logo
Karta przedmiotu
logo

Przekładnie lotnicze

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konstrukcji Maszyn

Kod zajęć: 669

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Silniki lotnicze

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 P30 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Edward Rejman

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przygotowanie do uczestnictwa w interdyscyplinarnych zespołach rozwiązujących problemy związane z konstrukcją prostych przekładni i napędów lotniczych.

Ogólne informacje o zajęciach: W module przedstawiono treści i efekty kształceni, oraz formę i warunki zaliczenia przedmiotu.

Inne: Mijał M.: Wykład

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Szczeciński S. Lotnicze silniki tłokowe MON Warszawa. 1969
2 Szczeciński S. Lotnicze silniki turbinowe MON Warszawa. 1965
3 Dietrich M. (red.) Podstawy konstrukcji maszyn. Tom I, II, III. PWN Warszawa. 1986
4 Markowski T., Mijał M., Rejman E. Podstawy konstrukcji maszyn. Napędy mechaniczne. Część I i II Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej Rzeszów. 1996
5 Bugakow E. B. Awiacjonnije zubczatyje pieriedaczi irieduktory Maszinostrojenije Moskwa. 1981
6 Mazanek E. (red.) Przykłady obliczeń z podstaw konstrukcji maszyn. Tom I, II WNT Warszawa. 2005
7 Boliński B., Stelmaszczyk Z. Napędy lotnicze. Eksploatacja silników turbinowych WKił Warszawa. 1981
8 Cichosz E i inni Charakterystyka i zastosowanie napędów WKił Warszawa. 1980
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Muller L. Przekładnie zębate, projektowanie WNT Warszawa. 1996
2 Muller L., Wilk A. Zębate przekładnie obiegowe PWN Warszawa. 1996
3 Ochęduszko K. Koła zębate WNT Warszawa. 1985
4 Przekładnia główna WR-2 dla śmigłowca Mi-2. Opis techniczny Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego "PZL RZESZÓW". 1976
5 Mazanek E. (red.) Przykłady obliczeń z podstaw konstrukcji maszyn. Tom I, II. WNT Warszawa. 2005
6 Maziarz M., Kuliński S. Obliczenia wytrzymałościowe przekładni zębatych wg norm ISO AGH, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Techniczne Kraków. 2007

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na szósty semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z grafiki inżynierskiej, mechaniki, wytrzymałości materiałów, materiałoznastwa, obróbki cieplnej, podstaw konstrukcji maszyn, technik wytwarzania na poziomie studiów wyższych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność pozyskiwania i wykorzystywania informacji z literatury technicznej, wykonywania rysunków technicznych urządzeń mechanicznych i ich części składowych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumienie potrzeby ciągłego kształcenia się.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi uzyskiwać i wykorzystywać informacje zawarte w literaturze technicznej. projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa K_W05+
K_U01+++
K_U04++
K_K01+
P6S_KR
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
02 Rozumie konieczność i potrzebę przeglądu rozwiązań konstrukcyjnych współczesnych napędów stosowanych w lotnictwie. wykład, projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa K_U01++
K_U04++
K_K01+
P6S_KR
P6S_UU
P6S_UW
03 Posiada wiedzę ze sposobu przekazywania napędu w samolocie i śmigłowcu do śmigła i wirniki nośnego, a także do urządzeń pomocniczych. wykład,projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna K_W08+
K_W09++
K_U01+
P6S_UW
P6S_WG
04 Zna rodzaje napędów stosowanych w samolotach i śmigłowcach i potrzebę ich stosowania. wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna K_W08+
K_W09++
K_U01+
K_K01+
P6S_KR
P6S_UW
P6S_WG
05 Zna typowe schematy kinematyczne przekładni zębatych stosowanych w napędach lotniczych. wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna K_W08++
K_W09++
K_U01+
P6S_UW
P6S_WG
06 Posiada wiedzę z zakresu obliczania i projektowania części składowych przekładni i napędów lotniczych. wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, sprawozdanie z projektu K_W05++
K_W08+
K_W09+++
K_U01++
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Klasyfikacja napędów, charakterystyczne wskaźniki napędów. Zespół napędowy samolotu i śmigłowca. Wymagania stawiane zespołom napędowym, miejsce zabudowy zespołu napędowego w samolotach i śmigłowcach. W01, W02 MEK02 MEK03 MEK04
6 TK02 Przekładnie mechaniczne jako części składowe zespołów napędowych samolotów i śmigłowców. Schematy kinematyczne złożonych przekładni napędowych. Podział przekładni złożonej na przekładnie proste walcowe, stożkowe i obiegowe jedno i wielodrożne. W03, W04 MEK01 MEK03 MEK05
6 TK03 Dobór przełożeń przekładni złożonych i poszczególnych stopni przekładni prostych. Wyznaczanie prędkości i momentów obrotowych. W05, W06 MEK01 MEK06
6 TK04 Wybrane zagadnienia z teorii uzębień i zazębień. Dobór podstawowych cech przekładni. W07, W08 MEK01 MEK06
6 TK05 Metody obliczeń wytrzymałościowych zębów kół. Kostrukcja wybranych przekładni napędowych: samolotowych i śmigłowcowych głównych, pośrednich i ogonowych. Konstrukcja zespołów i elementów tych przekładni. W09, W10 MEK01 MEK02 MEK06
6 TK06 Konstrukcja kół i sposoby łączenia ich z wałami, łożyskowanie i uszczelnianie wałów. W11, W12 MEK02 MEK06
6 TK07 Materiały na części przekładni iich obróbka cieplna. Dokładność wykonania części i zespołów przekładni. Smarowanie przekładni. W13, W14 MEK01 MEK06
6 TK08 Badania stanowiskowe przekładni. W15 MEK02
6 TK09 Projekt I. Wykonać projekt przekładni pośredniej. Praca obejmuje obliczenia wytrzymałościowe kół zębatych. dobór łożysk, obliczenia wałów, dobór układu smarowania, rysunek złożeniowy przekładni i rysunek wykonawczy wskazanego elementu. P01-P15 MEK01 MEK02 MEK06
6 TK10 Projekt II. Wykonać projekt przekładni planetarnej. Praca obejmuje obliczenia wytrzymałościowe kół zębatych, dobór łożysk, obliczenia wałów, dobór układu smarowania, rysunek złożeniowy przekładni i rysunek wykonawczy wskazanego elementu. P01-P15 MEK01 MEK02 MEK06
6 TK11 Projekt III. Wykonać projekt przekładni stożkowej z zębami kołowo-łukowymi. Praca obejmuje obliczenia wytrzymałościowe kół zębatych. dobór łożysk, obliczenia wałów, dobór układu smarowania, rysunek złożeniowy przekładni i rysunek wykonawczy wskazanego elementu. P16-P30 MEK01 MEK02 MEK06
6 TK12 Projekt IV. Wykonać projekt istniejącego reduktora i przekładni lotniczej. Praca obejmuje obliczenia wytrzymałościowe kół zębatych. dobór łożysk, obliczenia wałów, dobór układu smarowania, rysunek złożeniowy przekładni i rysunek wykonawczy wskazanego elementu. P16-P30 MEK01 MEK02 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 7.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 25.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 25.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 4.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 8.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 6.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Wymagana obecność na wykładach. Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej.
Projekt/Seminarium Zaliczenie wszystkich projektów na oceny pozytywne. Ocena jest średnią arytmetyczną z uzyskanych ocen.
Ocena końcowa Ocena jest średnią ważoną ocen z egzaminu (0.4) i oceny z zajęć projektowych (0.6).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz; G. Szeliga The Process of Bending Pipes for Components of Aircraft Frames and Trusses 2024
2 P. Bałon; B. Kiełbasa; M. Kloc; E. Rejman; R. Smusz; A. Szęszoł Proces dynamicznej selekcji materiałów metalicznych wraz z ich konsolidacją 2024
3 P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz Research on the impact of various coating types on parts wear of certain injection pump elements 2023
4 P. Bałon; M. Bembenek; B. Kiełbasa; W. Koszela; E. Rejman; R. Smusz The Influence of Structuring Surfaces and Slide Burnishing on Tribological Properties 2023
5 P. Bałon; M. Bembenek; B. Kiełbasa; Ł. Kowalski; E. Rejman; R. Smusz Experimental and Numerical Characterizataion of Thermal Bridges in Windows 2023
6 P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz Comparison of the open and closed profile in the PVC profiles of a window frame 2022
7 P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz Experimental tests of window joinery in the scope of meeting technical requirements 2022
8 P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz Influence of the shape of reinforcing window profiles on the strength and torsional stiffness of windows 2022
9 P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz Operational tests of a distributor injection pump 2022
10 P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz Research on the influence of machining parameters in HSC technology in the automotive industry 2022
11 P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz Using HSM Technology in Machining of Thin-Walled Aircraft Structures 2022
12 P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz; G. Szeliga Experimental studies of thin-walled aircraft structures 2022
13 P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz; G. Szeliga The use of thin-walled milling in the technological production processes of aviation structural elements 2022
14 P. Bałon; B. Kiełbasa; S. Noga; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak Analytical and Numerical Analysis of Injection Pump (Stepped) Shaft Vibrations Using Timoshenko Theory 2022
15 P. Bałon; E. Geurts; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz; G. Szeliga Stability analysis of high speed cutting in application to aluminum alloys 2022
16 N. Bałon; P. Bałon; J. Cieślik; B. Kiełbasa; Ł. Kowalski; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak; A. Świątoniowski Zastosowanie cienkościennych konstrukcji integralnych w lotnictwie na przykładzie projektu SAT-AM 2020
17 P. Bałon; B. Kiełbasa; Ł. Kowalski; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak; A. Świątoniowski Stress Concentration Analysis of the Injection Pump Shaft 2020
18 P. Bałon; J. Cieślik; B. Kiełbasa; Ł. Kowalski; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak; A. Świątoniowski Thin-walled Integral Constructions in Aircraft Industry 2020
19 P. Bałon; J. Cieślik; B. Kiełbasa; Ł. Kowalski; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak; A. Świątoniowski; J. Wilk Thermal Stratification in the Storage Tank 2020
20 P. Bałon; J. Cieślik; Ł. Halama; B. Kiełbasa; T. Lach; M. Lesiński; D. Łajczak; E. Rejman A method of manufacturing car mufflers by wrapping sheets, using innovative forming device with the use of servo drive 2020
21 P. Bałon; J. Cieślik; Ł. Halama; B. Kiełbasa; T. Lach; M. Lesiński; D. Łajczak; E. Rejman Metoda wytwarzania tłumików samochodowych poprzez zawijanie blachy 2020
22 P. Bałon; J. Cieślik; Ł. Halama; B. Kiełbasa; T. Lach; M. Lesiński; D. Łajczak; E. Rejman; R. Smusz Process of manufacturing a tailpipe shape by cold forming in automotive industry 2020
23 E. Rejman; M. Rejman Sprzęgło cierne stożkowe 2019
24 P. Bałon; A. Burek; B. Kiełbasa; A. Kochman; E. Rejman; R. Smusz Badania koncentracji naprężeń w wałku wysokociśnieniowej pompy wtryskowej 2019
25 P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak Formowanie pojemników na materiały PCM metodą hydrotechniczną z elastomerem 2019
26 P. Bałon; B. Kiełbasa; Ł. Kowalski; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak; A. Świątoniowski Efekt sprężynowania belki zderzaka samochodu osobowego dla metody formowania na zimno i na gorąco 2019
27 P. Bałon; B. Kiełbasa; Ł. Kowalski; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak; A. Świątoniowski The application of thin-walled integral constructions in aviation as exemplified by the SAT-AM project 2019
28 P. Bałon; J. Cieślik; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak A process of forming austenitic steel using a rubber membrane and oil 2019
29 P. Bałon; J. Cieślik; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak Comparison of springback value of the selected structure element for cold forming and hot forming methods 2019