logo
Karta przedmiotu
logo

Certyfikacja energetyczna

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Budowa i Utrzymanie Dróg, Budowa i Utrzymanie Mostów, Budownictwo Zrównoważone, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Budownictwa Ogólnego

Kod zajęć: 6714

Status zajęć: wybierany dla specjalności Budownictwo Zrównoważone

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W20 P25 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Aleksander Starakiewicz

semestr 3: dr inż. Marcin Kaczmarzyk

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności formułowania i stosowania metod obliczeniowych w zakresie certyfikacji energetycznej budynków.

Ogólne informacje o zajęciach: Dotyczy: zagadnień związanych z określaniem zapotrzebowania budynku na energię w trakcie jego użytkowania.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Klemm Piotr i inni Budownictwo ogólne , tom 2, Fizyka budowli Arkady, Warszawa. 2005
2 Kurtz K., Gawin D. Ochrona cieplna budynków w polskich przepisach normalizacyjnych i prawnych PWSBiA, Warszawa. 2007
3 PN-EN ISO 13790 Cieplne właściwości użytkowe budynków. Obliczanie zużycia energii do ogrzewania PKN.
4 PN – EN 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego .
5 PN – EN ISO 14683 Mostki cieplne w budynkach. Liniowy współczynnik przenikania ciepła. Metody uproszczone i wartości o .
6 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie Dz. U. Nr 75, poz.690 ze zm..
7 Dyrektywa Europejska 2002/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie charakterystyki energetycznej budynków. z dnia 16 grudnia 2002 r.,.
8 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 czerwca 2014 r., w sprawie metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego ... Dz. U. poz.888, z dnia 2 lipca 2014 r..
9 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2008 r. w sprawie przeprowadzania szkolenia oraz egzaminu dla osób ubiegających się o uprawnienie do sporząd Dz. U. Nr 17, poz.104.
10 Ustawa z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy Prawo budowlane Dz. U. Nr 191, poz.1373.
11 Ustawa z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych Dz. U. Nr 162, poz.1121 z przepisami wykonawczymi do ustawy..
12 Ustawa z dnia 21.11.2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów .
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Starakiewicz A., Szyszka J. Fizyka budowli w zadaniach Oficyna Wydawnicza PRz., Rzeszów. 2009
2 PN-EN ISO 13788:2003 Cieplno-wilgotnościowe właściwości komponentów budowlanych i elementów budynku. Temperatura powierzc .
3 PN – EN ISO 14683 Mostki cieplne w budynkach. Liniowy współczynnik przenikania ciepła. Metody uproszczone i wartości o .
4 PN – EN ISO 6946 Komponenty budowlane i elementy budynku. Opór cieplny i współczynnik przenikania ciepła. Metoda obli .
5 PN-EN ISO 10077-1 Właściwości cieplne okien, drzwi i żaluzji. Obliczanie współczynnika przenikania ciepła. Metoda up .
6 PN-EN ISO 13370 Właściwości cieplne budynków. Wymian ciepła przez grunt. Metody obliczania .
7 PN-83/B-03430 WEntylacja w budynkach mieszkalnych, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej. Wymagania .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończone studia inżynierskie na kierunku budownictwo

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada ogólną wiedzę z matematyki, fizyk budowli, technologii informacyjnych i budownictwa ogólnego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi rozwiązywać równania matematyczne, rysować wykresy, posługiwać się komputerowym programem kalkulacyjnym

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: potrafi pracować samodzielnie oraz w grupach

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna podstawowe akty prawne dotyczące charakterystyki energetycznej budynków. wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna K_W06+
P7S_WG
02 Zna metodologię sporządzania charakterystyki energetycznej budynków. wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna K_W06+
P7S_WG
03 Potrafi oszacować wartości współczynników przenikania ciepła i mostków termicznych występujących w budynku. Potrafi obliczyć współczynnik strat ciepła przez przenikanie.Potrafi wykonać obliczenia strat i zysków ciepła przez przegrody budowlane. Potrafi wykonać obliczenia bilansu energetycznego budynku. projekt indywidualny oddanie prawidłowo wykonanego projektu według indywidualnych założeń K_U05+
K_U08+
P7S_UW
04 Potrafi wykonać świadectwo charakterystyki energetycznej budynku. projekt indywidualny oddanie prawidłowo wykonanego projektu według indywidualnych założeń K_U07+
K_U08+
P7S_UW
05 Ma świadomość konieczności wykonania zleconych prac w wyznaczonym terminie i w wymaganej jakości projekt indywidualny oddawanie prawidłowo wykonanego projektu według indywidualnych założeń K_K04+
P7S_KO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Wiadomości wstępne: źródła energii i ich zużycie, emisja CO2, rozwój zrównoważony. Wybrane zagadnienia z Dyrektyw Europejskich, Ustaw Krajowych oraz Warunków Technicznych (jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie), dotyczące charakterystyki energetycznej budynków. W01-W07 MEK01
3 TK02 Metodologia obliczania charakterystyki energetycznej budynku. Obliczanie zapotrzebowania energii do ogrzewania i wentylacji oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej. Obliczanie współczynników przenikania ciepła różnych przegród budowlanych. Identyfikacja mostków termicznych w przegrodach budowlanych oraz określanie wartości liniowych współczynników przenikania ciepła. Obliczanie współczynników strat ciepła w budynku. Omówienie sporządzania Świadectwa charakterystyki energetycznej budynku. W08-W20 MEK02
3 TK03 Opracowywanie założeń do wykonania projektu i sporządzenia świadectwa. Źródła informacji o ocenianym obiekcie: dokumentacja techniczna, umiejętność odczytywania i wykorzystania dokumentacji techniczno - projektowej, forma karty informacyjnej właściciela lub użytkownika o obiekcie, wizja lokalna. Kwalifikacja budownictwa pod względem funkcjonalnym. Ustalenie technologii wykonania budynku i właściwości materiałowych. P01- P07 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK04 Obliczanie zapotrzebowania budynku na energię użytkową do ogrzewania i wentylacji. Obliczanie zapotrzebowania na energię użytkową do przygotowania ciepłej wody. Obliczanie rocznego zapotrzebowania budynku na energię użytkową, końcową i pierwotną. Obliczanie energii pomocniczej w budynku. Współczynniki nakładu energii pierwotnej, sprawności urządzeń i instalacji. Sporządzenie Świadectwa charakterystyki energetycznej budynku. P08 - P20 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 35.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 3.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Projekt/Seminarium
Ocena końcowa Średnia ważona: 0,5 ocena z projektów + 0,5 ocena z egzaminu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz The Influence of Glazing on the Functioning of a Trombe Wall Containing a Phase Change Material 2021
2 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Methods for Determining Mold Development and Condensation on the Surface of Building Barriers 2020
3 M. Kaczmarzyk; A. Starakiewicz; A. Waśniowski Internal Heat Gains in a Lunar Base—A Contemporary Case Study 2020
4 B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Analysis of the Thermal Characteristics of a Composite Ceramic Product Filled with Phase Change Material 2019
5 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Analysis of the thermal characteristics of anti-icing driveway plates 2019
6 L. Lichołai; A. Starakiewicz Opinia o innowacyjności projektu „Całoroczny Mobilny Dom na Kołach\". 2019
7 L. Lichołai; A. Starakiewicz Opinia o innowacyjności projektu „Uruchomienie produkcji innowacyjnych bram dla małych hangarów lotniczych i obiektów przemysłowych\" . 2019
8 L. Lichołai; A. Starakiewicz; J. Szyszka Opinia o innowacyjności projektu \"Pustak izolowany pianką poliuretanową\" 2019
9 L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Opinia o innowacyjności projektu „Drzwi aluminiowe zewnętrzne PASSIV ZERO+\" 2019