Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 672
Status zajęć: obowiązkowy dla programu Samoloty, Zarządzanie ruchem lotniczym
Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W30 L15 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Piotr Wygonik
Terminy konsultacji koordynatora: termin zostanie ustalony na bieżąco w semestrze realizacji przedmiotu
semestr 4: mgr inż. Kamil Kucharski
semestr 4: dr inż. Michał Kuźniar
Główny cel kształcenia: uzyskanie wiedzy z zakresu stosowanych w lotnictwie i kosmonautyce napędów oraz zdobycie umiejętności oceny włąściwego doboru zespołu napędowego do realizowanej misji samolotu
Ogólne informacje o zajęciach: moduł składa się z części wykładowej i ćwiczeniowej
1 | Włodzimierz Balicki i in. | Historia i perspektywy rozwoju napędów lotniczych | Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa. | 2005 |
2 | Paweł Dzierżanowski | Turbinowe Silniki Śmigłowe i Śmigłowcowe | Wtdawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa. | 1985 |
3 | Marek Orkisz | Podstawy doboru turbinowych silników odrzutowych do płatowca | Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa. | 2002 |
4 | Włodzimierz Balicki i in. | Lotnicze silniki turbinowe, konstrukcja eksploatacja, diagnostyka | Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa. | 2010 |
1 | Paweł Dzierżanowski | Turbinowe Silniki Odrzutowe | Wydawnictwo Komunikacji i łączności, Warszawa. | 1983 |
2 | Edmund Cichosz | Charakterystyki i zastosowanie napędów | Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa . | 1980 |
1 | Włodzimierz Balicki | Historia i perspektywy rozwoju napędów lotniczych | Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa. | 2005 |
Wymagania formalne: student musi posiadać uprawnienia do studiowania na semestrze 3
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: student musi posiadać wiedzę z zakresu termodynamiki (przemiany cieplne) oraz mechaniki płynów
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: student posada umiejętność praktycznego stosowania i wykorzystania urządzeń pomiarowych temperatury i ciśnienia, biegle posługuje się aparatem matematycznym (rachunek macierzowy, różniczkowy)
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: ma umiejętność pracy w zespole i ma świadomość wpływu własnej pracy na wyniki pracy zespołu
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | umie stosować w praktyce proste formuły termodynami technicznej i mechaniki płynów do wyznaczania szacunkowych osiągów zespołu napędowego | wykład | kolokwium, esej, kolokwium |
K_W07+ |
P6S_WG |
02 | umie ocenić przydatnośc materiałow, technologii wytwarzania oraz narzędzi i metod pomiarowych w budowie i eksploatcji napędów lotniczych | wykład | kolokwium |
K_W08+ |
P6S_WG |
03 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu obszarów stosowalności napędów lotniczych | wykład | kolokwium |
K_W09+ |
P6S_WG |
04 | zna kierunki i perspektywy rozwoju napędów lotniczych | wykład problemowy | zaliczenie cz. ustna |
K_W12+ |
P6S_WK |
05 | potrafi porozumiewać się przy użyciu specjalistycznego języka technicznego stosując nazwy i określenia właściwe dla napędów lotniczych | wykład interaktywny | zaliczenie cz. ustna |
K_U02+ |
P6S_UW |
06 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i szacunkowych zadań inżynierskich służących ocenie jakości doboru zespołu napędowego do obiektu latającego | wykład | prezentacja projektu |
K_U15+ |
P6S_UO |
07 | ze względu na postępujący proces rozwoju technicznego napędów lotniczych rozumie potrzebę ciągłego poszukiwania wiedzy i konieczność dokształcania | wykład | prezentacja projektu |
K_K01+ |
P6S_KR |
08 | ma świadomość ważności działań inżynierskich zmierzających do ochrony środowiska naturalnego człowieka | dyskusja dydaktyczna | referat ustny |
K_K02+ |
P6S_KR |
09 | realizując projekty w zespole zdobywa umiejętność odpowiedzialności za pracę własną, potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji postawionego zadania w grupie | wykład, ćwiczenia problemowe | prezentacja projektu |
K_K04+ |
P6S_KO |
10 | posiada wiedzę z zakresu badań eksperymentalnych napędów lotniczych | laboratorium | prezentacja projektu |
K_U15+ |
P6S_UO |
11 | posiada umiejętność prowadzenia badań eksperymentalnych silników lotniczych | laboratorium | prezentacja projektu |
K_U15+ |
P6S_UO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
4 | TK01 | W01-02, | MEK05 MEK08 | |
4 | TK02 | W03-04 | MEK02 MEK03 MEK05 | |
4 | TK03 | W05-07 | MEK01 MEK03 MEK05 MEK08 MEK09 | |
4 | TK04 | W08-09 | MEK01 MEK03 MEK05 MEK08 | |
4 | TK05 | W10 | MEK02 MEK05 MEK08 MEK09 | |
4 | TK06 | W11 | MEK02 MEK04 MEK08 | |
4 | TK07 | W12-13 | MEK02 MEK03 MEK05 MEK07 | |
4 | TK08 | W14-15 | MEK01 MEK06 MEK09 MEK11 | |
4 | TK09 | L01-07 | MEK02 MEK05 MEK09 MEK10 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 4) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 4) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 4) | Udział w konsultacjach:
10.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 4) | Przygotowanie do zaliczenia:
15.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | na podstawie oceny z kolokwium zaliczeniowego wykonanego na koniec semestru, ocena z kolokwium stanowi 70 % oceny końcowej. Kolokwium przeprowadzone w formie testowej składa się z 10 pytań testowych, jednokrotnego wyboru. Ocena pozytywna to uzyskanie 5 pkt (3.0), ocena bardzo dobra powyżej 9 punktów |
Laboratorium | na podstawie wykonanych sprawozdań i ich pozytywnej oceny przez prowadzącego , ocena końcowa z laboratorium stanowi 30% oceny końcowej z przedmiotu |
Ocena końcowa | średnia z ocen z kolokwium (70%) i laboratorium (30%) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
SLiK.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie