Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konstrukcji Maszyn
Kod zajęć: 669
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Silniki lotnicze
Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 P30 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Edward Rejman
Główny cel kształcenia: Przygotowanie do uczestnictwa w interdyscyplinarnych zespołach rozwiązujących problemy związane z konstrukcją prostych przekładni i napędów lotniczych.
Ogólne informacje o zajęciach: W module przedstawiono treści i efekty kształceni, oraz formę i warunki zaliczenia przedmiotu.
Inne: Mijał M.: Wykład
1 | Szczeciński S. | Lotnicze silniki tłokowe | MON Warszawa. | 1969 |
2 | Szczeciński S. | Lotnicze silniki turbinowe | MON Warszawa. | 1965 |
3 | Dietrich M. (red.) | Podstawy konstrukcji maszyn. Tom I, II, III. | PWN Warszawa. | 1986 |
4 | Markowski T., Mijał M., Rejman E. | Podstawy konstrukcji maszyn. Napędy mechaniczne. Część I i II | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej Rzeszów. | 1996 |
5 | Bugakow E. B. | Awiacjonnije zubczatyje pieriedaczi irieduktory | Maszinostrojenije Moskwa. | 1981 |
6 | Mazanek E. (red.) | Przykłady obliczeń z podstaw konstrukcji maszyn. Tom I, II | WNT Warszawa. | 2005 |
7 | Boliński B., Stelmaszczyk Z. | Napędy lotnicze. Eksploatacja silników turbinowych | WKił Warszawa. | 1981 |
8 | Cichosz E i inni | Charakterystyka i zastosowanie napędów | WKił Warszawa. | 1980 |
1 | Muller L. | Przekładnie zębate, projektowanie | WNT Warszawa. | 1996 |
2 | Muller L., Wilk A. | Zębate przekładnie obiegowe | PWN Warszawa. | 1996 |
3 | Ochęduszko K. | Koła zębate | WNT Warszawa. | 1985 |
4 | Przekładnia główna WR-2 dla śmigłowca Mi-2. Opis techniczny | Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego "PZL RZESZÓW". | 1976 | |
5 | Mazanek E. (red.) | Przykłady obliczeń z podstaw konstrukcji maszyn. Tom I, II. | WNT Warszawa. | 2005 |
6 | Maziarz M., Kuliński S. | Obliczenia wytrzymałościowe przekładni zębatych wg norm ISO | AGH, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Techniczne Kraków. | 2007 |
Wymagania formalne: Rejestracja na szósty semestr studiów.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z grafiki inżynierskiej, mechaniki, wytrzymałości materiałów, materiałoznastwa, obróbki cieplnej, podstaw konstrukcji maszyn, technik wytwarzania na poziomie studiów wyższych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność pozyskiwania i wykorzystywania informacji z literatury technicznej, wykonywania rysunków technicznych urządzeń mechanicznych i ich części składowych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumienie potrzeby ciągłego kształcenia się.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Potrafi uzyskiwać i wykorzystywać informacje zawarte w literaturze technicznej. | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa |
K_W05+ K_U01+++ K_U04++ K_K01+ |
P6S_KR P6S_UU P6S_UW P6S_WG |
02 | Rozumie konieczność i potrzebę przeglądu rozwiązań konstrukcyjnych współczesnych napędów stosowanych w lotnictwie. | wykład, projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa |
K_U01++ K_U04++ K_K01+ |
P6S_KR P6S_UU P6S_UW |
03 | Posiada wiedzę ze sposobu przekazywania napędu w samolocie i śmigłowcu do śmigła i wirniki nośnego, a także do urządzeń pomocniczych. | wykład,projekt indywidualny | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna |
K_W08+ K_W09++ K_U01+ |
P6S_UW P6S_WG |
04 | Zna rodzaje napędów stosowanych w samolotach i śmigłowcach i potrzebę ich stosowania. | wykład, projekt indywidualny | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna |
K_W08+ K_W09++ K_U01+ K_K01+ |
P6S_KR P6S_UW P6S_WG |
05 | Zna typowe schematy kinematyczne przekładni zębatych stosowanych w napędach lotniczych. | wykład, projekt indywidualny | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna |
K_W08++ K_W09++ K_U01+ |
P6S_UW P6S_WG |
06 | Posiada wiedzę z zakresu obliczania i projektowania części składowych przekładni i napędów lotniczych. | wykład, projekt indywidualny | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, sprawozdanie z projektu |
K_W05++ K_W08+ K_W09+++ K_U01++ |
P6S_UW P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | W01, W02 | MEK02 MEK03 MEK04 | |
6 | TK02 | W03, W04 | MEK01 MEK03 MEK05 | |
6 | TK03 | W05, W06 | MEK01 MEK06 | |
6 | TK04 | W07, W08 | MEK01 MEK06 | |
6 | TK05 | W09, W10 | MEK01 MEK02 MEK06 | |
6 | TK06 | W11, W12 | MEK02 MEK06 | |
6 | TK07 | W13, W14 | MEK01 MEK06 | |
6 | TK08 | W15 | MEK02 | |
6 | TK09 | P01-P15 | MEK01 MEK02 MEK06 | |
6 | TK10 | P01-P15 | MEK01 MEK02 MEK06 | |
6 | TK11 | P16-P30 | MEK01 MEK02 MEK06 | |
6 | TK12 | P16-P30 | MEK01 MEK02 MEK06 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
7.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 6) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
25.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 25.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 6) | Przygotowanie do konsultacji:
4.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
5.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 6) | Przygotowanie do zaliczenia:
8.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
6.00 godz./sem. Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Wymagana obecność na wykładach. Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej. |
Projekt/Seminarium | Zaliczenie wszystkich projektów na oceny pozytywne. Ocena jest średnią arytmetyczną z uzyskanych ocen. |
Ocena końcowa | Ocena jest średnią ważoną ocen z egzaminu (0.4) i oceny z zajęć projektowych (0.6). |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz; G. Szeliga | The Process of Bending Pipes for Components of Aircraft Frames and Trusses | 2024 |
2 | P. Bałon; B. Kiełbasa; M. Kloc; E. Rejman; R. Smusz; A. Szęszoł | Proces dynamicznej selekcji materiałów metalicznych wraz z ich konsolidacją | 2024 |
3 | P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz | Research on the impact of various coating types on parts wear of certain injection pump elements | 2023 |
4 | P. Bałon; M. Bembenek; B. Kiełbasa; W. Koszela; E. Rejman; R. Smusz | The Influence of Structuring Surfaces and Slide Burnishing on Tribological Properties | 2023 |
5 | P. Bałon; M. Bembenek; B. Kiełbasa; Ł. Kowalski; E. Rejman; R. Smusz | Experimental and Numerical Characterizataion of Thermal Bridges in Windows | 2023 |
6 | P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz | Comparison of the open and closed profile in the PVC profiles of a window frame | 2022 |
7 | P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz | Experimental tests of window joinery in the scope of meeting technical requirements | 2022 |
8 | P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz | Influence of the shape of reinforcing window profiles on the strength and torsional stiffness of windows | 2022 |
9 | P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz | Operational tests of a distributor injection pump | 2022 |
10 | P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz | Research on the influence of machining parameters in HSC technology in the automotive industry | 2022 |
11 | P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz | Using HSM Technology in Machining of Thin-Walled Aircraft Structures | 2022 |
12 | P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz; G. Szeliga | Experimental studies of thin-walled aircraft structures | 2022 |
13 | P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz; G. Szeliga | The use of thin-walled milling in the technological production processes of aviation structural elements | 2022 |
14 | P. Bałon; B. Kiełbasa; S. Noga; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak | Analytical and Numerical Analysis of Injection Pump (Stepped) Shaft Vibrations Using Timoshenko Theory | 2022 |
15 | P. Bałon; E. Geurts; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz; G. Szeliga | Stability analysis of high speed cutting in application to aluminum alloys | 2022 |
16 | N. Bałon; P. Bałon; J. Cieślik; B. Kiełbasa; Ł. Kowalski; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak; A. Świątoniowski | Zastosowanie cienkościennych konstrukcji integralnych w lotnictwie na przykładzie projektu SAT-AM | 2020 |
17 | P. Bałon; B. Kiełbasa; Ł. Kowalski; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak; A. Świątoniowski | Stress Concentration Analysis of the Injection Pump Shaft | 2020 |
18 | P. Bałon; J. Cieślik; B. Kiełbasa; Ł. Kowalski; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak; A. Świątoniowski | Thin-walled Integral Constructions in Aircraft Industry | 2020 |
19 | P. Bałon; J. Cieślik; B. Kiełbasa; Ł. Kowalski; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak; A. Świątoniowski; J. Wilk | Thermal Stratification in the Storage Tank | 2020 |
20 | P. Bałon; J. Cieślik; Ł. Halama; B. Kiełbasa; T. Lach; M. Lesiński; D. Łajczak; E. Rejman | A method of manufacturing car mufflers by wrapping sheets, using innovative forming device with the use of servo drive | 2020 |
21 | P. Bałon; J. Cieślik; Ł. Halama; B. Kiełbasa; T. Lach; M. Lesiński; D. Łajczak; E. Rejman | Metoda wytwarzania tłumików samochodowych poprzez zawijanie blachy | 2020 |
22 | P. Bałon; J. Cieślik; Ł. Halama; B. Kiełbasa; T. Lach; M. Lesiński; D. Łajczak; E. Rejman; R. Smusz | Process of manufacturing a tailpipe shape by cold forming in automotive industry | 2020 |
23 | E. Rejman; M. Rejman | Sprzęgło cierne stożkowe | 2019 |
24 | P. Bałon; A. Burek; B. Kiełbasa; A. Kochman; E. Rejman; R. Smusz | Badania koncentracji naprężeń w wałku wysokociśnieniowej pompy wtryskowej | 2019 |
25 | P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak | Formowanie pojemników na materiały PCM metodą hydrotechniczną z elastomerem | 2019 |
26 | P. Bałon; B. Kiełbasa; Ł. Kowalski; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak; A. Świątoniowski | Efekt sprężynowania belki zderzaka samochodu osobowego dla metody formowania na zimno i na gorąco | 2019 |
27 | P. Bałon; B. Kiełbasa; Ł. Kowalski; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak; A. Świątoniowski | The application of thin-walled integral constructions in aviation as exemplified by the SAT-AM project | 2019 |
28 | P. Bałon; J. Cieślik; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak | A process of forming austenitic steel using a rubber membrane and oil | 2019 |
29 | P. Bałon; J. Cieślik; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak | Comparison of springback value of the selected structure element for cold forming and hot forming methods | 2019 |