Główny cel kształcenia:
Uzyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie definiowania i stosowania metod numerycznych do rozwiązywania problemów mechaniki i obliczania prostych konstrukcji.
Ogólne informacje o zajęciach:
Metody obliczeniowe dają podstawy do stosowania metod numerycznych do analizy i obliczania prostych układów konstrukcyjnych.
1 | G. Rakowski, Z. Kacpszyk | Metoda elementów skończonych | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | - |
2 | O.C. Zienkiewicz, R. Taylor, J.Z. Zhu | The finite element methods | Elsevier Butterworth-Neinemann, 6-th ed.. | 2005 |
Wymagania formalne:
zaliczenie na ocenę pozytywną modułów kształcenia "wytrzymałość materiałów" i "mechanika budowli". Rejestracja na piąty semestr studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
znajomość tworzenia modeli fizycznych obiektów technicznych i formułowania algorytmów statyki. Znajomość matematyki w zakresie wybranych działów algebry liniowej, metod numerycznych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
umiejętność tworzenia modeli fizycznych konstrukcji inżynierskich, umiejętność formułowania algorytmów analizy statycznej
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Świadomość konieczności samokształcenia, umiejętność współdziałania i pracy w grupie, odpowiedzialność za wyposażenie pracowni komputerowych, świadomość konieczności używania legalnego oprogramowania
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | Posiada wiedzę na temat budowy modeli fizycznych konstrukcji prętowych | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-W11+ K-W22++ |
W01+ W03++ InzA2W07++ |
MEK02 | Posiada wiedzę o teoretycznych podstawach metod aproksymacyjnych | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-W22++ |
W01+ W03++ InzA2W07++ |
MEK03 | Posiada umiejętności stosowania algorytmu metody elementów skończonych dla rozwiązywania zagadnień stacjonarnych. | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu |
K-U03++ K-U05++ K-U15+ |
U07++ InzA7U15+ |
MEK04 | Posiada umiejętności stosowania programów wykorzystujących metody elementów skończonych. | laboratorium | sprawozdanie z projektu |
K-U06++ K-U15+ K-U23++ |
U07++ InzA1U08+ |
MEK05 | Potrafi pracować w zespole oraz samodzielnie rozwiązywać problemy, Ma świadomość posługiwania się w pracy legalnym oprogramowaniem oraz odpowiedzialności za powierzony sprzęt komputerowy. | laboratorium | obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu |
K-K02++ K-K04++ |
K01++ K04+ |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W01-W04 | MEK01 MEK02 | |
5 | TK02 | W05-W06 | MEK02 | |
5 | TK03 | W07-W12 | MEK01 MEK02 | |
5 | TK04 | W13-W16 | MEK02 | |
5 | TK05 | W17-W30 | MEK01 MEK03 MEK04 MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
15.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 5) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
6.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 5) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 5) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Na podstawie kolokwium zaliczeniowego przeprowadzonego w formie pisemnego testu, składającego się z sześciu tematów ocenianych punktowo. Ocena pozytywna jeżeli zostanie otrzymana liczba punktów większa niż 50% |
Laboratorium | Na podstawie sprawozdań z wykonanych zadaniach obliczeniowych. Ocena z laboratorium jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z poszczególnych zadań. |
Ocena końcowa |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | B. Miller; L. Ziemiański | Accelerating Multi-Objective Optimization of Composite Structures Using Multi-Fidelity Surrogate Models and Curriculum Learning | 2025 |
2 | B. Miller; L. Ziemiański | Optimizing composite shell with neural network surrogate models and genetic algorithms: Balancing efficiency and fidelity | 2024 |
3 | P. Smela; R. Szozda; L. Ziemiański | Modeling of the Cryogenic Tank to Warehouse Liquefied Natural Gas (LNG) in the Event of the Earthquake | 2024 |
4 | B. Miller; L. Ziemiański | Multi-Objective Optimization of Thin-Walled Composite Axisymmetric Structures Using Neural Surrogate Models and Genetic Algorithms | 2023 |
5 | B. Miller; L. Ziemiański | Detection of Material Degradation of a Composite Cylinder Using Mode Shapes and Convolutional Neural Networks | 2021 |
6 | B. Miller; L. Ziemiański | Identification of Mode Shapes of a Composite Cylinder Using Convolutional Neural Networks | 2021 |
7 | P. Nazarko; A. Prokop; L. Ziemiański | Digitalization of historic buildings using modern technologies and tools | 2021 |
8 | A. Borowiec; L. Folta; G. Kędzior; A. Kulon; B. Miller; M. Rajchel; T. Siwowski; D. Szynal; Ł. Szyszka; B. Wójcik ; L. Ziemiański | Opracowanie programu i przeprowadzenie badań na specjalistycznej platformie wstrząsowej symulującej wstrząsy tektoniczne dla słupów kompozytowych wysokości 9 m | 2020 |
9 | B. Miller; L. Ziemiański | Optimization of Dynamic and Buckling Behavior of Thin-Walled Composite Cylinder, Supported by Nature-Inspired Agorithms | 2020 |
10 | B. Miller; L. Ziemiański | Optimization of dynamic behavior of thin-walled laminated cylindrical shells by genetic algorithms and deep neural networks supported by modal shape identification | 2020 |
11 | P. Nazarko; L. Ziemiański | Application of Elastic Waves and Neural Networks for the Prediction of Forces in Bolts of Flange Connections Subjected to Static Tension Tests | 2020 |