Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć: 676
Status zajęć: obowiązkowy dla programu Samoloty, Zarządzanie ruchem lotniczym
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Leszek Rolka
Terminy konsultacji koordynatora: Poniedziałek: 10:30 - 12:00 Wtorek: 10:30 - 12:00
Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest wzbogacenie i usystematyzowanie wiedzy studentów z zakresu technologii informacyjnej obejmującej wybrane zagadnienia sprzętowe i programowe współczesnych systemów komputerowych.
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu student poznaje sposoby kodowania, pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji informacji, a także budowę oraz zasady działania systemów komputerowych. Ponadto zapoznaje się z zagadnieniami złożoności obliczeniowej algorytmów i zasadami tworzenia efektywnego oprogramowania. W połowie semestru student rozpoczyna naukę programowania w języku wysokiego poziomu (C++). Wiedza wyniesiona z wykładu i umiejętność jej stosowania w praktyce zostanie wykorzystana na zajęciach laboratoryjnych w semestrze 2, w ramach modułu Informatyka. Zajęcia dydaktyczne obejmują treści programowe ujęte w Załączniku nr 1 AMC FCL 1.470 (Zakres wiedzy teoretycznej - licencja ATPL, CPL i IR) przewidzianych dla uzyskania licencji pilota liniowego.
1 | Leszek Rolka | Materiały własne | . |
1 | Kawa R., Lembas J. | Wstęp do informatyki | PWN. | 2017 |
2 | Coldwin G. | Zrozumieć programowanie | PWN. | 2015 |
3 | Wróblewski P. | Algorytmy, struktury danych i techniki programowania | Helion. | 2015 |
4 | Neapolitan R., Naimipour K. | Podstawy algorytmów z przykładami w C++ | Edition 2000. | 2005 |
5 | Grębosz J. | Opus magnum C++ 11. Programowanie w języku C++ | Helion. | 2020 |
6 | Prata S. | Język C++: szkoła programowania | Helion. | 2013 |
Wymagania formalne: Rejestracja studenta na semestrze pierwszym studiów stacjonarnych pierwszego stopnia kierunku Lotnictwo i kosmonautyka
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę z matematyki i informatyki w zakresie szkoły średniej
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student powinien posiadać podstawowe umiejętności w zakresie posługiwania się systemem komputerowym uzyskane w szkole średniej
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Znajomość zasad dobrego wychowania
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | zna jednostki i sposoby kodowania informacji w systemie komputerowym. Potrafi przeliczać liczby w różnych pozycyjnych systemach zapisu. Posługuje się terminologią związana z komputerami. Potrafi wyróżnić i scharakteryzować elementy sprzętowe oraz oprogramowanie systemowe komputera. | Wykład | Sprawdzian pisemny na końcu semestru. |
K_W03+++ K_U02+++ K_U04+ |
P6S_UU P6S_UW P6S_WG |
02 | zna klasyfikację złożoności obliczeniowej algorytmów. Rozumie i zna zagadnienia oraz terminologię związaną z programowaniem w języku wysokiego poziomu na przykładzie języka C++. Potrafi określić wynik działania operatorów oraz podstawowych instrukcji języka C++. | Wykład | Sprawdzian pisemny na końcu semestru. |
K_W03+++ K_U02+ K_U06++ |
P6S_UW P6S_WG |
03 | rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, czytania prasy fachowej w celu aktualizowania posiadanej wiedzy z zakresu technologii informacyjnej. | Wykład | Sprawdzian pisemny na końcu semestru. |
K_U04+ K_K01++ |
P6S_KR P6S_UU |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01, W02 | MEK03 | |
1 | TK02 | W03, W04 | MEK01 MEK03 | |
1 | TK03 | W05 | MEK01 MEK03 | |
1 | TK04 | W06, W07 | MEK02 | |
1 | TK05 | W08 - W14 | MEK02 | |
1 | TK06 | W15 | MEK01 MEK02 MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem. Inne: 5.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 1) | |||
Zaliczenie (sem. 1) | Przygotowanie do zaliczenia:
20.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena z wykładu wystawiana jest w oparciu o wynik sprawdzianu pisemnego odbywającego się pod koniec semestru. |
Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach oraz otrzymanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu, obejmującego zagadnienia omawiane na wykładach. Aby otrzymać ocenę pozytywną należy uzyskać co najmniej 60% maksymalnej liczby punktów. Oceny dla przedziałów punktacji: 2,0 - [0% - 60%), 3,0 - [60% - 68%), 3,5 - [68% - 76%), 4,0 - [76% - 84%), 4,5 - [84% - 92%), 5,0 - [92% - 100%]. Osoby, które osiągną próg zaliczenia w terminie poprawkowym otrzymują ocenę 3,0. Nieobecności na wykładzie obniżają ocenę końcową. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | L. Rolka | Multi-Criteria Decision-Making by Approximation in the Domain of Linguistic Values | 2023 |
2 | A. Mieszkowicz-Rolka; L. Rolka | Multi-Criteria Decision-Making with Linguistic Labels | 2022 |
3 | A. Mieszkowicz-Rolka; L. Rolka | Preference-Oriented Fuzzy TOPSIS Method | 2021 |
4 | A. Mieszkowicz-Rolka; L. Rolka | Variable Precision Fuzzy Rough Set Model with Linguistic Labels | 2020 |
5 | G. Drupka; A. Mieszkowicz-Rolka; L. Rolka | Multicriteria decision-making in flight route selection | 2020 |
6 | A. Mieszkowicz-Rolka; L. Rolka | Labeled Fuzzy Rough Sets in Multiple-Criteria Decision-Making | 2019 |
7 | A. Mieszkowicz-Rolka; L. Rolka | The Concept of Fuzzy Linguistic Labels for Studying Decision Systems in Air Transportation | 2019 |