowanie obliczeń w wybranym środowisku (EXEL, Matcad itp.) projekt indywidualny prezentacja projektu K_U01++
K_U03++
K_U17+
P6S_UO
P6S_UW
06 Poznał dynamikę rozwoju silników lotniczych i ciągłych prac nad nowymi koncepcjami napędu dla lotnictwa, przez co pozyskał świadomość, że utrzymywanie wysokiego poziomu aktualnej wiedzy w dziedzinie lotnictwa wymaga ciągłego dokształcania oraz poszukiwania informacji o zmianach i nowościach występujących w tym zakresie dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia problemowe referat ustny K_K01+
P6S_KR
07 Zna zagrożenia wynikające z użytkowania silników lotniczych dla człowieka i środowiska wykład egzamin cz. pisemna K_K02+
K_K02+
P6S_KR
08 Posiada umiejętność samodzielnego prowadzenia badań w zakresie analizy pracy teoretycznej silników lotniczych ćwiczenia problemowe, laboratorium sprawozdanie z projektu K_W07++
K_U01++
P6S_UW
P6S_WG
09 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu przebiegu procesów przepływowo-cieplnych i osiągów silników turbinowych wykład, ćwiczenia rachunkowe kolokwium K_W07+++
K_W09+++
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Wprowadzenie do przedmiotu, przegląd rozwiązań silników lotniczych W01-W02 MEK06 MEK07
5 TK02 Obieg Braytona, analiza silnika idealnego W03-W06 MEK01 MEK05
5 TK03 Analiza procesów termogazodynamicznych w zespołach silnika turbinowego W07-W10 MEK01 MEK05 MEK07 MEK09
5 TK04 Analiza silnika jednoprzepływowego W11-W12 MEK01 MEK02 MEK05 MEK09
5 TK05 Analiza silnika z dopalaczem oraz konstrukcji dwuwirnikowej W13-W14 MEK01 MEK02 MEK05 MEK07 MEK09
5 TK06 Analiza silnika dwuprzepływowego W15-W18 MEK01 MEK02 MEK06 MEK09
5 TK07 Turbinowy silnik śmigłowy i śmigłowcowy W19-W20 MEK01 MEK02 MEK06 MEK09
5 TK08 Wstęp do badań silników i analiza charaterystyk różnych typów silników W21-W24 MEK02 MEK06 MEK07 MEK09
5 TK09 Wstęp do analizy stanów przejściowych pracy silnika W25-W28 MEK01 MEK02 MEK09
5 TK10 Analiza rozwoju konstrukcji lotniczych i ich kierunków rozwoju W29-W30 MEK06 MEK07
5 TK11 Obliczenia termogazodynamiczne procesów w silniku idealnym C1-C4,L1-L4 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
5 TK12 Obliczenia procesów termodynamiczno-przepływowych w zespołach silników lotniczych (wlot, sprężarka, wentylator, komora spalania, turbina, dysza wylotowa C5-C10,L5-L10 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK08 MEK09
5 TK13 Opis i obliczenia przebiegu procesów w różnych typach silników z uwzględnieniem strat oraz wyznaczanie ich osiągów C11-C15,L11-L15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK08 MEK09

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.50 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin po zakończeniu wykładów
Ćwiczenia/Lektorat Kolokwia z poszczególnych partii materiału
Laboratorium Projekty zrealizowane w czasie laboratorium
Ocena końcowa Ocena końcowa wyliczana na podstawie oceny z egzaminu i zaliczeniowej dla modułów. Wymaganie uzyskanie zaliczenia z laboratorium i ćwiczeń. Ocena końcowa = 60% oceny z egzaminu i 40% oceny z zaliczenia

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 R. Bartłomowicz; A. Bednarz; R. Jakubowski; K. Kabalyk Numerical Study on Sensitivity of Turbofan Engine Performance to Blade Count of Centrifugal Compressor Impeller 2023
2 R. Jakubowski Study of Bypass Ratio Increasing Possibility for Turbofan Engine and Turbofan With Inter Turbine Burner 2019