logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Materiały do napraw i modernizacji konstrukcji


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2023/2024
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Budownictwo
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
niestacjonarne
Specjalności na kierunku:
Budowa i Utrzymanie Dróg, Budowa i Utrzymanie Mostów, Budownictwo Zrównoważone, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Zakład Inżynierii Materiałowej i Technologii Budownictwa
Kod zajęć:
6718
Status zajęć:
wybierany dla specjalności Budownictwo Zrównoważone
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 3 / W15 P15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr hab. inż. prof. PRz Janusz Konkol
Terminy konsultacji koordynatora:
Wtorek 10.15-12.00 Środa 8.45-10.15

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
zdobycie wiedzy w zakresie przyczyn i objawów powstawania uszkodzeń konstrukcji oraz możliwych materiałów i metodach napraw.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot przekazuje wiedzę z zakresu metod i materiałów do napraw konstrukcji

Materiały dydaktyczne:
do pobrania ze strony http://januszkonkol.sd.prz.edu.pl/

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 L. Czarnecki, P.H. Emmons Naprawa i ochrona konstrukcji betonowych Polski Cement, Kraków. 2002
2 pod red. M. Kamiński, J. Jasiczak, W. Buczkowski, T. Błaszczyński Współczesne metody naprawcze w obiektach budowlanych DWE. 2009
3 G. Fagerlund Trwałość konstrukcji betonowych Arkady, Warszawa . 1997
4 PN-EN 206-1 - -. -
5 Masłowski., D. Spiżewska Wzmocnienia konstrukcji budowlanych Arkady, Warszawa. 2000
6 A. Zybura, M. Jasiński, A. Piekarczyk Diagnostyka konstrukcji żelbetowych. Badania korozji zbrojenia i właściwości ochronnych betonu. cz. 2. Wydawnictwo Naukowe PWN. 2011
7 Ł. Drobiec, R. Jasiński, A. Piekarczyk Diagnostyka konstrukcji żelbetowych. Metodologia, badania polowe, badania laboratoryjne betonu i sta cz. 1. Wydawnictwo Naukowe PWN. 2010
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 A. Mitzel, W. Stachurski, J. Suwalski Awarie konstrukcji betonowych i murowych Arkady, Warszawa . 1982
Literatura do samodzielnego studiowania
1 W. Kurdowski Chemia cementu i betonu PWN, Polski Cement, Kraków . 2010
2 Z. Giergiczny, J. Małolepszy, J. Szwabowski, J. Śliwiński Cementy z dodatkami mineralnymi w technologii betonów nowej generacji Górażdże Cement, Opole. 2002
3 W. Nocuń-Wczelik Pył krzemionkowy - właściwości i zastosowanie w betonie Polski Cement, Kraków . 2005
4 Materiały pokonferencyjne z konferencji "Awarie budowlane". - -. -

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Ukończony kurs podstawowy z zakresu matematyki oraz technologii betonu,

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawowe wiadomości z zakresu technologii betonu i konstrukcji żelbetowych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Potrafi korzystać z norm przedmiotowych. Zna podstawowe wiadomości o betonie i stali.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Posiada wiedzę na temat materiałów stosowanych do napraw konstrukcji. Zna metody napraw i sposoby ochrony konstrukcji żelbetowych. wykład kolokwium K-W07+
K-W17+++
K-K01+
P7S-KO
P7S-UO
P7S-WG
MEK02 Posiada umiejętność identyfikacji uszkodzeń i określenia przyczyn ich powstania, doboru materiałów do napraw i modernizacji konstrukcji budowlanych. projekt zespołowy, ćwiczenia problemowe referat indywidulany, prezentacja projektu K-W13+
K-W17+++
K-U05+
K-U20+
K-K01+
K-K04+
P7S-KO
P7S-UO
P7S-UW
P7S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Przyczyny i objawy powstawania uszkodzeń. Mechanizm destrukcji. Destrukcja betonu i żelbetu, wpływ wilgoci, temperatury, obciążeń mechanicznych. Przykłady i analiza błędów wykonania konstrukcji, przykłady awarii, katastrof i uszkodzeń konstrukcji. Diagnostyka stanu konstrukcji - algorytm oceny oraz sposoby i metody napraw. Materiały do napraw, ich dobór oraz etapy naprawy. Wzmacnianie konstrukcji (bierne i czynne). Ochrona konstrukcji. W01-W15 MEK01
3 TK02 Przygotowanie indywidualnego referatu tematycznego. Opracowanie dokumentacji oceny stanu technicznego wybranego obiektu. Przeprowadzenie analizy uszkodzeń oraz opracowanie zaleceń dotyczących napraw w zakresie zastosowanego materiału i techniki. P01-P15 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład kolokwium zaliczeniowe z wykładów
Projekt/Seminarium Ocena ustalona na podstawie frekwencji, oceny z przygotowanej indywidualnie prezentacji oraz oceny z pracy zespołowej nad postawionym problemem.
Ocena końcowa średnia z części wykładowej i projektów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Huts; J. Konkol; V. Marchuk Granite Dust and Silica Fume as a Combined Filler of Reactive Powder Concrete 2024
2 L. Dvorkin; A. Huts; J. Konkol; V. Marchuk Efficient, Fine-Grained Fly Ash Concrete Based on Metal and Basalt Fibers 2023
3 A. Domoń; J. Konkol; D. Papciak; E. Sočo; B. Tchórzewska-Cieślak; M. Zdeb Mechanism of Biofilm Formation on Installation Materials and Its Impact on the Quality of Tap Water 2022
4 L. Dvorkin; A. Huts; J. Konkol; V. Marchuk Effectiveness of Polymer Additives in Concrete for 3D Concrete Printing Using Fly Ash 2022
5 A. Domoń; J. Konkol; D. Papciak; A. Skwarczyńska-Wojsa; M. Zdeb Optimization of Quantitative Analysis of Biofilm Cell from Pipe Materials 2021
6 W. Iskra-Kozak; J. Konkol The Impact of Nano-Al2O3 on the Physical and Strength Properties as Well as on the Morphology of Cement Composite Crack Surfaces in the Early and Later Maturation Age 2021
7 B. Dębska; J. Konkol; L. Lichołai; J. Szyszka Przegroda budowlana izolacyjno-akumulacyjna i sposób jej wytwarzania 2020
8 J. Konkol A Fractal Model of Cracking of Cement Matrix Composites 2020
9 J. Konkol; M. Pietras Zeolit jako dodatek do zapraw i betonów 2020
10 W. Iskra-Kozak; J. Konkol; M. Pietras Wykorzystanie zeolitów naturalnych jako dodatku do zapraw i betonów 2020