logo
Karta przedmiotu
logo

Utrzymanie mostów

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Budowa i Utrzymanie Dróg, Budowa i Utrzymanie Mostów, Budownictwo Zrównoważone, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Dróg i Mostów

Kod zajęć: 6692

Status zajęć: wybierany dla specjalności Budowa i Utrzymanie Mostów

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3, 4 / W40 L20 / 6 ECTS / Z,E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. prof. PRz Ewa Michalak

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie odpowiedniej wiedzy oraz umiejętności w zakresie diagnostyki uszkodzeń obiektów mostowych oraz zasad zapobiegania im oraz metod naprawy

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot Utrzymanie mostów przekazuje informacje na temat rozpoznawania uszkodzeń mostów, określania przyczyn oraz zagrożeń z nich wynikających. Ponadto przekazywane są informacje na temat metod zapobiegania uszkodzeniom mostów oraz sposobów ich napraw

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Jarominiak A., Michalak E., Siwowski T., Trojnar K., Janas L. Podstawy utrzymania mostów Wydawnictwa Politechniki Rzeszowskiej. 1999
2 Jarominiak A., Janas L., Michalak E. Instrukcje przeprowadzania przeglądów drogowych obiektów inżynierskich GDDKiA Warszawa. 2005
3 Janas L., Michalak E. Zasady stosowania skali ocen punktowych stanu technicznego i przydatności do użytkowania drogowych o GDDKiA Warszawa. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kunecki B., Łęgosz A., Tłustochowski J., Rowińska W Przewodnik po programach EGM, KPOM i KPP wraz z instrukcją użytkownika IBDiM Wrocław. 1998
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Bień Jan Uszkodzenia i diagnostyka obiektów mostowych WKŁ. 2011
2 Fagerlund G Trwałość konstrukcji betonowych Arkady. 1997
3 Gruener Małgorzata Korozja i ochrona betonu Arkady. 1983

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ugruntowana wiedza nt. projektowania przęseł mostów betonowych i stalowych oraz podpór mostów. Brak przeciwwskazań do pracy na wysokości.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość zasad kształtowania i wymiarowania obiektów mostowych, znajomość podstawowych procesów zachodzących w materiałach konstrukcyjnych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność logicznego analizowania i wyciągania wniosków w zakresie procesów zachodzących w konstrukcjach budowlanych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Wyobraźnia pozwalająca na analizowanie zaobserwowanych uszkodzeń konstrukcji i ich ewentualnych konsekwencji

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi zidentyfikować uszkodzenia mostów oraz ocenić wynikające z nich zagrożenia wykład, ćwiczenia terenowe, laboratorium kolokwium, sprawozdanie z projektu K_W17+++
K_U05++
K_U12+++
K_K02++
P7S_KR
P7S_UW
P7S_WG
02 Potrafi przeprowadzić przegląd obiektu mostowego wykład, ćwiczenia terenowe, projekt zespołowy kolokwium, raport pisemny K_W05+
K_W17+++
K_U12+++
K_K01++
P7S_KO
P7S_UO
P7S_UW
P7S_WG
03 Potrafi zaprojektować naprawę, wzmocnienie lub przebudowę obiektu mostowego wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, sprawozdanie z projektu K_W05++
K_W07+
K_W13+
K_U01+
K_U02+
K_U06+
K_K03++
P7S_KK
P7S_UU
P7S_UW
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Charakterystyczne uszkodzenia obiektów mostowych; identyfikacja, przyczyny, zagrożenia W01 - W30 MEK01
3 TK02 Przeglądy stanu obiektów mostowych L01- L30 MEK02
4 TK01 Remonty, wzmocnienia i poszerzenia obiektów mostowych W01- W30, P01 - P15 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Wykład (sem. 4) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 4) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 4) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład na podstawie oceny z pisemnej pracy egzaminacyjnej
Laboratorium
Ocena końcowa
Wykład
Laboratorium
Ocena końcowa na podstawie średniej arytmetycznej z oceny ze sprawdzianu z wykładu i oceny z wykonania raportu z przeglądu obiektu mostowego

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 E. Michalak; B. Piątek Prefabrykaty łukowe z betonu lekkiego zbrojone prętami GFRP 2022
2 E. Michalak; B. Piątek; B. Stryszyk Innowacyjne prefabrykaty łukowe o podwyższonej trwałości przeznaczone dla budownictwa komunikacyjnego. Cz. I. Badania porównawcze prefabrykatu żelbetowego 2020
3 E. Michalak; B. Piątek; B. Stryszyk Innowacyjne prefabrykaty łukowe o podwyższonej trwałości przeznaczone dla budownictwa komunikacyjnego. Cz. II. Badania statyczne prefabrykatu z betonu lekkiego z prętami kompozytowymi 2020
4 E. Michalak; B. Piątek; B. Stryszyk-Wieloszewska Innowacyjne prefabrykaty łukowe o podwyższonej trwałości przeznaczone dla budownictwa komunikacyjnego. Cz. 3, Badania zmęczeniowe prefabrykatu z betonu lekkiego z prętami kompozytowymi 2020
5 L. Janas; A. Kaszyński; E. Michalak Rules for using the point rating scales in inspections of road bridges 2020
6 L. Folta; G. Kędzior; R. Klich; A. Kulon; E. Michalak; D. Szynal; B. Wójcik Wykonanie badań prefabrykatu z betonu lekkiego z prętami kompozytowymi 2019
7 L. Folta; L. Janas; G. Kędzior; R. Klich; A. Kulon; E. Michalak; B. Piątek; T. Siwowski; D. Szynal; A. Wiater; B. Wójcik Innowacyjne prefebrykaty łukowe o podwyższonej trwałości dla budownictwa komunikacyjnego 2019
8 L. Janas; A. Kaszyński; E. Michalak Uaktualnione i rozszerzone zasady stosowania skali ocen punktowych w czasie przeglądów drogowych obiektów inżynierskich 2019
9 L. Janas; A. Kaszyński; E. Michalak Zasady stosowania skali ocen punktowych w przeglądach drogowych obiektów inżynierskich 2019